Jump to content
Forum Sköldpaddor

Marginata


ohlson10

Recommended Posts

Kan ex. Otto se vilket kön eller är de för unga?

Den största väger 170 g och den minsta 85 g. De är 3 år gamla.

Eller kan du se vilken underart. Marginata, sarda eller Weissinngeri?

post-1347-1185033170_thumb.jpg

post-1347-1185033262_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Maria!

Det er faktisk for tidligt at sige noget med sikkerhed. :):unsure: :unsure:

Hilsner

Otto

Link to comment
Share on other sites

Tack ändå. :)

Marginatorna är de som är först vakna på morgonen och sist " i säng". De brukar heller inte gräva ner sig. Tycker de är mer sociala än grekerna, iallafall mer vakna.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det er rigtigt, at marginataer er de europæiske landskildpadder, der er mest fremme. Det er også rigtigt, at de er meget sociale. Hannerne slås aldrig indbyrdes. De er nærmest høflige overfor hinanden, og man kan sagtens have mange hanner sammen. Marginataer er derfor velegnet, hvis man ønsker at holde en større flok skildpadder. Fordi marginataer er så rolige og fordragelige, behøver de ikke mere plads end de øvrige, europæiskelandskildpadder, selvom de er noget større.

Marginata er da osse Helles og min yndlingsskildpadde! ;)

Hilsner

Otto

Link to comment
Share on other sites

Det är konstigt att det finns så få Marginata i Sverige och så många i England och; Tyskland och Danmark. Men det är väl för att i Sverige finns ingen uppfödare av Marginata. ( vad jag vet )

Link to comment
Share on other sites

Själv tycker jag inte att det är så konstigt, om man tittar i literaturen om sköldpaddor eller lyssnar på uppfödare så kommer ofta argumentet för att inte skaffa Marginata,skogspaddor, sulcator eller leoparder att det är stora sköldpaddor och kräver mycket utrymme osv.

Nu är detta inget påhopp på "våra" uppfödare på detta forumet :P så förstå mig rätt.

R/P

Link to comment
Share on other sites

men det är väl så .. folk med inte tillräcklig kunskap ska väl inte skaffa så pass svåra arter, inte någon egentligen, men se på alla rödörade som skänkes bort? dom blev för stora.

bara en tanke. :P

Link to comment
Share on other sites

Det var bara en tanke som slog mig tdigare att i Danmark, England och Tyskland har de fler Marginata.

Det verkar som det finns fler leopardsköldpaddor än Marginata ( Vet ej om detta är sant.) och leoparderna blir ju mycket större än Marginatorna samt att leoparderna inte läggs i dvala som Marginatorna.

det är säker många som skaffar leoparder som rödörade vattensköldpaddor som inte är förberedda på att de blir så stora. :(

(Nu vet ju jag vet hur stora Marginata blir och även om min 1:a Marginata var ett fel från zooaffärens sida ( Jag hade beställt en Hermanni!!!! :angry: )

( Har forskat efter med skötsel och så. Är förberedd på hur jag ska ha dem när de blir stora osv. )

Tycker det är roligt att det kommit en uppfödare på Marginata till forumet. Annars har vi väl de flesta arterna "täckta" av duktiga uppfödare. :)

Link to comment
Share on other sites

Hur stora blir marginatorna? Skillnad hanar/honor? Det låter mycket positivt att hanarna är fredliga mot varandra.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Marginataer bliver 30-40 cm. store. Som sagt behøver de ikke væsentligt mere plads end de øvrige europæiske landskildpadder, fordi de de er så fredelige. Da marginataer er en fredsommelig og "velopdragen" skildpadde, er der slet ingen grund til at skille hunner fra hanner, ligesom man som tidligere nævnt uden problemer kan lade flere hanner gå sammen.

Mange oplysninger om skildpadder er fejlagtige og skyldes, at en del forfattere (også af bøger) enten bare gætter og/eller bare skriver af efter hinanden uden selv at have erfaringer med dyrene Dette gælder også mange skriftlige oplysninger om marginataer.

Hilsner

Otto

Link to comment
Share on other sites

Hur stor låda bör man ha inomhus för två marginator?

Om man inte har växthus kanske man kan ha medelhavssköldpaddor utomhus fyra månader i mellersta Sverige. En sommar som årets blir det kanske kortare tid.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nu har jeg kun erfaringer med udendørs hold af voksne marginataer. Indendørs holder jeg kun de små marginataunger, der ikke bliver lagt i hi de første år. Marginataunger er jo på samme størrelse som unger fra andre europæiske landskildpadder, så de får samme plads. Men jeg har bemærket, at de voksne marginataer i frilandsanlægget ikke bevæger sig så meget omkring, som de andre skildpadder. De bevæger sig også i et langsommere tempo. Jeg vil mene, at hvis man beregner 1/3 mere plads/utrumme til marginataer end til andre europæiske landskildpadder, så får de rigeligt med plads.

Hilsner

Otto

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene, at hvis man beregner 1/3 mere plads/utrumme til marginataer end til andre europæiske landskildpadder, så får de rigeligt med plads.

Hilsner

Otto

Enligt svenska föreskrifter ska en sköldpadda på 31-40 cm ha en minsta yta på 2 kvadratmeter och 21-30 ska ha 1.1 kvm

En sköldpadda på 11-15 cm ska ha minst 0,3 kvadratmeter och en på 16-20 ska ha 0,5

Jag tycker att dessa krav är alldeles för lite tilltaget men de visar på hur man ser på relationen mellan sköldpaddans storlek och utrymme.

Våra vuxna grekhonor är 14-16 cm

Link to comment
Share on other sites

Hej!

I Tyskland (selvfølgelig) har myndighederne også udfærdiget mindstemål for indretninger til hold af landskildpadder. Så mener man åbenbart som sædvanlig, at man har vist handlekraft og sørget for, at der nu er styr på tingene og orden i sagerne. ^_^

Man går altså mere op i formen end i indholdet. Det afgørende vigtige er jo, hvordan dyrene faktisk holdes, og hvordan de trives.

Jeg er enig i, at de mål der nævnes her af dig Per-Anders, er meget små. Personligt ville jeg under alle omstændigheder anvende væsentlig mere plads, hvis jeg skulle lave indendørs indretniger til skildpaddehold. ;)-_-

Hilsner

Otto

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...