Jump to content
Forum Sköldpaddor

"räkmix" Till Sköldpaddor


Anders_s
 Share

Recommended Posts

Jag har en tid nu gått och funderat om det inte skulle gå att göra en mix av samma slag som länge använts till bla malawiciklider. Till fisken blandar man räkor, ärtor mm och kör i en matberedare. Har provmatat dom olika vattensköldpaddorna jag har och dom är helt tokiga i detta. Idag körde jag en mix bestående av hel vitfisk(mört, sarv o löja), musslor och frysta mygglarver med tillsats av reptilvitaminer o kalk. Detta till mina Emys Orbicularis eftersom dom är nästan helt animaliska i sin kost. Sedan fryser man in hela "mixen" och kan bryta loss kakor och mata av. I morgon ska jag köra en helt annnan blandning till mina vuxna Rödörade som är betydligt mer växtätande i sin kost. Är det någon mer som testat något liknade??

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det låter ganska bra! Jag tror jag skall göra nåt liknande till vår snappsköldpadda.

Link to comment
Share on other sites

Jag provade för många år sedan, men tyckte att det skitade ner på tok för mycket. Det var samma "fina" räkmix jag körde till fiskarna. Kan tänka mig att det funkar bättre om man gör en mix med lite större bitar så att även spillet blir intressant att äta upp.

Link to comment
Share on other sites

Jag gör egen mix hemma. Använder agar-agar för att få lite konsistens, så det inte blir så skräpigt när man matar.

Link to comment
Share on other sites

Jag använde vanlig gelatin som bindare, har inte lyckats hitta agar-agar. Kanske är det jag som inte kollar på rätt ställe. Fördelen med detta foder inbillar jag mig att man kan ju mixtra i oändligheten, idag tänker jag köra en mix till dom vuxna rödörade. Kommer blanda in maskrosblad och kanske vattenväxten vattenpest för det äter dom ju naturligt. Sen är ju fördelen att det blir riktigt enkelt och blanda in kalk och vitaminer. Lite svårt och få dom att äta kalkade saker annars i och med att dom alltid äter i vatten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...