Jump to content
Forum Sköldpaddor

Mat?


Guest gin

Recommended Posts

Hej! jag undrar om det är nån mer än min padda som har dragit ner väldigt på maten nu under vintern? ska de göra det eller? och den har slutat att äta mat som den åt förut-provat andra saker som den verkar gilla mer-typ mat av mjukare karaktär......nån mer som har det "problemet"? vad ger ni för mat till era? :huh:
Link to comment
Share on other sites

Vi har en rödöradvattensköldpadda , hon är minst 15 år gammal.

När vi fick henne hade jag ingen kunskap om vattensköldpaddor och var väl först för ett år sedan jag verkligen tog redat på info om dem. När vi fick henne sa de som haft henne innan oss att hon äter inte så mycket mellan oct- april ungefär, då skulle man minska ner maten en del. Hon är aldrig dvalad men hon är mindre aktiv under hösten vintern. Visst kan hon vara på hugget o vilja ha mat men äter då mindre. Våran äter nästan bara pellets. Hon spottar ut det mesta har under senaste året testat olika grönsaker m.m. men hon spottar ut det o det blir liggande i vattnet. Hon älskar räkor men då jag är allergisk o inte kan ha det hemma eller ta i dem så blir det inte så ofta. Skinka är något annat hon oxå bara älskar , har hört att det ska inte vara så bra att ge dem så jag har minskat ner det och hon får en bit någon gång i månadern som godis. MVH Pia

Link to comment
Share on other sites

hej !

Prova med bitar av grishjärta eller oxhjärta istället för skinka.

Kolla var paddan lever i det fria, en del ställen i världen har ungefär samma temperaturer året runt och då är det inte säkert att dom dvalar alls.

Johan.

Link to comment
Share on other sites

Försök med olika sallader. Det är inte bra att den äter för mycket animalisk föda nu när den är vuxen. En blandad kost är bäst. Var envis, ge den inte vara favoritmaten, det mår den i längden inte bra av.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...