Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vill Föda Upp Ryssar Framöver


Marrria
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har i planer att börja föda upp ryssungar framöver och behöver någon som har erfarenhet att fråga om råd. Just nu har jag ju bara två honor så det är helt uteslutet med ungar just nu, men jag vill läsa på och ha koll innan jag försöker. Någon med allmäna tips? Vet att det finns någon sorts certifikat man kan ta, stämmer det?

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Att få fram egna sköldpaddsungar är en fantastisk upplevelse. Det är många saker som måste klaffa för att få fram ungar. Det hjälper inte att bara skaffa ett gäng honor och en hane för att få ungar, vi har 3 olika grupper med ryssar och det har varit mycket pusslande innan grupperna fungerar bra så att dom lägger ägg. Deras habitat är viktigt så sköldpaddorna får en sån naturlig miljö som möjligt. Vi försöker följa deras naturliga livscykel så mycket som möjligt med allt som det innebär.

Som läget är nu i Sverige så tror jag att det kläcks fram mer ungar än det går att sälja. Vi har kastat en hel del ägg för att det är svårt att hitta seriösa köpare och då struntar vi hellre att kläcka fram så många. En uppfödare i skåne har nyligen lagt ner sin uppfödning av sköldpaddor eftersom marknaden är mättad.

Om du skall bedriva en uppfödning för att tjäna pengar på den behöver du ett verksamhetstillstånd från länsstyrelsen. Du skall även skicka med ett uppfödarintyg när du säljer ungarna och även ett härstamningsintyg där du sparar en kopia för framtida bruk om det skulle bli så att ryssar blev CITES A listade i framtiden.

Det jag skriver låter säkert negativt eftersom vi föder upp ryssar och det kan verka som om jag är rädd för konkurrens men så är inte fallet.

Däremot gör det mig illa med alla sköldpaddor som säljs till något barn som tröttnar efter 1 månad och sköldpaddan hamnar på blocket.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Du menade säkert inget illa men jag tar nästan lite illa upp av att läsa vad du skriver. Det låter som att du tror att jag vill massproducera sköldpaddsungar och sedan dumpa dem till första bästa köpare för att få pengar...

Jag vill uppleva det fantastiska med att följa sköldpaddsungars tillväxt och om jag skulle sälja någon/några av dessa vill jag ju enbart sälja dem till personer man verkligen litar på (så borde väl alla tänka?) - och då vore det kanske bra med ett tillstånd?

Jag är inte intresserad av hur marknaden ser ut. Jag undrar hur jag ska gå till väga för att ge mina sköldpaddor de bästa förutsättningarna för att vilja para sig och lägga ägg som jag sedan kan lägga i kläckningmaskin (som jag heller inte vet hur det funkar). Jag vet exempelvis att det är viktigt med dvalning för att få bra fortplantningsresultat. Jag har aldrig hibernerat mina sköldpaddor, så redan där börjar det svåra. Har även hört rykten om att äggen är mycket känsliga och att man inte får vända dessa, stämmer det? Sen undrar jag hur gammal honan respektive hanen bör/brukar vara när de börjar reproducera sig? Eller finns det någon bra bok för detta? Har rådfråga på herpers choise, men de sa att internet var det bästa.

Link to comment
Share on other sites

Här är lite läsning om ägg: http://skoldpaddsforum.se/index.php?/topic/4736-reptilaegg/

Det är lite olika när en hona blir könsmogen men vår yngsta som lagt ägg var ca 8 år då.

Hur ser din innemiljö samt utemiljö ut för dina paddor idag?

Jag har denna boken: http://cdon.se/böcker/e-_j-_pirog/russian_tortoises-4566103

Men jag tycker inte att den är helt perfekt men det är en bra grund iallafall om ryssar.

Link to comment
Share on other sites

En bra artikel.

http://skoldpaddsforum.se/index.php?/topic/7488-bra-artikel-om-rysk-staeppskoeldpadda/

De bästa och flesta böckerna om sköldpaddsskötsel är skrivna på tyska.

För att lyckas med att få sköldpaddorna i god kondition så att det produceras ägg och ungar tror jag det är viktigt med årstidsvariation vilket innebär en ganska lång dvalning för rysk stäppsköldpadda. Likaså en naturlig dygnsvariation som följer årstiderna.

Jag tror att det är idealiskt att ha sköldpaddorna i växthus med möjlighet att gå ut. Växthus hjälper till att höja genomsnittstemperaturen som är alldeles för låg i vårt land och man får i den miljön även en rejäl sänkning av temperaturen under natten.

Utomhusvistelse så mycket som möjligt.

Om man inte har växthus och har dom inomhus vår och höst behövs bra belysning.

http://skoldpaddsforum.se/index.php?/topic/9805-belysning-inomhus/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...