Jump to content
Forum Sköldpaddor

Rödörade Vattensköldpaddor


stavros papadopoulus
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har fått 2 rödörade vattensköldpaddor utav en uppdragsgivare till mitt jobb.

Han köpte dom när han öppnade sitt första kontor och dessa är nu 50 år gamla.

De har levt i samma akvarie och på samma plats med en dålig filtrering de senaste 15 åren, utan orsakade sjukdommar. endast blivit matade med pellets.

Det verkar inte finnas mycket information på svenska om denna typen på internet. Hittar bara gamla forumsinlägg där bilder och länkar inte har någon källa.

jag har köpt en ny reningspump och vattnet är bra mycke fräschare än vad det gjorde när han hade dom.

jag undrar också vad det är för oljeliknande yta som bildas på vattnet ibland? är det piss eller?

sköldpaddorna har en landdel som de kan klättra upp på men jag har ingen varm lampa som de kan sola under. brukar släppa ut dom på köksgolvet nån halvtimme i veckan istället så de kan torka och ömsa skal.

har testat placera maten på landdelen för att se ifall de klättrar upp. vilket de gör, snabbt som fan, men sedan plumsar de ner i vattnet igen. Kan det vara så att dom inte har vant sig med den nyga ägaren. (haft dom i 3 veckor bara).

antar att jag kan prata med någon i en zoobutik om detta men jag frågar här på forumet efter era åsikter också eftersom dessa paddor är så ovanliga alla verkar ha olika åsikter om dem. vad behöver jag för lampa?

har ett lysrör med nån uv funktion så som jag förstod det. och den skall bytas någon gång om året. men den lampan utgör ingen värme.

Link to comment
Share on other sites

Hej, och välkommen till forumet!

Oj, 50 år? Det låter gammalt för denna arten. Men jag har aldrig riktigt fått kläm på hur gamla Rödörade Vattensköldpaddorna kan bli. Det är väldigt varierad information om detta på nätet.
Om jag säger som såhär, jag tror att den rödörade vattensköldpaddan är en, om inte den mest, vanligaste vattensköldpaddsarten i Sverige. Däremot förekommer det nog ganska förvirrad information om vattensköldpaddor rent allmänt. När det kommer till kosten exempelvis så ska vuxna individer ha övervägande vegetabilisk mat. Nånstans har jag snappat upp riktlinjerna 75% vegetabiliskt och 25% animaliskt. Pellets bör bara vara ett komplement, men inte huvudfödan. (pelletsen är en trolig bov till oljelagret på din vattenyta också..)
Maskrosblad, diverse sallader och salladsmixer, andmat och liknande är bra exempel på grönt du kan mata dem med. När det kommer till animaliskt så är räkor (helst hela) och olika fiskarten bra föda. Jag brukar dra upp 1 gädda/säsong och stycka ner till tärningar som jag matar min Rödörade med under vintertid.
Att släppa ut dem på golvet rekommenderas man att inte göra. Vattnet är deras gömställe och skyddszon. Att släppa ut dem på golvet blir ett stort stressmoment istället. Försök skapa ett hem för dem där allt finns från början, dvs en del med vatten och rejäl simyta, en del med en landdel inklusive värme och rätt ljus. Vilka lampor de ska ha överlämnar jag till någon annan som har bättre kunskap om detta. Jag har försökt läsa mig till vilka man ska använda via mer pålästa forummedlemmar.
Kan även tipsa om den amerikanska sidan om just Rödörade Vattensköldpaddor. Där finns mycket information, och kanske framförallt inspiration. Detta är väl egentligen den enda källan jag kan lämna, så nu får du en tråd till med information utan någon riktig faktakälla.

http://www.redearslider.com/

Link to comment
Share on other sites

Hej, och välkommen till forumet!

Oj, 50 år? Det låter gammalt för denna arten. Men jag har aldrig riktigt fått kläm på hur gamla Rödörade Vattensköldpaddorna kan bli. Det är väldigt varierad information om detta på nätet.
Om jag säger som såhär, jag tror att den rödörade vattensköldpaddan är en, om inte den mest, vanligaste vattensköldpaddsarten i Sverige. Däremot förekommer det nog ganska förvirrad information om vattensköldpaddor rent allmänt. När det kommer till kosten exempelvis så ska vuxna individer ha övervägande vegetabilisk mat. Nånstans har jag snappat upp riktlinjerna 75% vegetabiliskt och 25% animaliskt. Pellets bör bara vara ett komplement, men inte huvudfödan. (pelletsen är en trolig bov till oljelagret på din vattenyta också..)
Maskrosblad, diverse sallader och salladsmixer, andmat och liknande är bra exempel på grönt du kan mata dem med. När det kommer till animaliskt så är räkor (helst hela) och olika fiskarten bra föda. Jag brukar dra upp 1 gädda/säsong och stycka ner till tärningar som jag matar min Rödörade med under vintertid.
Att släppa ut dem på golvet rekommenderas man att inte göra. Vattnet är deras gömställe och skyddszon. Att släppa ut dem på golvet blir ett stort stressmoment istället. Försök skapa ett hem för dem där allt finns från början, dvs en del med vatten och rejäl simyta, en del med en landdel inklusive värme och rätt ljus. Vilka lampor de ska ha överlämnar jag till någon annan som har bättre kunskap om detta. Jag har försökt läsa mig till vilka man ska använda via mer pålästa forummedlemmar.
Kan även tipsa om den amerikanska sidan om just Rödörade Vattensköldpaddor. Där finns mycket information, och kanske framförallt inspiration. Detta är väl egentligen den enda källan jag kan lämna, så nu får du en tråd till med information utan någon riktig faktakälla.

http://www.redearslider.com/

Tack för snabbt svar!

förra ägaren sa att de kan bli upp till 150 år gamla. hoppas att jag klarar dem till 70 iaf.

jag ska läsa på och se vad jag jag kan göra för nytta!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har lagt in lite bilder i en mapp i Google Drive som jag delar.

https://drive.google.com/folderview?id=0B3ebete7i7VRaHV6NkwwR21UM3c&usp=sharing

Där finns lite exempel på hur akvariet såg ut de första 2 månaderna, då jag hade en pump jag köpte spontant på bauhaus.

Och även hur de ser ut nu, med en riktig extern pump, och en uv lampa för solning, från arken zoo.

Kommer uppdatera mappen med tiden så ni andra i forumet får ta del utav Harald och Douglas liv hemma hos Stavros.

Blev intresserad av att se deras reaktion när de smakar på lime för första gången. haha

De klagade inte. åt upp hela frukten. Finns en kort video på detta i mappen

Jag byter vattnet i akvariet ungefär en gång i månaden, eller när jag ser att vattnet börjar få en grönblå färg.

Nästa gång jag byter kommer jag ställa upp akvariet på ett bord så att pumpen får ett bättre flöde, det sägs att pumpen skall stå minst 60 cm under vattenytans höjd. Fungerar perfekt just nu men jag vill kapa slangarna så det inte ser trassligt ut.

Undrar om det är någon som känner till vad det är för nån vit hinna som uppstår ibland när sköldpaddan sticker upp huvudet över ytan. först trodde jag att det var spya. men jag är tveksam på det för samma reaktion uppstår runtom hoven när jag stoppar ner den för att fiska bort det vita... är ingen höjdare på att förklara men ni som har en rödörad vattensköldpadda känner säkert till fenomenet.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

 

Pumpen jag köpte på Arken Zoo för 700 kr (Rena Filstar xP1) är inte att rekommendera. För det första är det för dålig cirkulation och för det andra så pajade den och läckte vatten på mitt vardagsrumsgolv. som tur var märkte jag det inom 24 timmar. 

Jag hittade då en Eheim pump på blocket för 900 kr. 2 år gammal. Den fungerar utmärkt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...