Jump to content
Forum Sköldpaddor

Morgonsol


Duransson
 Share

Recommended Posts

Nu är dom ute och njuter av solen.

post-9016-0-20751800-1397979713_thumb.jp

post-9016-0-48280100-1397979786_thumb.jp

post-9016-0-43545600-1397979852_thumb.jp

post-9016-0-76205200-1397979906_thumb.jp

post-9016-0-91768100-1397979962_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Vilka härliga foton på alla era fina sköldpaddor! :)

Link to comment
Share on other sites

Tack! Morgonkaffet smakar extra gott när man får sitta och titta ut över hagarna.

Link to comment
Share on other sites

Faktum är att det bästa sättet för att lära sig om sina sköldpaddor är att studera deras beteende live.

Mycket kan man läsa sig till men dock inte allt.

/R

Link to comment
Share on other sites

Faktum är att det bästa sättet för att lära sig om sina sköldpaddor är att studera deras beteende live.

Mycket kan man läsa sig till men dock inte allt.

/R

Ja visst är det så. Det jag blir imponerad av är att dom minns exakt var dom skall gå in och sova på kvällen. Dessutom har flera av våra paddor vissa favoritställen varje år där dom brukar gräva ner sig.

Link to comment
Share on other sites

Härliga bilder :) Kul också att se hur de ställer upp sig mot sargen för att få så mycket sol som möjligt :P

Link to comment
Share on other sites

Vilka fina och rejäla byggen :-) jag undrar vad ni har för typ av lampa hängande ?

Med vänlig hälsning Agila

Link to comment
Share on other sites

Vilka fina och rejäla byggen :-) jag undrar vad ni har för typ av lampa hängande ?

Med vänlig hälsning Agila

Tack! Eftersom paddorna är ute på gården om dagarna och tankar naturligt ljus så har vi valt att ha en vanlig röd värmelampa från granngården

http://www.granngarden.se/product/Eurofarm-varmelampa-infraglod

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag vet ju att djuren känner värmen och på det sättet kan hitta fram men kan de se värmen?!

Och hur funkar det i så fall med en röd värmelampa - kan de se det röda ljuset?!

En bekant till mig använder en likadan som din fast med vitt ljus då han hävdar att djuren inte ser rött ljus utan behöver vitt ljus för att hitta rätt samt kunna se solplatsen...

Använder själv denna lampa och är nöjd med den, men funderar ändå över min bekants resonemang... det låter ju logiskt?!

Vad tror NI initierade om detta resonemang?!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Enligt den trikromatiska färgteorin uttyds färger genom att iodopsinet i tapparna finns i olika varianter. En typ bryts ner av den specifika ljusvåglängd som kommer från röttljus, en från grönt ljus och en från blått ljus, medan den fjärde typen av tappar är känslig för ultraviolett ljus. Människan och andra högre utvecklade apor har tre typer av tappar som främst reagerar på blått, grönt och rött. De flesta andra däggdjur har två typer av tappar som främst regarera på blått och grönt medan fåglar har fyra typer av tappar så att de förutom blått, grönt och rött också kan se ultraviolett ljus. Sköldpaddor har sex olika typer av tappar. (wikipedia)

Jag är helt övertygad om att dom ser det röda ljuset.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej! Tack för svar :) Har ni lampan med 150 w? // Häsn Agila

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Använder denna lampa och är nöjd med den, lång drifttid, rörelsetålig och drar 100W men skall motsvara 150W?!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Kört både röd och "vanlig" såg ingen skillnade i "solandet"

Men personligen så föredrar jag den röda då de inte blir ljust 24/7 i lådan på sommaren...

Med vänlig hälsning Alex

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...