Jump to content
Forum Sköldpaddor

Skaffa sköldpadda? Frågor...


Jessika
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har under en längre tid funderat på att skaffa en landsköldpadda i och med att jag är en pälsdjursallergiker som älskar djur.

 

Jag har försökt läsa på en hel del och kommit fram till att jag vill ha en landsköldpadda som inte behöver dvalas. Vilken sort rekommendera ni till en nybörjare och var får jag tag i en sån från en bra uppfödare? Gärna i Finland eller norra Sverige eftersom jag bor i Finland.

 

Är era landsköldpaddor alls tama och vilken sort har ni isåfall? Vet att det diskuteras mycket om sköldpaddor alls uppskattar sällskap eller inte. Har sett på Youtube om sköldpaddor som till och med lärt sig konster..?

 

Jag är väl medveten om att sköldpaddan ska ha sitt eget krypin med lampa osv där den bor ❤ Jag bor också i egnahemshus så på sommaren ska den få en utehage.

 

Tacksam för alla svar /Jessika 

Link to comment
Share on other sites

Hej. Det är mycket tokigt och felaktig hantering av sköldpaddor på youtube. I vissa andra länder hanteras sköldpaddor som de vore kattungar.☹️ Sköldpaddor stressas av för mkt hantering etc så man bör inte greja och fixa med dem eller försöka lära dem konster. 
Mina grekiska landsköldpaddor lämnas i fred i sina lådor eller i utehagen dvs jag plockar inte upp dem och grejar etc i onödan. Det man gör är städar lådan,diskar matskålar, byter mat och vatten. Sen är det att man kan studera deras beteenden etc. 
Ska du ha en art som inte dvalar behövs en stor inomhuslåda med rätt belysning och microklimat. De ska inte vara på golven. 
Sen är det leopardsköldpaddor men de blir väldigt stora och kräver stort utrymme samt är väldigt känsliga för bla. luftvägsinfektioner så de är inga bra nybörjarsköldpaddor. Som med alla arter måste man vara påläst innan djuret skaffas så man vet vad de behöver för att hålla sig friska.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej! Någon särskild art-rekommendation kan jag inte ge, men när det gäller sköldpaddan som sällskapsdjur håller jag med om att de inte bör hanteras i onödan. De är ändå ett väldigt trevligt sällskap! De har sina personliga drag och egenheter som man lär sig om man tar sig tid att studera dem.

När jag håller på och pysslar i mina sköldpaddors hagar och lådor upplever jag att vi har kontakt, jag brukar alltid prata med dem och de är ofta nyfikna på vad som händer. En del är sociala och kommer fram, andra tittar i smyg :). Jag upplever dem som tama i den meningen att de känner igen mig och inte är rädda för mig.

Ibland behöver man ta upp dem för vägning och kontroll, det är bra att de vänjer sig vid att det förekommer. För vår del brukar det bli ungefär varannan månad och jag försöker se till att det sker lugnt och säkert men effektivt så att de snabbt får komma hem igen.

 

Det är tacksamt att ordna en rik och naturlig miljö på så stor yta som möjligt, då får man se mycket av sköldpaddans naturliga beteende. Utehage är toppen!

Vilken art du än väljer - studera inte bara skötselråd utan kolla upp hur den naturliga miljön ser ut och ta reda på hur de lever i det vilda.

Satsa på bra belysning till inomhusmiljön, det finns många artiklar om det här på forumet och bra rådgivning hos Sköldpaddsgrejer.

 

Link to comment
Share on other sites

Alla arter av landsköldpaddor mår bra av och behöver viloperioder. Där de lever naturligt är det ofta mycket varmt långa perioder vilket innebär att sköldpaddorna gräver ner sig för att skydda sig mot överhettning och uttorkning. Vissa arter lever i områden där det blir för kallt så de gräver ner sig av den anledningen.

Den typ av viloperioder som är lättast att efterlikna i fångenskap är vintervila genom kalldvalning.

Medelhavssköldpaddor  som grekisk landsköldpadda har i naturliga miljöer relativt lång vintervila, blir inte så stora och är lättast att skapa bra miljöer för inomhus och utomhus.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar! Jag har börjat fundera på en rödfotad skogssköldpadda och läst på om dessa ? De ska väl inte dvalas? 

 

Några andra allergiker som har sköldpaddor förresten? 

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sen, Jessika said:

Tack för era svar! Jag har börjat fundera på en rödfotad skogssköldpadda och läst på om dessa ? De ska väl inte dvalas? 

 

Några andra allergiker som har sköldpaddor förresten? 

Rödfotade blir rätt stora och kräver hög luftfuktighet som kan vara svår att få till inomhus. Här finns lite info om de. https://www.terrariedjur.se/caresheet/turtles/c_carbonaria

Link to comment
Share on other sites

Chelonoidis carbonaria har två stora utbredningsområden i Sydamerika. I norr lever de i savannmiljö med regnperiod med stora regnmängder och torrperiod. Under torrperioden utnyttjar de jordhålor för att skydda sig mot torka och värme. I det södra utbredningsområdet lever de i torrskogar där det också kan bli mycket varmt.

 

http://www.testudo.ch/k_fotogalerievinke1.aspx

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...