Jump to content
Forum Sköldpaddor

Akut Mat Hjalp!


Paaalm

Recommended Posts

Hej!

Jag hoppas det finns nagon kunnig skold-paddsvan individ som kan hjalpa mig med ett problem, jag har ingen aning om hur eller hur mycket jag ska mata min skoldpadda!

Jag hade inte hjarta att inte kopa honom nar jag sag att de andra skoldpaddorna behandlade honom illa, han var overlagset minst och fick nastan ingen mat, inget solstalle osv!

Info:

Trachemy Scripta Scripta (Gul orad eller Gulbukad vet ej vad de kallas)

ca 6 man

Jag kopte honom och en burk pellets, dar star det att man ska mata honom 2-3 ggr om dagen sa mycket han kan ata pa 10 min... Under den tiden ater han mer an vad jag nansin kan tanka mig far plats under skalet!

Pratade med affaren jag kopte honom i och han sager 3-6 pellets om dagen...

Nar jag testar detta ar han standigt pa jakt efter mat, han finkammar botten, biter i sma stenar och sin alskade plastblomma.

Jag matar honom nagonstans mitt i mellan de bada satten nu men jag har last att om man matar for mycket vaxer han for snabbt och mar inte bra...

Kan nagon beratta for mig om jag gor fel eller ratt, vill absolut inte att han ska fara illa men jag vet inte sa mycket om just skoldpaddor ennu.

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar det har med blandad kost, men kan nagon saga mig hur mycket mat han ska fa? Pa burken med pellets star det all-he-can-eat men djuraffaren sager 5-6 pellets om dagen...

Jag har en hungrig skoldpadda sa snalla hjalp mig reda ut detta!

Han ar en Trachemy Scripta Scripta, ca 6 manader gammal och ca 6 cm lang...

Tacksam for all hjalp!

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid svårt att ange hur mycket mat man ska ge till sköldpaddorna. Det man kan konstatera är att sköldpaddor i fångenskap äter mycket mer än vilda sköldpaddor. Även om vi föröker hålla igen på maten så är de flesta och största problemen som våra fångenskapshållna sköldpaddor drabbas av orsakade av för mycket föda och för "näringsrik" föda.

Link to comment
Share on other sites

I naturen dvalar många vattensköldpaddsarter, vilket man sällan erbjuder dem i fångenskap. Då äter inte sköldpaddorna alls.

I naturen äter de mer hela djur och den vegetabiliska delen av födan består så gott som uteslutande av vattenväxter. På så sätt får de en mer varierad föda med olika typer av näringsämnen. I fångenskap får vattensköldpaddor ofta för dem helt onaturlig föda som kycklinghjärtan och ärtor och morötter. De kan få för proteinrik föda jämfört med den de äter i naturen men samtidigt för fattig på andra näringsämnen.

När vattensköldpaddorna i naturen är aktiva och inte vilar eller dvalar dvs när temperaturen och ljuset tillåter aktivitet så har de troligen ofta gott om föda och äter rikligt, rikligare än i fångenskap, exvis så kanske de har fri tillgång på vattenväxter. Men samtidigt rör de sig mer, har större livsrum, äter en artanpassad föda och många arter vilar eller dvalar periodvis då de inte äter alls, eller mycket sparsamt.

Jag tycker det verkar vara dåligt med kunskaper och information kring dvalning och vintervila (sommarvila?) av de arter som gör det i naturen.

Christoffer skriver om dvalning bl a, en av de få beskrivningar jag sett:

http://www.geocities.com/Petsburgh/Zoo/2530/vattsk.html

Link to comment
Share on other sites

det verkar då verkligen inte vettigt att ge en sköldpadda 5-6 pellets om dagen! jag brukar ge mina sisådär en orågad handfull, eller typ lite mindre än vad som får plats i locket...

Link to comment
Share on other sites

det verkar då verkligen inte vettigt att ge en sköldpadda 5-6 pellets om dagen!  jag brukar ge mina sisådär en orågad handfull, eller typ lite mindre än vad som får plats i locket...

Men när den är 6 månader så blir det rätt mycket att ge så. Vi har fått hur många bud som helst, och vi är i samma situation som Paaalm. Vi köpte en gulbukad i affär och han åt direkt första gången vi matade honom. Han äter allt och är oftast så glupsk att han inte hinner svälja. när han käkar mygglarver så tuggar han munnen full och nästa tugga han tar rinner hälften ut. Tar man upp honom lite för tidigt ut matbaljan (när det finns smulor kvar) så gapar han mot en och försöker bita.

Vi har fått veta från djuraffären att han ska ha 3-5 pellets varannan dag ungefär.

Från diverse forum har vi fått bud om allt från 2-3 om dagen till ett tjugotal varannan dag. Det är svårt att hitta information om hur man ska mata dem när de är så små. nu har vi stannat vid ungefär 7-8 pellets om dagen och hpllker utkik så han inte blir mullig.

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att jag läst här antingen att man ger dom lika stor mängd som deras huvud eller vad de kan äta under ett par tre minuter. Sen får man väl hålla lite koll helt enkelt på om sköldpaddan ökar för mycket i vikt. Väg och mät regelbundet så håller man någorlunda koll.

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att jag läst här antingen att man ger dom lika stor mängd som deras huvud eller vad de kan äta under ett par tre minuter. Sen får man väl hålla lite koll helt enkelt på om sköldpaddan ökar för mycket i vikt. Väg och mät regelbundet så håller man någorlunda koll.

jag kanske övermatar mina skölspaddor? finns det något BMI för sköldpaddor=?

Link to comment
Share on other sites

Tack for alla svar och all hjalp!

Jag har stannat vid huvudets storlek i matvag nu, det verkar ju rimligt att detta skall fa plats i magen men det tar honom inte manga sekunder att ata upp! Min skp tuggar inget mat och ar pa jakt efter mer mat ca ALLA timmar om dygnet, ar detta normalt?

Foderkalk och UVB lampa ska jag ut och kopa nu sa han kan vaxa och bli stor och stark!

Link to comment
Share on other sites

Att vara på ständig jakt efter mat är väl en naturlig drift? I naturen vet man aldrig när nästa mål mat kommer, då äter man helt enkelt det man hittar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...