Jump to content
Forum Sköldpaddor

Byggtips


Lejsan
 Share

Recommended Posts

Jag skall bygga en ny bur till en Grekisk Landsköldpadda.

Jag skulle vilja höra era idéer & tips på vägen.

Jag har tänkt att bygga buren i plyfa och sedan måla den med våtrumsfärg. (Ev kommer jag även att ha någon form av plast i botten, läst vad många av er skrivit om hängslen och livrem ^_^ )

Har hittat några bilder på nätet med lådor som jag funderar på.

  • Hur höga kanter behöver man ha?
    (Jag har tänkt ha ca 20 cm bottenmaterial)
  • Hur högt ovanför bottenmateialet bör lysrampen med dagsljus sitta?
  • Spelar det någon roll om buren är kvadratisk eller rektangulär, så länge ytan är tillräcklig enligt burmått som krävs för en vuxen Grekisk Landsköldpadd

Supertacksam för alla tips jag får i detta forumet. Känner mig som ett barn på julafton nu när Raffe ska flytta hit. :D
Vill verkligen att han får det så bra det bara går.

post-9840-0-99112100-1444918675_thumb.jp

post-9840-0-70079100-1444918709_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Vi har använt konstruktionsplywood och byggplast. 25 cm höga kanter ovanför substratet. Utrymmet används för dvalning + någon månad i vaket tillstånd.

Ljusrampen kan sitta 30-40 cm ovanför djuren. Belysningsstyrkan avtar snabbt med avståndet.

Formen har kanske inte så stor betydelse. vi föredrar längre men smalare i stället för kvadratiskt men tillgängligt utrymme styr.

IMG_2390.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nackdelen med oskyddad plast i hörnen är att sköldpaddor gräver i allmänhet och i hörn i synnerhet. En grävning räcker för att de ska ha sönder all plast i ett hörn.

/R

Edited by Ronnie
Link to comment
Share on other sites

Måste/bör lysrampen täcka hela längden på buren?

Tänkte mig ev måtten Längd: 150 cm, Djup: 60 cm, höjd: 45 cm

Låter det som bra mått?

Link to comment
Share on other sites

Nackdelen med oskyddad plast i hörnen är att sköldpaddor gräver i allmänhet och i hörn i synnerhet. En grävning räcker för att de ska ha sönder all plast i ett hörn.

/R

Vi har använt plast till våra ryssar i säsong och det har fungerat fint. Det beror nog på kvaliteten på plasten.

Link to comment
Share on other sites

Vi har använt plast till våra ryssar i säsong och det har fungerat fint. Det beror nog på kvaliteten på plasten.

Sedär, jag har testat med allt från byggplast till lättviktspressening och allt har klarat ca en vecka innan det gått hål.

Edited by Ronnie
Link to comment
Share on other sites

Måste/bör lysrampen täcka hela längden på buren?

Tänkte mig ev måtten Längd: 150 cm, Djup: 60 cm, höjd: 45 cm

Låter det som bra mått?

Nej, sköldpaddorna söker sig ibland till mindre upplysta ytor.

När det gäller yta, ju större desto bättre. Tillgänglig yta, pris och det estetiska brukar styra.

Link to comment
Share on other sites

Nej, sköldpaddorna söker sig ibland till mindre upplysta ytor.

När det gäller yta, ju större desto bättre. Tillgänglig yta, pris och det estetiska brukar styra.

Tack för alla svar & tips :)

Link to comment
Share on other sites

Ska också bygga nytt eftersom jag ska bygga en större låda i ett rum som vi inte använder.

Nu har de vuxna på 3 st en låda på 85 cm x 2 meter. Nu blir lådan istället 1,2 bred och 3½ meter lång och ska gå dela av vid behov.

De vuxna ska få 1,2 x 2,5 meter och mindre paddor ( ungar) får resterande yta. Även om det är fåtalet månader som de går inomhus eftersom jag har tillgång till växthus med både värmefläkt, värmelampor och värmetak samt stor utehage så vill man ju att de ska ha det bra den tid de är inomhus.

Kommer bygga även denna låda i vanlig Playwood som målas med våtrumsfärg inuti och med silikon i fogarna. ( Funkat jättebra tidigare ) Lådan får efter målning stå i 2 veckor innan några paddor får flytta in i den så det hinner vädras ur även om de säger att färgen inte är giftig i sig.

Ska ut och gräva upp några grästuvor och lägga i frysen innan tjälen slår till.

Ca 10-14 dagar innan jag väcker djuren efter dvalan så tar jag upp dessa grästuvor och tinar dem, planterar dem i lådan och låter dagsljuset vara på dagtid....så spirar nytt gräs snart och sköldpaddorna har fräscha grästuvor när de vaknar efter dvalan :-) Mums!

Inga som har inspirerande bilder på sina innelådor att lägga upp? Kul med tips och ideer man kanske inte tänkt på själv..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...