Jump to content
Forum Sköldpaddor

Säsongsanpassad föda för arter från extremt varma/torra områden

P-A
 Share

Recommended Posts

Många har problem att få sina landsköldpaddor att äta torkade växter. Det verkar vara svårast med arter som härstammar från extremt torra miljöer som rysk stäppsköldpadda, leopardsköldpadda och indisk stjärnsköldpadda.

Ingen sköldpadda som har tillgång till art- och säsongsanpassad kost kommer att svälta ihjäl. De lever ofta i mycket torra och varma områden och använder den korta färskfödaperioden/tillväxtperioden till att bygga upp sig och fylla på depåerna. De är "programmerade" att äta mycket färsk föda den korta period det finns. De använder sen torrperiod/värmeperiod till att hålla vikt och skydda sig mot uttorkning och hög värme till nästa grön period. I fångenskap försöker de flesta att hålla uppbyggnadsperiod året om.

Skötselråd är sällan anpassade till artens specifika årscykel utan räknar upp ett antal lämpliga växter mm..

Leopardsköldpaddor, sporrsköldpaddor och stjärnsköldpaddor är anpassade till en kort regnperiod och en lång torrperiod i gräsmarksmiljö.

Om jag hade någon av dessa arter skulle jag låta dem beta gräs och vad de kan finna under sommaren.  Inomhusperioden skulle jag betrakta som torrperiod och ge nästan endast torkade växter, och hö. Om de då inte till att börja med inte äter beror det på att depåerna är fyllda (det ryms inte hur mycket som helst inom sköldarna).

När de sedan behöver mer mat och det endast finns torkade växter kommer de att äta det eftersom deras matsmältningssystem är anpassade till extremt fiberrik föda.

Jag håller med P.a nu på sommaren får mina leoparderna,sulkator,aldabra paddor fritt med grönt och ogräs. Men efter han som det gröna försvinner blir det bara hö.

Misty Cortons förslag på gräsarter som leopardsköldpaddor äter naturligt:

As many different grasses as you can supply from the following list (70% of diet):

Couch grass (Cynodon dactylon)
Eastern Province vlei grass (Eragrostis lehmanniana)
Dew grass (Eragrostis pseudo-obtusa)
Bushman grass (Schmidtia kalahariensis)
Carrot grass (Tragus racemosus)
Beesgras (Urochloa pantcoides)
Veld grass (Ehrhartacalycina)
Darnel rye grass (Lolium temulentum)
Barnyard grass (Echinochloa crus-galli)
Mouse barley grass (Hordeum murinum)
Crab finger grass (Digitaria sanguinalis)
Dallas grass (Paspalum dilatatum)
Wintergrass (Poa annua)
Dropseed grass (Sporobolus africanus)
Kikiyu grass (Pennisetum clandestinum)
Buffalo grass (Stenotaphrum secondatum)
Swazi grass (Digitaria swazilandensis)