Jump to content
Sköldpaddsforum
Sign in to follow this  
TobbeL

Medel I Vattnet Eller Inte?

Recommended Posts

TobbeL

Är det någon som använder någon form av medel typ Reptisafe till vattensköldpaddor? Har läst att några säger att man ska ha och andra att man inte ska använda det.. Jag har en Trachemys scripta scripta om det är beroende på art..Jag har provat sätta Reptisafe men tycker det blir mest en gul beläggning på stenarna som inte var innan jag satte medel i vattnet.

Jeppe

Jag har aldrig använt några medel i vattnet under de snart 20 år jag har haft vattensköldpaddor. Nu vet jag inte precis vad Reptisafe är, men de flesta "water conditioners" är enl. mig onödiga i våra vatten. Vi har inte (eller åtminstone inga större mängder) tillsatt klor i vårt vatten, och har man höga nitrit/ammoniaknivåer i sitt akvarium får man se över sina vattenbytesrutiner. Lägg hellre pengarna på vattentester.

KalleBalonka

Jag använder Happy Life Flytande Filtermedium i alla mina kar (fiskar och sköldpaddor), fast samtidigt har jag i perioder inte haft hemma och kört utan medel utan att för den sakens skull märka några hälsomässiga skillnader. Att jag fortsätter använda det beror på att jag upplever att vattnet blir lite extra klart av medlet.