Jump to content
Forum Sköldpaddor

Bilder På Dammen


Fru skalman

Recommended Posts

Här kommer 2 bilder på vår damm på 600 liter. Som ni ser är det ett hemmabygge. Botten och en sida är av plåt, resten är av glas. Från botten går ett rör till en pump som ligger under landdelen. Den använder vi när dammen ska tömmas. Går på knappt 5 min. Som ni ser finns en ramp från landdelen till golvet så att de kan gå runt som de vill på hela bottenvåningen. Staketet runt blomhyllan är absolut nödvändigt, annars klättrar skalisarna upp och har ner alla blommorna i vattnet. <_< Vi har ett filter i vattnet och ett utanför.

Det är väl inte världens vackraste skapelse men det funkar och vi filar för närvarande på en ny variant.

PICT01.JPG

PICT03.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det var ingen liten skapelse ni har i vardagsrummet. Läckert.

Link to comment
Share on other sites

Haha! Lite frågor dock:

1) Hmm, är ni inte rädda för att paddorna skall få för sig att klättra över och ramla ner?

2) Är det en ramp ner till GOLVET för sköldpaddorna där? Går dom som dom vill ?

3) Hur har du lyckts övertala andra familjemedlemmar om att bygga en sköldpaddspool mitt i vardagsrummet?

Link to comment
Share on other sites

Haha! Lite frågor dock:

1) Hmm, är ni inte rädda för att paddorna skall få för sig att klättra över och ramla ner?

2) Är det en ramp ner till GOLVET för sköldpaddorna där? Går dom som dom vill ?

3) Hur har du lyckts övertala andra familjemedlemmar om att bygga en sköldpaddspool mitt i vardagsrummet?

1) I början försökte de klättra över men nu har de lärt sig att det är lättare att gå via rampen ner. Det har hänt att de lyckats klättra över men det är över 2 år sedan nu, så vi har slutat att vara oroliga för det.

2) Ja de går som de vill. Rampen syns på den nedre bilden. Bakom blomkrukorna mot väggen.

3) Min sambo är lika galen i de små djuren som jag, så det var inget problem. Faktum är att jag måste hejda honom lite annars får vi ett sköldpaddsland i hela vardagsrummet. :D

Link to comment
Share on other sites

oj vad läckert!

Har tänkt att göra om "ett halvt rum" till min padda och skaffa flera när/om jag flyttar till villa... och nu ser jag ju att det går!

riktigt läckert...

såg förövrigt ngt liknande på blocket.... det var en såndär plastdamm som man ska ha ute som de hade byggt in... *svårt o förklara*

motivation till att förbättra jag fick ialfl

Link to comment
Share on other sites

Lena:

såg förövrigt ngt liknande på blocket.... det var en såndär plastdamm som man ska ha ute som de hade byggt in... *svårt o förklara*

Såg du nåt som var till salu? Var i landet?

Helena

Link to comment
Share on other sites

Lena:

såg förövrigt ngt liknande på blocket.... det var en såndär plastdamm som man ska ha ute som de hade byggt in... *svårt o förklara*

Såg du nåt som var till salu? Var i landet?

Helena

Var det en sån här du menade?

plastdamm

Link to comment
Share on other sites

Jag det är en sådan damm. Det såg jättefint ut på bilden i annonsen.

Här är länk till annonsen, det står Östergötland på området.

Annons blocket

Link to comment
Share on other sites

Vilket superbygge!

Du är min idol nu :P

När jag väl blir lite mer bofast är en sådan "damm" verkligen på önskelistan! Men jag får fortsätta pilla med att få ordning på en riktigt snitsig landdel till mina så länge...

Tack för bilderna!

Link to comment
Share on other sites

japp... det var den anonsen jag såg...

Link to comment
Share on other sites

Jag måste bara fråga, de går som de vill alltså...? De kan gå ner på golvet när som, men använder de även rampen när de skall ta sig tillbaka igen?

När jag var yngre så hade jag vattensköldpaddor men det enda de ville va att dra...

/T

Link to comment
Share on other sites

Jag måste bara fråga, de går som de vill alltså...? De kan gå ner på golvet när som, men använder de även rampen när de skall ta sig tillbaka igen?

När jag var yngre så hade jag vattensköldpaddor men det enda de ville va att dra...

/T

Jodå, de använder rampen när de går tillbaka. När vi har storstädning i akvariet får alla gå ute på golvet i några timmar. Då kan det hända att vi måste bära tillbaka några av dem. Men går de ut på golvet själva går de också tillbaka på egen hand.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tur att dina inte är lika bitska som mina var.... :D Tycker de många gånger visade upp ett solklart snapper beteende. Skulle de klampat runt hade huggt på allt.

/T B)

Link to comment
Share on other sites

Oj vad fint! Jag blir grön av avund... :blink: Jag håller fortfarande på och försöker övertala familjen... *suck*

Link to comment
Share on other sites

Det är väl inte världens vackraste skapelse men det funkar och vi filar för närvarande på en ny variant.

Hur går det med filandet? Vore kul att få ta del av er nya variant.

Link to comment
Share on other sites

Det dröjer tyvärr. :( Vi har inte kommit längre än till ritbordet och nu har annat kommit i vägen. Hoppas att det blir något till sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Det dröjer tyvärr.  Vi har inte kommit längre än till ritbordet och nu har annat kommit i vägen. Hoppas att det blir något till sommaren.

Då får man ge sig till tåls m a o.

Är era Rödörade bebisar av egen uppfödning?

/Jag hittade svaret på frågan i ett inlägg: Är bebisen normal.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste bara fråga, de går som de vill alltså...? De kan gå ner på golvet när som, men använder de även rampen när de skall ta sig tillbaka igen?

När jag var yngre så hade jag vattensköldpaddor men det enda de ville va att dra...

/T

Jodå, de använder rampen när de går tillbaka. När vi har storstädning i akvariet får alla gå ute på golvet i några timmar. Då kan det hända att vi måste bära tillbaka några av dem. Men går de ut på golvet själva går de också tillbaka på egen hand.

Förut kunde även jag ha ute mina sköldpaddor på golvet,men nu skiter de bara hela tiden så det blir jätte jobbigt att skura bort det sedan:(

Mäktig padd-pool en sådan skulle man haft:P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Som så många andra skrivit: Underbart bygge!

Blir svartis, skulle vilj göra något liknande. Men har för närvarande så stort akvarium jag kan (vilket egentligen är lite för litet för dom, tänker skaffa större när jag väl flyttar hemifrån).

Är det någon som vet om dom skulle tillåta ett sådant bygge i en lägenhet? Skulle man bli tvungen att ansöka om tillstånd?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...