Jump to content
Forum Sköldpaddor

Bottenmaterial Till Utomhusdamm


Saga
 Share

Recommended Posts

Grävde en utomhusdamm till sköldpaddorna förra sommaren, och snart är det dags för invigning. Funderar lite på om det skulle gå bra att fånga upp lite bottenskrap från någon sjö och använda som bottenmaterial. Har ingen pump istallerad och tänkte att det kanske skulle funka med lite löv och sånt för att få det så naturligt som möjligt.

Här får jag hjälp av lite barnarbete ;)

post-892-0-77450800-1337086122_thumb.jpg

Och här får de en liten försmak av utomhuslivet (i en halvklar/fylld damm)

post-892-0-23582400-1337086225_thumb.jpg

Vet inte riktigt varför jag inte har någon helbild av själva dammen, men det kommer väl nu till sommaren. Den är iaf mellan 2- 2½ meter lång, ca 70 cm bred och 50-70 cm djup + landel av en tillskuren planteringspall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Att ta material från någon svensk insjö, göl eller liknanade bör ju inte vara några problem. Iallafall inte så länge du har typ koifisk i dammen. Har du tänkt att skaffa pump+filter framöver? Av min (visserligen korta) erfarenhet av dammhållning så är det dömt att misslyckas utan pump/filter, då du snart kommer att få grumligt och algigt vatten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Oj oj, jag har verkligen inte haft tid att kika i forumet på länge och du behöver kanske inte mitt svar längre men jag håller med TMNT att utan pump så blir vattnet smutsigt fort.

Bygger man däremot ett enkelt och billigt naturligt filter med sten, grus och sand plus lite snabbväxande växter i som matas av den billigaste dammpumpen ( typ rusta eller liknande ) så blir det rent rent rent vatten.

En helhetsbild skulle vara kul att se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...