Jump to content
Forum Sköldpaddor

Byte Av Bottenmaterial


Lejsan
 Share

Recommended Posts

Jag kommer att få ta hand om en 17årig Grekisk Landsköldpadda. Han bor idag enbart på ett lager av sand.

Jag kommer att blanda sanden med jord.

Min fråga är: Hur ofta byter man bottenmaterialet?

Link to comment
Share on other sites

Jag byter aldrig substrat men plockar självklart bort avföring. Däremot fyller jag på ibland och blandar runt. Resten tar mikroorganismerna hand om. Med mask och/eller gråsuggor i funkar nedbrytningen ännu bättre.

Link to comment
Share on other sites

Hur stor yta kommer den att ha?

Osäker på exakta måtten i hans nuvarande bur. Men den är ganska så stor.

Har tänkt att bygga en ny, sen när han kommit hit.

Link to comment
Share on other sites

Jag byter aldrig substrat men plockar självklart bort avföring. Däremot fyller jag på ibland och blandar runt. Resten tar mikroorganismerna hand om. Med mask och/eller gråsuggor i funkar nedbrytningen ännu bättre.

Har du behandlat buren så att den inte möglar?

Den som han bor i nu är i plyfa tror jag

Finns det någon färg typ våtrumsfärg som man kan använda?

Link to comment
Share on other sites

Har du behandlat buren så att den inte möglar?

Den som han bor i nu är i plyfa tror jag

Finns det någon färg typ våtrumsfärg som man kan använda?

Min är av aluminium, så inget mögel. Dålig koll på färger, men man kan klä in en trälåda i täckplast eller en presenning. Om du använder färger bör du kolla så de inte är giftiga.

Link to comment
Share on other sites

Min är av aluminium, så inget mögel. Dålig koll på färger, men man kan klä in en trälåda i täckplast eller en presenning. Om du använder färger bör du kolla så de inte är giftiga.

Enligt färgaffären va våtrumsfärgen inte giftig, den var vattenlöslig.

Täcka med plast på nått sätt är ju ett alternativ :o)

Link to comment
Share on other sites

Enligt färgaffären va våtrumsfärgen inte giftig, den var vattenlöslig.

Täcka med plast på nått sätt är ju ett alternativ :o)

Oj, den gubben va inte den som var tänkt :D

Link to comment
Share on other sites

Det tråkiga med plast är att det inte är så vackert. Men dock praktiskt. Formplyfa är nog annars ganska vattentåligt material. Har för mig att en del använder det utan extra fuktspärr.

Link to comment
Share on other sites

Vi plockar dagligen bort all avföring.

Byter allt i lådorna två ggr per år och översta skiktet några gånger.

Link to comment
Share on other sites

Enligt färgaffären va våtrumsfärgen inte giftig, den var vattenlöslig.

Täcka med plast på nått sätt är ju ett alternativ :o)

Hej !

Vi har dammduk i vår låda . Det har funkat bra och den är lätt att skrubba ren när vi byter substratet . Det gör vi varje sommar när sköldpaddorna är ute .

Däremellan tar vi bort översta lagret och fyller på med nytt substrat .Avföring och urin tar vi bort varje dag .

Hälsningar

Annette

Link to comment
Share on other sites

Jag har målat min låda med vattenbaserad våtrumsfärg och lät den stå och vädra ut i 2 veckor innan de fick flytta in. I botten har jag en vaxduk ändå! (Hängslen och livrem.....)

Tar bort bajs och gamla matrester varje dag. Byter toppskiktet 1-2 ggr per när man fixar och donar med växter etc år och byter allt material var 3:e år. ( sparar dock lite av det gamla materialet och strör på toppen på det nya så det ska lukta bekant )

Link to comment
Share on other sites

Om man bor i lägenhet som jag gör och behöver ha en låda på balkongen också kan man göra så här: När man byter i lådan inne kan man använda den gamla jorden i lådan på balkongen och fylla på med nytt i inne lådan. Sedan så står ju balkonglådan hela vintern med den gamla jorden. Till våren kan man ta den jorden och blanda med nytt och ha i innelådan och ut med det som man har haft inne på balkongen. Blandar i bara nytt alltid. Men då kanske man måste ha en balkong som saknar tak som min gör. Regnet och snön renar jorden och den är jätte fin och går och använda igen. Då slipper man totalbyten varje år utan kan köra på i ett par år så. Nu bor inte dom hela somrarna på balkongen utan våra flyttar ut på landet och vistas där i ca. 9 veckor under sommarhalvåret.

Link to comment
Share on other sites

Vi tror inte att regn och snö tar allt. När vi hade parasitproblem föreslog veterinären att vi skulle använda Virkon för utomhushagarna.

Vi rekommenderar definitivt totalbyte i inomhuslådor varje år om sköldpaddorna har gått där stor del av året.

Vad tror Jeppe?

Link to comment
Share on other sites

Ok P-A trodde faktiskt att vintern skulle ta kol på sånt om man har otur och få in parasiter. Men nu vet jag. Då blir det helbyte i innelådan trots allt.

Tackar!

Link to comment
Share on other sites

Jag hade också rekommenderat byte årligen om jag fick frågan. Kommer jag själv att byta allt bottenmaterial varje år nu när jag har terrarium, ytterst tveksamt.

Byter jag materialet i mina landdelar i akvarierna? Bara om det är absolut nödvändigt.

Så länge man punktstädar dagligen (om det behövs), och har ett bra bottensubstrat och tillräckligt med yta kan jag inte se någon annan, rent medicinsk, orsak till att göra totalbyten än parasiter. Detta är sällan ett problem hos fångenskapsuppfödda reptiler under bra förhållanden, och får man dessutom plockat bort avföring varje dag, och är frikostig med hur mycket toppskikt man tar bort vid sin punktstädning bör risken för att infektionstrycket byggs upp farligt mycket vara minimal.

Min konklusion blir alltså att: ja, det är ingen dum idé att byta allt substratet med jämna mellanrum, men det viktigaste i mina ögon är noggrann punktstädning så ingen avföring, eller matrester blir liggande. Man bör då även se till att få med sig en del av toppsubstratet när man är igång och städar.

Link to comment
Share on other sites

Som Jeppe säger blir det att när man tar bort bajs, kiss och gamla matrester dras det övre skiktet med i städningen. Man liksom krattar bort skräp etc och såklart kommer en del av underlaget med då.....så då får man sen fylla på mer material vid behov.

Jag har bytt allt material i min största låda varannat år var 3:e år och då torkat ut hela lådan med Virkon, bytt vaxduk som ligger i botten. ( har man en liten låda tänker jag att man behöver byta ut underlaget oftare. )

Varje år när de ska vara i inomhuslådan byts det övre delen av sand-jorden ut. Ev vattenskålar och matskålar diskas med Virkon vid behov och sen sköljs noga med vatten och får torka upp innan de används.

Virkon använder jag även i min roll som sjuksköterska och det tar död på de mesta. Köps på ex Apoteket

Link to comment
Share on other sites

Jag använder aldrig några medel utan endast varmvatten och en bra rengöringssvamp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...