Jump to content
Forum Sköldpaddor

Uppvärmning För Utomhusdvala


TestudoHermanni
 Share

Recommended Posts

Jag lurar på lösningar för att hålla fem grader vid vinterdvalan. Planerar att dvala i bolådan inuti drivbänken. Både låda och drivbänk isoleras då med tjock frigolit. Första tanken var att hålla värmen mha värmetaket på bolådan, kopplat till temperaturvakt inställd på fem grader. Men såg nyligen att det finns en frostvakt (typ element) på endast 200 W (www.clasohlson.com/se/Frost--och-växthusvakt/36-5579). Funderar på om det blir driftsäkrare att värma med den. Har någon prövat liknande värmekällor till drivbänk? Funderar även på om värmen sprider sig effektivt in i bolådan om den är isolerad. Eller så isolerar jag endast omgivande drivbänk.

Tankar kring detta?

Link to comment
Share on other sites

Vi har provat frostvakterna och det var ingen bra lösning. Blev skållhet vid vakten och iskallt runt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Aha, måste kanske vara värmefläkt för att värmen ska spridas. Dock tror jag inte det finns såna med så här svag effekt.

Underlaget är jord/sand-blandning, ca 20-25 cm djupt. Därunder ursprunglig mark bestående av jord, grus, sand och lera.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte på idén att försöka hålla frostfritt i en drivbänk. Tror mer på att ge sköldpaddorna möjlighet att gräva ner sig tillräckligt djupt och att täcka marken med frigolit och halm.

Link to comment
Share on other sites

Mina djur bor nu i drivbänken och blir mer och mer passiva. Tydlig nedvarvning inför dvalan. Jag har fortfarande MV-lampan på dagtid och de djur som inte stannar i bolådan ligger gärna och solar. Funderar dock på om det är lämpligt att ha lampan igång ända fram till nedtrappningen inför dvalan. Det blir ju då svårare för djuren att följa naturens rytm, med mörkare och svalare dagar. Vad tycker ni? Räcker det med nedtrappning av ljus/värme under ca 4 veckor innan dvala?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...