P-A Postat September 22, 2018 Share Postat September 22, 2018 Jag har fått många frågor om dvalning genom åren. Vi har försökt skapa miljöer så att våra Testudo-arter ska få möjlighet att få en naturlig årstidsvariation vilket har lett till att vi under 20 år haft vinterdvalande sköldpaddor, totalt c:a 400 kalldvalningar. Vi har Testudo hermanni boettgeri av den mindre typen som vissa vill kalla hercegovensis. Har också Testudo graeca med troligt ursprung östeuropa och Testudo graeca med troligt ursprung Marocko. April-november har vi sköldpaddorna i växthus med möjlighet att gå ut när vi har öppnat öppningarna till utehagarna. Vi har värmelampor, värmefläktar och värmetak för att så nära som möjligt efterlikna medelhavsklimat. Aktiviteten styrs av ljus, värme och födotillgång. Under sommaren händer det att honor av T hermanni kan ligga nergrävda flera veckor De första som börjar bli hösttrötta är det svarta östeuropeiska T graeca. Redan i slutet av september/början av oktober äter de, speciellt honorna, mer sällan och kan ligga i boet längre och längre perioder. Våra T hermanni påverkas inte i lika hög grad av kortare dagar och färre soltimmar. Marockanerna som är ljusa kan ha en viloperiod under högsommaren. När vi i slutet nov/början dec tar in T hermanni och de svarta T graeca till dvalningsrummet som är kallt tar vi in marockanerna i bostaden. I södra Spanien finns en småväxt ljus typ av T graeca. De har en lång sommarvila och en lång vintervila. Förhållandena bör var de samma i stora delar av Marocko. Att vi inte väljer att kalldvala våra T graeca beror på att det har fungerat bra för vårt par. De har varit mycket produktiva genom åren med hög kläckningsgrad. Båda har som unga vinterdvalat. Alla Testudo-arter har viloperioder. Ju varmare område desto längre sommarvila och kortare vintervila. Ju svalare klimat desto kortare sommarvila och längre vintervila. Ju mer inlandsklimat desto extremare temperaturskillnader. Den stora frågan är: Hur mycket vila behöver våra sköldpaddor i våra hem och hur påverkas deras liv av att nästan alltid ha lagom värme och god tillgång till föda? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theresia Postat Juni 18, 2020 Share Postat Juni 18, 2020 Oj, så intressant att läsa! Jag har nyligen tagit över en rysk stäppsköldpadda och kan i princip ingenting om dvalning och vad jag ska göra när det är dags. Vi är på g att bygga en stor "bur" åt honom. Måste lära mig allt nu. Kommer att återkomma ang dvalningen sen. :) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts