Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vattentemperatur?

Anna & Roy

Recommended Posts

Jag har en Pangshura smithi som heter Roy. Han bor tillsammans med tre jättedanio, tio tigerbarber och några kålplantor (det enda Roy inte äter). Dom lever i frid å fröjd med varandra men jag börjar bli lite osäker på temperaturen i akvariet. Hon som jag fick sköldpaddan av sa att det skulle vara 28-29 grader i vattnet året runt. Senast jag var å köpte fiskar frågade killen i affären varför jag har så varmt i akvariet. Jag hade inget bra svar på det förutom "Hon jag fick sköldpaddan av sa det".

Nu undrar jag alltså: Hur varmt ska det vara i akvariet? Ska jag variera temparaturen under året?

Affären jag köpte mina kartsköldpaddor hos sa också att det skulle va 29 grader varmt helst 30 grader varmt. Men när man forskar närmre på saken så verkar det som om det är på tok för varmt. <_<

Det skulle vara bra om någon visste ungefär hur varmt de ska vara hos en vattensköldpadda.

Från roslagstulls djurklinik angående skötselråd för vattensköldpadda kan man läsa:

"Vattentemperaturen bör ligga mellan 24-27 grader. Om det blir för kallt blir sköldpaddan slö och slutar äta. Mat som då redan finns i mage-tarm kan jäsa och leda till ansamling av bakterier."

Hämtat från

http://www.djurklinikenroslagstull.se/skot...d_vattenskp.htm

Mvh

Christer

Ska jag variera temperaturen under året?

Det kan ibland vara svårt att variera vattentemperaturen i enlighet med klimatet sköldpaddan härstammar från. Vattnet kanske är så kallt under vissa tider på året att det i så fall är bäst att dvala arten (på land eller i vatten) eller ha en högre vattentemperatur.

Man kan kolla in klimatet under året och försöka efterlikna det en del. Har inget konkret svar att ge om din art, men har hittat att Pangshura smithi (smithii) kommer från några länder i Sydasien.

Lite om Pangshura smithii

Weatheronline Asia - klicka på South

Pangshura gallery

Tillhör (om det inte är ändrat): indiska takryggsköldpaddor Kachuga spp. S-V (levnadssätt sump - vatten)

Någon som vet mer om denna art?

Hur ser ni på Roslagstulls råd att ha 24 - 27 grader i vattnet? Rådet gäller i o för sig i huvudsak Rödörade. Är det lämpligt för alla arter?

Det beror kanske också på hur mycket sköldpaddan är uppe på land och solar och på så sätt höjer kroppstemperaturen?

Det kanske är lämpligt att ha mellan exvis 24 grader vintertid för vissa arter och 27 grader sommartid?

Lägre temp. under natten för vissa arter?

Varmare vatten kanske är olämpligt i fångenskap med tanke på ökad förökning av bakterier och mikroorganismer?

Det skulle vara intressant med synpunkter. Det är sällan man ser råd om vattentemperaturer.

håller inte riktigt med dig, man skall alltid ha en vattentemperatur till t.ex. rödörade på 24-27 grader som inte har något att göra hur varm landdelen är. Givetvis kommer saken i en annan vinkel om du har en landdel där spolighten lyser delvis i vatten. Men vatten skall alltid vara 24-27 grader. (iallafall för våran art)

Rums temperaturen påverkar vattnets temperatur under olika delar på året vilket i sig gör att man inte behöver "elda" på så mycket på doppvärmaren för att nå rätta temperaturen.

Visst är alla reptiler växelvarma men jag tror att det är viktigt att ha en stadig temp i vattnet som ligger på mellan 24-27grader annars medför det andra omständigheter för djuret.

Landdelen är också till främst för att torka om djuret känner för det.

Bakterier och mikroorganismer växer överallt i våran omgivning och även i vatten, men då har det mest med renhållningen av vattnet att göra.

En bra vattenhygien medför mindre "farliga" mikroorganismer.

Viss bakterieflkora finns i filtret till pumpen där den bibehåller och omvandlar olika ämnen t.ex. nitrit, nitrat.

Orkar inte gå in mer på djupet om olika mikroorganismer samt olika ämnen i vatten. :)

Vill gärna som Mimmi sa höra andra åsikter angående detta ämne.

Landdelen är också till främst för att torka om djuret känner för det.

Att gå upp på land och sola och på så sätt höja kroppstemperaturen fyller även en viktig funktion för matsmältningen. Samt att torka/få varierad fukt som du skrev. Även att få mer UV. Olika arter verkar ha olika stort behov av att gå upp på land.

En liten parentes: Med mikroorganismer tänkte jag främst på bakterier och parasiter (nitrit o. nitrat är inga mikroorganismer).

Men som sagt, det vore intressant med fler synpunkter kring detta med vattentemperatur.

En vattentemperatur på mellan 24-27 grader är en ganska bra tumregel för de flesta vattensköldpaddor. Sedan bör man naturligtvis veta varifrån den aktuella arten härstammar, och göra lite efterforskningar på hur temperaturerna ser ut i dessa områden, under olika delar av året.

En årsvariation är ofta viktig, även vad gäller vattentemperatur, för att stimulera naturliga beteenden som hormonutsöndringar, parning etc.

Det absolut bästa (dock inte alltid möjligt :P ) är att ha ett rum där man kan styra temperaturen i burkarna genom att ändra rumstemperaturen.

Då får man även en liten dygnsvariation.

/Jeppe

Några rödöradpopulationer brukar hibernera i naturen. Att ha 24-27 grader hela året runt låter inte bra. Jarmo Perälä skriver i sin bok av rödörade att den optimala vattentemperatur är 20-25 grader, men att i naturen är det mestadels mycket lägre (han refererar till exempel Alderton 1993). Det är vanligtvis bra att efterlikna naturen lite: att inte ge för mycket mat osv. Det är svårt att få vattentemperatur lägre än 18 grader i en lägenhet, men den måste inte vara 24 heller.

Ja det här med sköldpaddsägande är en intressant sak, alla säger olika, tror inte det finns en som håller med en annan.

Alla har olika tips gällande deras egen specifika art, vad gäller våran sköldpadda

så trivs hon jättebra i våran vattentemperatur så det räcker för oss =)

Mimmi du har rätt mikroorganismer är något helt annat, är slut i huvudet av alla olika föreläsningar man har på dagarna och sedan komma hem och börja skriva på forum på kvällarna =)

Mvh

Christer

Det absolut bästa (dock inte alltid möjligt  :P ) är att ha ett rum där man kan styra temperaturen i burkarna genom att ändra rumstemperaturen.

Då får man även en liten dygnsvariation.

/Jeppe

Jag hade så förrut, men nu har jag sköldpaddorna i samma rum som mig själv sovandes. Faktum är att det oftast blev för varmt i det gamla rummet pga dålig ventilation och jobbigt "solläge".

Med en öppen låda i ett kallare rum med bra ventilation kan man uppenbarligen få helt underbara temperaturgradienter, dock kostar det mera iom att man behöver förbruka mycket mera värmeenergi hela tiden.

Jag har ex. alltid igång en 150W keramikvärmelampa över vattnet i ena hörnet, denna sprider en helt perfekt balans i temperaturen bort till ungefär hälften av terrariet. Den andra delen blir bara varm när morgonen gryr och spotlights och ljusrör går igång.

Får även säga att ventilationen här är helt underbar i kombination med golvvärmen, får aldrig under 60% RH (och vi har redan haft en del kalla nätter), medans jag i "värmeelement" rummet i förra kåken fick ner mot 30% när det ville sig riktigt illa.

Jag har ex. alltid igång en 150W keramikvärmelampa över vattnet i ena hörnet, denna sprider en helt perfekt balans i temperaturen bort till ungefär hälften av terrariet. Den andra delen blir bara varm när morgonen gryr och spotlights och ljusrör går igång.

Det lät som ett intressant och bra upplägg!

Hur stort akvarium har du då? Eller är det inte relevant i sammanhanget? Och var är pumpen lokaliserad? Gör det inget att vattnet inte har en jämn temeratur över hela akvariet?

/Anna

Det lät som ett intressant och bra upplägg!

Hur stort akvarium har du då? Eller är det inte relevant i sammanhanget? Och var är pumpen lokaliserad? Gör det inget att vattnet inte har en jämn temeratur över hela akvariet?

/Anna

Hihi, såg först nu att det var vattensköldpaddsforumet. Som det står i min signatur så har jag bara ett par väldigt lite akvatiska sumpsköldpaddor, som bara behöver en kattlåda med vatten. Så det var mer generellt inlägg.

Ledsen ifall jag rörde till det :-)

Ja det här med sköldpaddsägande är en intressant sak, alla säger olika, tror inte det

Alla har olika tips gällande deras egen specifika art, vad gäller våran sköldpadda

Min mening var just att de kanske trivs bäst i temperatur 22-26, men det är inte alltid det bästa för djuret att den ska ha det optimalt hela tiden. Men det är svårt - man vill ju inte att de ska ha det dåligt hela tiden heller.

Tack för alla informationsrika svar ang vattentemperaturen hos vattensköldpaddor. Man lär så länge man lever. Det viktigast för mig är ju att Roy ska må bra och trivas. Jag har tittat runt på rekomendationerna och länkarna och sänk temperaturen lite och Roy verkar fortfarande stormtrivas.

/Anna

Jag har också hittat en kille i USA som skrivit en avhandling och forskat kring just den sortens vattensköldpadda jag har. Han sa att jag skulle hålla vattentemperaturen kring 82 fahrenheit vilket är nästan 28 grader. Så efter min lilla sänkning ligger jag riktigt bra till. :D

//Anna

Ja det här med sköldpaddsägande är en intressant sak, alla säger olika, tror inte det finns en som håller med en annan.

Mimmi du har rätt mikroorganismer är något helt annat, är slut i huvudet av alla olika föreläsningar man har på dagarna och sedan komma hem och börja skriva på forum på kvällarna =)

Mvh

Christer

Det första man i bästa fall får lära sig i samband med köp är att skapa en optimal miljö med bra ljus, rätt kost osv. Om man sen lär sig mer förstår man att det inte är optimalt att alltid ha den perfekta miljön. Man börjar skapa en årsvariation och en dygnsvariation. Går man sen ett steg längre kanske man skapar varition inom säsongen som t ex svala mörka dagar som avbrott i den perfekta miljön och perioder med dålig tillgång på mat och perioder när det bara finns mycket torftig mat. Så är det i naturen och reptiler mår oftast bättre och lever längre med variation i klimat och födotillgång/kvalitet än att ständigt ha det perfekt.

De skötselråd som säger 24-27 grader kanske missar en viktig dimension inom reptilhållningsom som tar hänsyn till att många reptilarter är anpassade till och kanske också beroende av dygns- och årstidsvariation.

Självklart har du helt rätt i det du skriver. Men som sköldpadds ägare, som nu väldigt många är här i Sverige så tror jag tyvärr inte att alla tänker " ok, nu skall jag återskapa denna sköldpaddas naturliga miljö och skapa diverse olika variationer för att den skall ha det som den lever i vilt tillstånd."

Det de flesta gör är att skapa den bästa miljön för sin sköldpadda i tanken att sitt husdjur skall ha det så bra som möjligt. Många sköldpaddor i Sverige vårdas av yngre skötare som vill pyssla och sköta om sitt djur, tyvärr har ej många insett jobbet med sköldpaddor. Men nog förstår jag din tanke om hur deras naturliga miljö skall vara, men det är nog bara vissa ägare som upplever till detta krav och ordnar det så för sina reptiler.

Nästa år så börjar vi läsa de första djurskyddskurserna, sammanlagt 42 poäng. Jag värnar verkligen om djur av alla slag så det känns bra att få mer insikt i djurskyddslagen som jag lär kunna som rinnande vatten.

Jag hoppas verkligen man är beredd på allt man får se som djurskyddsinspektör.

sorry hamnade utanför trådens syfte =)

Att ha sköldpaddor är ett stort ansvar som tyvärr inte alla inser.

Mvh

Christer

De största hoten mot reptiler i fångenskap är:

Njursvikt pga uttorkning (kanske inte vattensköldpaddor)¨

Sjukdommar pga övernäring, för stor mängd mat och för mycket näringsrik mat.

Det är komplicerat att hålla reptiler, för att lyckas bra måste man förstå hur dom fungerar och vilka behov dom har. För inte alltför många år sen var det överlevnad som gällde. Nu när vi lärt oss mer om hur dom fungerar börjar det bli mer och mer vanligt med reproduktion och då går det inte att köra med optimala förhållanden året runt

Jag längtar verkligen till nästa års studier då vi läser de första djurskyddskurserna

Vilken utbildning går du?

japp det stämmer det du skriver, jag vet själv hur lite man kunde då vi skaffade våran dam. Dag efter dag lär man sig något nytt, det är mycket intressant.

Jag läser Miljö- och hälsoskydd 160 poäng vid Umeå universitet (termin 3).

Termin 5-6 har vi individuella kurs val på 40 poäng.

Som miljöinspektör på kommunen arbetar man även som djurskyddsinspektör (man kan gå imellan på avdelningen). Nytt för i år är det att vi har möjlighet att läsa mycket mer djurskydds kurser än tidigare så det skall bli spännande.

De kurserna är förlagd till Skara.

Mvh

Christer

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...