Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sköldpaddor Bitas


Nana
 Share

Recommended Posts

Hej! Såg på SVT att de flesta sköldpaddor kan bita av ett fingerspets..

Stämmer detta?

Edited by Nana
Link to comment
Share on other sites

En vuxen snapper kan tydligen göra det. Har aldrig hört talas om eller läst att en vanlig vattensköldpadda kan göra det.

Det var som vanligt mycket svammel när Sandström eller Wahlström ska prata sköldpaddor i TV-soffan.

Link to comment
Share on other sites

Jag har blivit biten av min Rödörade Vattensköldpaddor ett flertal gånger, både "på riktigt" och ett vanligt oskyldigt nafs.. Inte en chans att de skulle kunna bita av ett finger (dvs mänskligt ben), däremot kan de säkerligen bita av en lite skinnbit på de mjuka delarna,.

Det var som vanligt mycket svammel när Sandström eller Wahlström ska prata sköldpaddor i TV-soffan.

Jag såg bara vissa delar av intervjun. Reagerade dock på att han sa att man ABSOLUT inte ska köpa sköldpaddor på blocket utan i zoobutiker. När det gäller vattensköldpaddor är det väl snarare tvärtom. Finns ju redan tillräckligt med vattensköldpaddor på marknaden. Se till att dessa får ett drägligt liv i första hand.

Edited by TMNT
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mina sköldpaddor bits

Jag har blivit biten av min Rödörade Vattensköldpaddor ett flertal gånger, både "på riktigt" och ett vanligt oskyldigt nafs.. Inte en chans att de skulle kunna bita av ett finger (dvs mänskligt ben), däremot kan de säkerligen bita av en lite skinnbit på de mjuka delarna,.

Jag såg bara vissa delar av intervjun. Reagerade dock på att han sa att man ABSOLUT inte ska köpa sköldpaddor på blocket utan i zoobutiker. När det gäller vattensköldpaddor är det väl snarare tvärtom. Finns ju redan tillräckligt med vattensköldpaddor på marknaden. Se till att dessa får ett drägligt liv i första hand.

Jag är lite intresserad av att känna hur hårt mina kan bita? gör det ont TMNT eller klämmer det bara lite grann?

Förra ägaren att de kan bita av ett finger så jag blev lite skraj.

Ett finger har mjuk hud med ett hårt ben.

Har märkt att de anpassar bettet lite efter materialet. mjukt material biter de lösare i. hårt material biter de stenhårt i. har testat mata mina med sked några gånger och då håller de kvar tills de tappar greppet. går att lyfta upp dom ur vattnet. jämfört med när jag matade med apelsin och banan så fick de knappt tag i köttet.

Dock hugger mina bara om de känner sig "hotade" eller om man matar de med salta pinnar. "Jag tror dom har dålig syn"

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite intresserad av att känna hur hårt mina kan bita? gör det ont TMNT eller klämmer det bara lite grann?

Svårt att svara på, beror ju helt på hur blödig man är.. ;)

Men tror hen att du är mat, eller om du retat upp sköldpaddan, så kan det nog göra rätt ont. Det kan säkerligen gå hål i huden. Men ett vanligt bett gör inte så värst ont, de brukar släppa ganska snabbt dessutom.

Link to comment
Share on other sites

Svårt att svara på, beror ju helt på hur blödig man är.. ;)

Men tror hen att du är mat, eller om du retat upp sköldpaddan, så kan det nog göra rätt ont. Det kan säkerligen gå hål i huden. Men ett vanligt bett gör inte så värst ont, de brukar släppa ganska snabbt dessutom.

Har iför sig inte en vattensköldpadda men vår Ryss-hane kan bitas ganska hårt och det gör ont. Men inte så att det går genom märg och ben och som sagt han släpper också ganska omedelbart. Det är mer som bett eller nafs och det kan nog bli ett blåmärke om han skulle lyckas att nafsa till på en mjukdel.

Minna

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...