Jump to content
Sköldpaddsforum
<Markus>

Nybörjare Ska Skaffa Mysksköldpadda.

Recommended Posts

<Markus>

Är helt nybörjare när det gäller både akvarium och sköldpaddor.

Men jag har bestämt mig för att skaffa en myskpadda (självklart efter jag läst på massor)trots att det är svårt att hitta bra info.

Som sagt är helt nybörjare så jag skulle vilja veta allt om hur man inreder akvariumet.

Jag tänkte jag kunde börja med att förbereda ett akvarium lite småt iaf.

Vad ska man ha för:

-Lyse

-Filter

-Värme

-Vattendjup

-Bottenmaterial

Ni som har någon myskpadda får gärna lägga upp bilder på era akvarium så jag får lite inspo.

• Like 1

Jeppe

Hej.

Klokt val av art 😊 Det är trevliga sköldpaddor, som blir alldeles lagom stora. Jag har ett litet skötselråd som jag skickar med ungarna när de "lämnar boet" här. Jag kan se om P-A kan lägga upp det på sidan på något sätt.

Vad gäller belysning tänker jag på samma sätt som de flesta på forumet gör när det gäller landsköldpaddor - en bra allmänbelysning (ljusrör, helst T5) kombinerat med en HID-lampa över landdelen för värme, bra ljus samt UVB. Det är inte alla individer som faktiskt solar, men jag tycker att se ska ha möjligheten. HID funkar dock inte till mindre akvarium, det blir lätt väldigt varmt.

Jag brukar satsa på filter som byter hela vattenmängden runt 3 ggr/timme. Har du ett 200 l akvarium hade jag alltså rekommenderat en pump som drar runt åtminstone 600 l i timmen. Jag föredrar ytterfilter framför innerfilter - det blir mindre underhåll och de är oftast bra mycket effektivare enligt mig.

Ha så mycket vatten som du kan i akvariet. De simmar bra, men se även till att det finns rötter, vattenväxter och/eller annat som de kan vila på nära vattenytan. Många individer sover gärna nära ytan, så de lätt kan andas genom att bara sträcka upp huvudet. Jag skulle vilja påstå att generellt handlar drunkningsolycka (oavsett art vattensköldpadda)snarare om ett dåligt inrett akvarium än ett för stort vattendjup.

Jag använder grus i mina akvarium, och försöker att sträva efter så finkornigt som möjligt. Sköldpaddorna kan få för sig att stoppa i sig gruset, och det kan leda till inpackningar i tarmen som de i värsta fall kan dö av. Jag har dock aldrig sett fenomenet hos en mysksköldpadda, och har aldrig personligen haft en sköldpadda som ätit massa grus. Detta trots att jag varit igenom en del arter under de 20 år jag har haft sköldpaddor. Jag är övertygad om att det finns en nutritionell komponent i sjukdomsbilden - att de äter grus för att det saknas något i kosten. Jag tror inte att det är ett naturligt, "normalt" beteende.

Bifogar några bilder av ett par akvarium här hemma.

post-730-0-57571600-1445883991_thumb.jpg

post-730-0-13210600-1445884112_thumb.jpg

<Markus>

Tack för bra info:)

Jag har ett Fluval ytterfilter med 3 korgar,är lite osäker på vad placera för material i dom.