Jump to content
Forum Sköldpaddor

Dvalningsförberedelser


TestudoHermanni
 Share

Recommended Posts

Är lite fundersam över hur lång förberedelseperiod som är lämplig för mina greker. Tortoise Trust rekommenderar hela 4 veckor, men jag har sett andra råd i Sverige. Mest fundersam är jag över hur man ska trappa ner matningen, och hur lång tid de ska vara helt utan mat innan dvalningen påbörjas. Hur gör ni? Använder ni även färsk mat under förberedelseperioden?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

4 veckor är det minsta som är rimligt för att djuren skall hinna anpassa sig och ställa om sig!

P-A beskrev det jättebra i en tråd för något år sen! Klicka här

Jag vet också att P-A lagt upp någon beskrivning på en 4 veckors nedtrappning som (jag tror) att han hade hämtat från någon tysk tidskrift, eller så?!

Jag anammade den varianten med vissa anpassningar för mina förutsättningar och dvalar mina djur enligt den modellen och det funkar fint!

Hur jag alltså gör kan du läsa här:
Vinterdvala.pdf

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej!

4 veckor är det minsta som är rimligt för att djuren skall hinna anpassa sig och ställa om sig!

P-A beskrev det jättebra i en tråd för något år sen! Klicka här

Jag vet också att P-A lagt upp någon beskrivning på en 4 veckors nedtrappning som (jag tror) att han hade hämtat från någon tysk tidskrift, eller så?!

Jag anammade den varianten med vissa anpassningar för mina förutsättningar och dvalar mina djur enligt den modellen och det funkar fint!

Hur jag alltså gör kan du läsa här:

attachicon.gifVinterdvala.pdf

mvh / Peter

Tack, Peter! Dina och P-A:s råd verkar identiska, bortsett från när matningen avbryts. Nu har jag ett bra schema att följa!

Link to comment
Share on other sites

Hej, igen!

Kul att du gillade det... vad det gäller maten... du märker när de slutar att äta, för det gör de och då är det ingen vits att fortsätta tillföra mat...

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Brukar ni endast ge torrfoder under nedtrappningen?

Link to comment
Share on other sites

Är lite fundersam över hur lång förberedelseperiod som är lämplig för mina greker. Tortoise Trust rekommenderar hela 4 veckor, men jag har sett andra råd i Sverige. Mest fundersam är jag över hur man ska trappa ner matningen, och hur lång tid de ska vara helt utan mat innan dvalningen påbörjas. Hur gör ni? Använder ni även färsk mat under förberedelseperioden?

Våra vuxna går i växthuset så allt blir ganska naturligt. Successivt mindre ljus och mindre värme styr sköldpaddorna. Vi ger mat hela tiden fram till att vi tar in dom i förrådet där dom sover för vintern. De sista veckorna finns endast torrströ.

Grekerna är mycket aktiva och visar inga tecken på trötthet med undantag av en yngre hona. De får mycket färskt just nu och honorna är inne i en äggläggningsperiod..

Vår turkiska hona som är 11 år verkar ha dragit sig tillbaka och ligger i boet. Hon tog efterhand allt längre pauser mellan dagar när hon kom fram och solade och åt. Hennes mor äter och solar någon dag då och då. De turkiska hanarna kommer fram varje dag och solar lite och äter men är väldigt stillsamma jämfört med för några veckor sen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för info!

Eftersom jag ska dvala utomhus vill jag helst att temperaturen inte går så mycket över 5 grader utomhus, eftersom jag endast kan höja temperaturen med teknikens hjälp. Får därför gissa när detta sker och påbörja förberedelserna ca 4 veckor innan. Min gissning är att högsta temperatur 5 grader i Stockholm inträffar i slutet av november. Påbörjar således nedtrappningen sista veckan i oktober.

Edited by TestudoHermanni
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tre av mina greker ligger sedan drygt en vecka nedgrävda i bolådan, där det är ca 15-16 grader om nätterna. Hade tänkt börja nedtrappningen nu i dagarna och låta djuren gå in i dvala om ungefär en månad. Bör jag gräva fram de tre djuren så att de kan följa nedtrappningsschemat, eller betrakta deras dvala som redan påbörjad?

Link to comment
Share on other sites

Vi låter våra styra det så mycket som möjligt. Om de gräver ner sig är de redo. Vi har en hona som har varit nergrävd sedan augusti. Hon åt förmodligen samma dag. Samma med vår 2-åring som år 2004 försvann i augusti och kom upp ur jorden första maj 9 månader senare. Hade förmodligen ätit dagen innan. En sköldpadda som gräver ner sig "nyäten" väljer förmodligen en plats som är tillräckligt varm för att maten ska smälta och gå över från magsäck till tarmar.

Om man ska styra en sköldpadda från vaket ätande tillstånd till att vilja komma i "dvalnings-mode" Kan man göra det genom någon form av nedtrappningsschema.

Link to comment
Share on other sites

Ok, verkar vara bäst att låta dem ligga. Antar att de inte är i "riktig" dvala än med tanke på den höga temperaturen. Bör jag därför väcka de samtidigt med de andra som väntar med sin dvala? De ligger då längre vilket kompenserar för den ytliga dvalan jag antar de är i nu.

Edited by TestudoHermanni
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att "nedgrävningsvila" är den ultimata "dvalan" oavsett temperatur. Det verkar som om sköldpaddor kan ligga nergrävda väldigt många månader oavsett temperatur. I torra varma områden ligger sköldpaddor nergrävda stor del av sommaren. T ex i södra Spanien försvinner T graeca i slutet av maj och kommer fram igen under oktober.

Samma med ryska stäppsköldpaddor som har det alldeles för varmt på den centralasiatiska stäppen under sommaren. Det sägs ju på många håll att denna art i vissa områden ligger nergrävd största delen av året.

Jag börjar tro mer och mer att sköldpaddor som inte gräver ner sig eller som man inte får att gräva ner sig inte bör "tvångsdvalas" ovan jord.

Misstänker att mycket få sköldpaddor i naturen tillbringar en kall vinter med flera månader med 4-5° ovan jord.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att "nedgrävningsvila" är den ultimata "dvalan" oavsett temperatur. Det verkar som om sköldpaddor kan ligga nergrävda väldigt många månader oavsett temperatur. I torra varma områden ligger sköldpaddor nergrävda stor del av sommaren. T ex i södra Spanien försvinner T graeca i slutet av maj och kommer fram igen under oktober.

Samma med ryska stäppsköldpaddor som har det alldeles för varmt på den centralasiatiska stäppen under sommaren. Det sägs ju på många håll att denna art i vissa områden ligger nergrävd största delen av året.

Jag börjar tro mer och mer att sköldpaddor som inte gräver ner sig eller som man inte får att gräva ner sig inte bör "tvångsdvalas" ovan jord.

Misstänker att mycket få sköldpaddor i naturen tillbringar en kall vinter med flera månader med 4-5° ovan jord.

I så fall är det alltså läge att avbryta dvalan tidigare än de som somnar senare? Dvs räkna de 2,5-3 månaderna från det att de gräver ner sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att nergrävda sköldpaddor klarar sig mycket lång tid under jord. Vi har ett exempel på 9 månader under jord och några som har legat nergrävda senare delen av sommaren som sedan har övergått till vinterdvala.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Men med tanke på att mina djur inte kalldvalade i fjol ska jag kanske ta det lite lugnt.

Link to comment
Share on other sites

Mina ligger som sagt nedgrävda utomhus. Jag vill gräva fram dem innan dvalan fortsätter för att kunna räkna in dem. Vill inte riskera att någon ligger under bar himmel, utanför drivbänk och bolåda. Vaknar de av att bli uppgrävda, om man gör det försiktigt, så att dvalan avbryts? Bör man gräva ned dem igen, eller låta dem sköta det själva?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...