Jump to content
Forum Sköldpaddor

Borra hål


Tjyppen
 Share

Recommended Posts

Sen jag blev med sköldis har jag träffat på minst ett par-tre stycken som "tipsat" mig om att borra hål i bakkanten av skalet och fästa en kedja där för att inte tappa bort den... Jag fattar självklart att jag INTE ska följa de råden, men min fråga är: Är det ens lagligt att göra så? Kan man anmäla de som gör nåt sånt? Vad ska man svara när de säger: Jooo, men det gör inte ont på dem!

Är det vanligt att folk gör så? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ungefär som om vi skulle borra genom vår nageln och genom ett finger eller en tå. :angry:

Under deras sköld så finns ett närverk med nerver och blodkärl. Bara för att en sköldpadda inte kan skrika eller morra så betyder inte tystnaden att det inte gör ont.

I det borrade hålet kan bakterier få fäste för att sedan bli sepsis och döda sköldpaddan. Mina får hellre smita och rymma innan jag utförde operationer eller kirurgiska ingrepp på den.

För att inte tala om att sitta fast med en kedja eller rep. de kan fastna med ett ben eller värre runt huvudet........

Ett ord för de som gör detta; IDIOTER SOM INTE SKA HA DJUR!! ( Ja det blev flera ord)

Link to comment
Share on other sites

L80, 10Kap

2 § En sköldpadda får inte tjudras.

Så så var det med det.

/A

Link to comment
Share on other sites

L80, 10Kap

2 § En sköldpadda får inte tjudras.

Så så var det med det.

/A

Ah, okej tack! Det var liksom nåt sånt jag var ute efter. Blir bara så upprörd över sånt där, men behöver nåt att ge "svar på tal" med. Ett lagrum är alltid bra!! Blev bara så chockad över att folk på fullaste allvar "tipsar" om rent djurplågeri... Tur man inte lyssnar på dylikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det har jag fått höra från nästan alla mina grannar på koloniområdet sen min skölpadda rymde. Aldrig i livet skulle jag borra hål i hans skal däremot kommer han få svårare att rymma från sin bur för nu kommer det bli högre staket :)

Link to comment
Share on other sites

Förr i tiden trodde man väl att sköldpaddor inte hade någon känsel i sitt skal, och därför var det helt ok. Tyvärr verkar en del vara villiga att ge råd utan att ha uppdaterad kunskap.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...