Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sköldpaddsdag I Västerås


Jeppe
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Ni kan använda makens plats eftersom han och sonen hellre går på bodybuilding.
Bengt Ohlson. Jag Maria vill ha kvar min plats dock.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser gärna att alla anmälningar/avbokningar sker på mailen (reptivetkurs@gmail.com) så jag har allt på ett ställe.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Stort tack till alla medverkande, både deltagare, föredragshållare och medhjälpare för en mycket trevlig dag. Jag har redan börjat fundera på både ett nytt kurstillfälle med samma innehåll och en uppföljningskurs. Sistnämnda blir nog i så fall mer specifik med föreläsningar/fördjupning i mer specifika ämnen. Det kommer nog att ingå diskussionselement då också. 

Om ni har förslag på ämnen får ni gärna komma med dem här. Inget är klart och bestämt ännu, och slutändan blir antalet faktiska deltagare avgörande, men jag hade gärna jobbat vidare med "projektet".

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jeppe said:

Stort tack till alla medverkande, både deltagare, föredragshållare och medhjälpare för en mycket trevlig dag. Jag har redan börjat fundera på både ett nytt kurstillfälle med samma innehåll och en uppföljningskurs. Sistnämnda blir nog i så fall mer specifik med föreläsningar/fördjupning i mer specifika ämnen. Det kommer nog att ingå diskussionselement då också. 

Om ni har förslag på ämnen får ni gärna komma med dem här. Inget är klart och bestämt ännu, och slutändan blir antalet faktiska deltagare avgörande, men jag hade gärna jobbat vidare med "projektet".

Jaaaaa! 

Link to comment
Share on other sites

En sak vi funderade på längs samma linjer är att det kunde vara intressant med sessioner för vatten-, sump- och landsköldpadda. Ett ständigt aktuellt huvudbry verkar vara dvalning, och en subkategori kunde vara dvalningstekniker när det inte finns tillgång till permanenta utevistelser. Sådana saker leder ibland till att arbetsgrupper uppstår...

 

Miljöberikning är ytterligare en sak som kunde expanderas massor - det var verkligen intressant att höra om detta i förrgår.

 

Ett tredje ämne kunde vara erfarenheter av sköldpaddor ute i naturen. Har själv börjat fundera - vagt - på att ta en sköldpaddecentrisk tur söderut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ok, här kommer en konkret idé som touchar vid sköldpaddsdagen: jag tycker det finns ett behov av en kort och effektiv bok om sköldpaddsskötsel. För intresserade så finns modern litteratur på engelska, och då mycket detaljerad sådan. I andra änden av spektrumet finns bra texter spridda på diverse websidor, många skrivna av bakgrundsgestalterna på Sköldpaddsforum. Sådan information innehåller mycket erfarenhet men är tyvärr flyktig. Målbilden för en ny bok skulle vara en tydlig och välskriven skrift, kanske 70 sidor, där klara råd ges till den familj som överväger att skaffa sköldpadda. Finns för många olika djur, det typiska är väl för exempelvis katt, hund, marsvin, småpapegojor.  Tänk Ica bokförlag eller liknande. 

 

Det bör inte bli alltför svårt om vi är en grupp som bidrar med olika komponenter. Kanske fiffigt att ha med både land- och vattensköldpaddor för att kunna peka på skillnaderna mellan dem. Men, innan jag babblar på alltför långt om detaljer: är någon intresserad? Känner någon till en bok som redan existerar (har själv hittat en bok på nätet som inte uppfyller ovan ställda kriterier)? 

Link to comment
Share on other sites

Jag träffade Helen som bor i södra Skåne och hon har skrivit en bra "basic" bok om sköldpaddor.

 

Boken är lättläst med fina bilder.

 

http://landskoldpadda.se/grekiska-landsk-ldpaddor/bok.html

 

Jag har under mina år som sköldpaddsägare köpt böcker i USA och Tyskland, så denna bok är ett fint komplement tycker jag.

 

// Christer

Link to comment
Share on other sites

Jo, den boken har jag också och den kan vara en bra steg-2 bok. För steg-1 tror jag dock att det behövs en annan typ av bok som är lättare att sprida i de breda lagren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...