Jump to content
Forum Sköldpaddor

Omhändetagande elr omplacering

Pedita
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Jag är ny på forumet och har en stor gulbukad vattensköldpadda...

Jag ser många som skänker bort och vill bli av med sina sköldpaddor på blocket och jag har tänkt ev starta ett hem för sköldpaddor... bara jag får tag på bra lokal...

Jag tror det finns behov att folk har någonstans att lämmna sköldpaddorna...

Nyligen var det i våran länstidning om att det hade hittat 2 st sköldpaddor i en snödriva..

tråkigt... men dessa 2 sköldpaddor hittade ett nytt hem där de har det bra.

Min tanke är att fixa ev tankar (hittat på blocket över 1x1m) som skall vara rymliga å djupa.. lätta att tömma och rengöra. Ha dem i en lokal som tål vatten och där ta emot sköldpaddor som folk inte kan ha kvar, även sälja bort till folk som vill ha dem... men mkt info om skötsel och sånt.

Ett litet aqua ställe där människor kan komma å lära sig om vattensköldpaddor och se dem och veta hur stora de kan bli, och där kan man då bestämma sig om man klarar av att skaffa sig en vattensköldpadda.

Vad tror ni om en sån idé?

Kanske man bor i olika delar av landet och hjälpas åt att starta en förening eller nåt?

Jag har mkt kvar att lära om sköldpaddorna (har bara haft min i ca 6 månader..)

/ Pedita

Hej och välkommen till forumet :) Ja, det vore ju bra med en omplaceringsförening för vattensköldpaddor om det finns några eldsjälar som är villiga att lägga ner jobb och pengar på det. Sköldpaddorna kräver stora utrymmen och det kan vara svårt att hålla flera tillsammans pga aggression.

Hej och välkommen till forumet :) Ja, det vore ju bra med en omplaceringsförening för vattensköldpaddor om det finns några eldsjälar som är villiga att lägga ner jobb och pengar på det. Sköldpaddorna kräver stora utrymmen och det kan vara svårt att hålla flera tillsammans pga aggression.

Hittat tankar på blocket som man skulle kunna göra om, då lätta att rengöra och rymliga... och så kapar man bort över delen.. tror du det skulle bli bra?

bifogar en länk http://www.blocket.se/vi/18509673.htm?ca=9_s

Skulle vara bar med en lokal där man har tillgång till avlopp och vattenslang... Skall kolla vidare med det under januari..

Ha ett gott nytt år!

/ Pedita

Ja, kanske det - svårt att säga. Vad man ska kolla är väl vad de innehållit tidigare - om det är bensin eller olja så är det ju inte lämpligt till sköldisar. Men helt klart ser de intressanta ut :)

Nyligen var det i våran länstidning om att det hade hittat 2 st sköldpaddor i en snödriva..

tråkigt... men dessa 2 sköldpaddor hittade ett nytt hem där de har det bra.

Jag såg ett reportage på lokal-TV om dessa sköldpaddor (Chinemys reevesii) och jag tyckte att deras nya miljö blev klart bättre än snödrivan men inte bra för denna art. Vattendelen såg mycket grund ut och gav inte möjlighet till simning. Man får hoppas att lådan där de filmades bara var tillfällig.

Det låter mycket bra med ett "rescue center" för vattensköldpaddor. Lycka till!

• 12 years later...

Hejsan :) ser ditt inlägg nu kanske många år för sent men finns det något ställe att lämna vattensköldpaddor på :)

• 3 weeks later...
On 2021-06-28 at 08:46, Anna 1980 said:

Hejsan :) ser ditt inlägg nu kanske många år för sent men finns det något ställe att lämna vattensköldpaddor på :)

Vilken art gäller det?

• 2 years later...
On 2021-07-13 at 21:16, Helena Palén Berggren said:

Vilken art gäller det?

Hej! Vet du ett ställe som tar emot/omplacerar vattensköldpaddor? Har 2st gulbukiga vattensköldpaddor, en hona och hane,som skulle behöva komma till ett nytt bra hem så snart som möjligt där tid och intresse finns. Mvh