Jump to content
Forum Sköldpaddor

Frön Svartkämpe


P-A
 Share

Recommended Posts

Fick en påse med svartkämpefrön från Gotland idag. Tack Regna!

Det följde också med ett jordprov fån växtstället.

Ska gå till min lokala trädgårdsbutik (vars ägare är mycket kunnig) och visa jorden för att han ska kunna ge oss råd om bästa sätt att förvalta fröna som kommer från en växt i Regnas växthus som är 80 cm i omkrets och 90 cm i höjd. Förmodligen en intressant fråga för en växtnörd tror en sköldpaddsnörd.

Tack Regna!

Link to comment
Share on other sites

Varsågod, och hoppas ni får fram några plantor! Jag tyckte det var orättvist att jag ska ha sådana mängder och ni inte en enda. Jag har ju inte ens sköldpaddor som gillar att äta dem :D.

post-7957-0-21175700-1435780642_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en bild på "monsterplantan". Den var väldigt tidig, så bladrosetten börjar se lite sliten ut nu. Bild två är en systerplanta som kom upp lite senare, den är "bara" 60 cm över bladrosetten och 75 cm hög.

post-7957-0-76032200-1435826864_thumb.jppost-7957-0-33412200-1435826874_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Åh vilken lycka! Hoppas du lyckas P-A. Då kanske du i framtiden kan börja sälja såna frön :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har tagit Svartkämpe här ute på Ekerö. Växer massor på ängarna ut från Bromma och till ön.

Planterat i kruka som jag tagit med till landet och ska plantera ut i den kommande hagen. Tog även frön och har planterat tillsammans med maskrosfrön och väntar på att det ska växa upp. Maskrosorna tittar fram redan nu.

Link to comment
Share on other sites

Någon som kan dela med sig av tips om svartkämpelokal i Sthlm Söderort? Allra helst Enskede med omnejd =)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag sått.

Sönernas 25 år gamla sandlåda fick bli såbädd. Precis utanför sandlådan finns några rödkämpar sen några år tillbaka.

post-706-0-47311000-1436523925_thumb.jpg

post-706-0-59179400-1436523942_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lidingö bosön finns svartkämpe, stor rödklöver och en fibbla som mina ryssar gillar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...