Jump to content
Forum Sköldpaddor
Sign in to follow this  
TMNT

Det Där Med Att Äta Sköldpaddsägg..

Recommended Posts

TMNT

Jag startar denna tråd med risk att blir betraktad som en något egendomlig och udda filur, men what the heck, det är ju precis det jag är.. :D

Har från och till funderat på varför man oftast slänger äggen sköldpaddorna lägger. Visst, ska man kläcka dem är det ju en sak. Då sparar man ju dem såklart. Men i de absolut vanligaste fallen gräver man ju annars upp dem, för att sedan kasta. Varför inte använda dem till något istället? Exempelvis äta dem.

Sagt och gjort. När min rödörade donna häromdagen lade sin första äggkull för året slog jag slag i saken. Jag grävde upp äggen illa kvickt, rengjorde dem och sedan valde jag att koka 3 av dem (det stora ägget på bilden nedan är ett vanligt hönsägg, för att få lite perspektiv på storleken) och 2 valde jag att steka.

Hur man kokar och steker ägg är ju ingen vetenskap, så det tillvägagångssättet spar jag på. Men hur smakade de nu då? Ja, mer eller mindre som vanliga hönsägg. Möjligen något torrare och smuligare i konsistensen, men det tänker jag snarare beror på att det bara blev gulan kvar. Både i stekt form, och kokt form. Vitan "stektes bort" i pannan, medan vitan i de kokta äggen förblev lösa. Varför vet jag inte.

Nåja, om det är någon mer som funderat på detta så har ni här svaret.. äta dem går uppenbarligen. De smakar ungefär som vanligt, men med en lite speciell konsistens. Huruvida man blir sjuk av dem eller ej vågar jag inte svara på, men än så länge känner jag ingen skillnad iallafall. ^_^

post-6768-0-56908000-1447668865_thumb.jp

post-6768-0-17460800-1447668905_thumb.jp

post-6768-0-26232100-1447668953_thumb.jp

post-6768-0-26341500-1447668999_thumb.jp

post-6768-0-53069600-1447669050_thumb.jp

Duransson

Kul att du vågade testa! Själv är jag väldigt känslig, kan knappt äta vacktelägg pga likheten med sköldpaddsägg.

P-A

Intressant.

Hat funderat på att testa men har gett äggen till skatorna.

Vet inte hur det är med salmonellarisken.

Jeppe

Salmonellarisken bör vara i stort sett obefintlig, så länge äggen är väl tillagade (satsa på hårdkokt och genomstekt), och hygienen innan tillagning är bra.

Var de inte svåra att knäcka inför stekning?

TMNT

Knäcka dem gick inte. Jag fick istället snitta upp dem med en kniv och sedan hälla i äggen i pannan.

Nästa steg i smakexperimentet kanske vore att använda äggen i matlagning eller i bakning.. Men då kanske salmonellarisken är något större?