Jump to content
Forum Sköldpaddor

Innomhus- terrarium

Elinfalk85
 Share

Recommended Posts

Hej på er!

Så har vi kommit till den punkt när liten har blivit större :). Inom kort är det meningen att Hera (morisk landsköldpadda född 2012 om jag inte minns fel) ska få ett nytt terrarium. Förslag på företag som säljer terrarium som är ca 2 meter långa mottages tacksamt :).

Bättre att bygga än öppen låda än att köpa glasterrarium som ofta blir för varma.
Vill man inte bygga av plywood så kan man ta en gammal bokhylla och lägga den ner. Ta bort ev hyllor och stärk upp med reglar under. Klä med byggplast eller liknande för att fuktsäkra lådan. Avlånga lådor brukar vara bra så man får lite olika temperatur zooner samt bra så de kan gå omkring.

Maken ska bygga ett i trä säger han nu. Men hur ska vi behandla träet för att det ska tåla fukt osv? Jag läste någonstans att man ska ha båtfärg och vaxduk i botten. Hmm... Båtfärg känns giftigt??

Jag har byggt i plywood och målat med badrumsfärg som tål fukt. Färgen luktade inte. Tätade skarvar med silikon och har byggplast i botten. Vaxduk funkar också.

Jag har byggt mina lådor i formplyfa. I botten och en bit upp på sidorna har jag takpapp som blev över då vi byggde hus.

On ‎2018‎-‎01‎-‎15 at 14:01, Helena Palén Berggren said:

Jag har byggt mina lådor i formplyfa. I botten och en bit upp på sidorna har jag takpapp som blev över då vi byggde hus.

Botten till min låda är sån plywood man har på släpvagnar. ( Dvs botten på släpvagnar ) Och det tål fukt och vatten som formplyfa gör men kostar lite mer.