Jump to content
Forum Sköldpaddor

Skalet Verkar Inte Helt Friskt


KerstinF
 Share

Recommended Posts

Hej!

I helgen tog jag över två nya sköldpaddor, en gulbukad vattensköldpadda och en Mississippi-kartsköldpadda. De levererades i en balja med vatten och när de fått torka på land såg jag hur grå och liksom flagiga deras skal är. Det påminner om tre lager hud som flagnar efter en intensiv solbränna. Inte alls blanka, mörka, "genomskinliga" och som fäller en hel "plåt" när de ömsar skal. Jag noterade det då jag har min rödörade vattensköldpadda och falska kartsköldpadda sedan tidigare som referens.

Bild 1: frisk rödörad till höger och ny gulbukad till vänster

Bild 2: ny M-kartsköldpadda till höger och en frisk falsk kartsköldpadda till vänster

Bild 3: närmare bild på flagorna

I övrigt vad jag kunnat observera den första dagen här så verkar deras aptit vara som den ska, de är pigga och kan vända sig rätt från ryggliggande på egen hand.

Vad kan dessa avvikande skal berätta om deras tidigare hållning och vad jag kan göra för att de ska se sundare ut? Själv skulle jag våga mig på en gissning på näringsbrist och/eller fel belysning men skulle uppskatta lite bättre svar än så.

post-9843-0-41228300-1445291603_thumb.jp

post-9843-0-70303700-1445291631_thumb.jp

post-9843-0-74831900-1445291652_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Lycka!

 

Jag misstänkte att mina två tjejer hade matats med enbart pellets av sina förra ägare, så med min rödörade vattensköldpadda som referens (jag har haft honom i snart 20 år) prövade jag att lägga om dieten helt på dessa två. Enbart räkor och ibland sallad. Först på senare tid har jag lagt till lite torrfoder av olika sorter för variationens skull, men annars fortfarande räkor med skal som huvudföda. Och de äter med god aptit!

 

Och se så fina de har hunnit bli i skalen på bara ett halvår! Det är så klart en bit kvar men vilken skillnad det hunnit bli!

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link to comment
Share on other sites

De har kommit till ett bättre hem.

 

Får dom något kalciumtillskott?

Vilken typ av belysning har dom?

 

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt, vilken skillnad! Det verkar som om din kost- och miljöregim har fått ordning på problemet.

Jag tycker det ser ut som om de inte haft någon solplats tidigare. Utan en bra solplats fungerar inte ömsningen och de döda lagren kan hänga kvar på skalet. I det döda kan det sedan bli problem med algpåväxt och infektioner om vattenkvaliteten är dålig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...