Alexsmart Postat Juli 31, 2022 Share Postat Juli 31, 2022 Hej har funderat en del på det här med skötsel av akvarie för vattensköldpadda. Jag har under många år hållt på med akvariefisk. Där pratar man mycket om hur man uppnår perfekta vattenvärden. Där råder konsensus: bra filter, max 50% vattenbyten i veckan, mindre med mycket växter. Lagom med invånare etc. Kollar man skötsel förslag för sköldpadda så gäller ofta 100% vattenbyten i veckan eller varannan dag om man matar i akvariet, det ska desinficeras osv osv. Detta går helt emot vad akvarister säger om att få bra vattenvärden? Varför skiljer detta sig så mycket? Visst skitar en sköldpadda ned men har svårt att se hur en liten mysksköldpadda kan skita ned mer än ett lika stort akvarium med 12 glupska Malawi, 2 ancistrus, 2 siamesiska algätare. Dessutom är fiskar känsligare?Jag har för tillfället ett akvarie med mycket växter (Flytväxter, mossor, snabbväxande växter etc) räkor som städar upp skiten, en mysksköldpadda och bra filter. När jag gör vattentester innan vattenbyten en gång i veckan så är alla värden perfekta. 0 nitriter och 0 nitrat, 0 ammoniak.Är det något jag missar? Eller varför ska jag byta vatten varje vecka. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexsmart Postat Juli 31, 2022 Author Share Postat Juli 31, 2022 Samma ide borde väl gälla för sköldpaddor. Nyttiga bakterier i filter, substrat och inredning bryter ned skit som sedan växter använder för att fortsätta växa. Stora vattenbyten skapar svängningar i vattenvärde. Räkorna tar hand om rester. Så ett väletablerat akvarium med mycket växter borde hålla sig mer än 1 vecka (såklart om vattentester inte ger höga utslag) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helena Palén Berggren Postat Augusti 5, 2022 Share Postat Augusti 5, 2022 Min teori är att gemene man inte har en aning om vattenkvalitet och vilka mikrober och bakterier som bör finnas i vattnet. Tänker att då är det bättre att rekommendera oftare vattenbyten med större mängd. Har själv haft Cuora Ambonensis, Mauremys Mutica, Graptemys Kohnii samt Trachemys scripta elegans och gjorde delbyten samt hade malar i vattnet. Mycket vattenväxter gör ju kvaliteten bättre också. Matade delvis i balja utanför tankarna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oskar Postat September 27, 2024 Share Postat September 27, 2024 Om man matar sköldpaddan utanför akvariumet i separat behållare, är behovet av substrat och växter lika viktigt då? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts