Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sköldpaddsforum På Facebook


P-A
 Share

Recommended Posts

Jag har lagt märke till att aktiviteten på forumet har minskat och att många söker sig till olika facebookgrupper. I någon av dem pratades det mycket om sköldpaddsforum, sköldpaddsgrejer och om mig.

Jag blev då medlem och såg att det fanns fler grupper och många överlappar varandra när det gäller inriktning och som har rådgivare med ibland tunna kunskaper.

Nu finns ännu en grupp: Sköldpaddsforum där de som via facebook vill ha svar på skötselfrågor när det gäller t ex artbestämning, miljö, belysning och föda.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kommer att finnas kvar.

Det finns en hel del information att söka på.

Link to comment
Share on other sites

För mig är detta Forumet ovärderligt . Vi hade inte klarat att ge våra sköldpaddor rätt miljö och förutsättningar om det inte vore för all hjälp och info jag har fått av dig P-A och av er Forummedlemmar .

Jag tycker det är ett mycket trevligt Forum och jag hoppas att det fortsätter som vanligt ?

Hälsningar

Annette

Edited by Annette
Link to comment
Share on other sites

Jodå, det fortsätter som vanligt.

"Facebook-filialen" har skapats för att möta sköldpaddsägare som frågar om sköldpaddor på facebook.

Link to comment
Share on other sites

Roligt att det finns även på fb, men jag håller med om att forumet är ovärderligt! Och väldigt trevligt!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har också hittat sidan, tack!

Edited by Maria
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har nu "hängt" på facebook ett par månader och sett lite hur det kan fungera.

Har gått ur en grupp där administratören inte var någon vän av svensk sköldpaddsuppfödning utan rekommenderade köp i zoobutik.

Har också förstått att man vill ha snabba enkla svar utan länkar till mer utförliga resonemang och man accepterar i stort sett vilket svar som helst från nybörjare som lärt sig hos zoobutiken eller på facebook.

Här kommer ett exempel:



Adam
Hur gammal brukar en sköldpadda vara när honan lägger ägg

Ceasar Vilken art?

Bertil hur långt är ett snöre?

'

Adam reeves

Bertil

Let Me Google That For You

David Antagligen frågade han för att han ville ha ett svar här inne i gruppen?

Bertil Vilket han inte fick.

David Tror att det är ca 5 år för en hona

Bertil Jaja svårt å säga de när jag länkat där de står
..
David Har inte läst såg bara att du länkat google Smiley smile och förstår inte varför alla ska hänvisa till andra forum när man kan få svar här inne.

Bertil han fick ju inte de?

Adam tack för svaret

Det slutgiltiga svaret blir alltså: "tror det är 5 år för en hona," vilket är helt uppenbart mycket osäkert och blir ytterligare en av alla felaktigheter som sen sprids vidare.

Här är länken som Bertil visade: http://skoldpaddsforum.se/index.php?/topic/4465-koensmogen/

Link to comment
Share on other sites

Det är en jättetråkig utveckling, och jag tycker att det är lite skrämmande hur lätt folk accepterar nästan vad som helst, utan någon form av källkritik.

Drömmen hade, i min värld, varit en sköldpaddsförening där man träffas för att utbyta erfarenheter och kunskap. Det är alltför lätt att det blir fel på internet.

Link to comment
Share on other sites

Det är ungefär samma utveckling inom fågelhobbyn i sverige. I Stockholm bildade några entusiaster en förening för papegojor. Dom har lyckats väldigt bra att värva medlemmar samt sprida bra kunskap om djuren. Det kanske inte vore så dumt Jeppe med en sköldpaddsförening?

Här är en länk till Sveriges Papegojförening: http://www.papegojforening.se

Link to comment
Share on other sites

Riktigt tråkig utveckling. Själv har jag gått ur alla reptil relaterade(inklusive sköldpaddsforum) grupper på facebook för mitt egna välbefinnandes skull. Jag tyckte redan det var påväg åt fel håll när internetforumen började ta över medlemmar från de herpetologiska föreningarna. Utan SHRs fantastiska arbete skulle snart djurrättsfascisterna se till att vi inte kan ha våran hobby. Utvecklingen går framåt och internetforum är hyffsat bra för hobbyn. Det har sina fördelar, men det kan vara svårt för nya att skilja på gammal och ny information. Samt vem man skall lyssna mest på. Googlefantasten med 10 000 poster eller hen med 50. Facebook har bara nackdelar. Det går inte att söka i gamla poster, 99% av frågeställarna orkar inte ens googla. Se sedan på svaren de får, ibland blir man mörkrädd. Jag tror inte alla kan räddas men ni som orkar vara på facebook kan väll hänvisa till det här forumet iallafall.

Sen tycker jag att ni skall gå med i en herpetologisk förening.

Link to comment
Share on other sites

Nej, svårigheten med en ren sköldpaddsförening hade nog varit att rent praktiskt få till fysiska träffar samt att få till en grupp som orkar hålla igång den. Man kan ju alltid spåna lite...

Link to comment
Share on other sites

Sen tycker jag att ni skall gå med i en herpetologisk förening.

Finns det någon som är mer aktiv när det gäller sköldpaddor? Det känns som dom flesta är mest inriktade på ormar och ödlor.

Link to comment
Share on other sites

Ingen specifik sköldpaddsförening, men jag kan garantera att du träffar sköldpaddsintresserade på större evenemang. Bara för att orm/ödlebiten är störst betyder det inte att de inte är intresserade av sköldpaddor. Sen kan man ju själv få upp ögonen för fler arter ;)

Link to comment
Share on other sites

I vår "lilla" lokalförening finns det vad jag kan kommapå såhär på rak arm personer som har rödfotade, ryssar, pannkakor och olika vattenpaddor, allt från reeves till snappers. Fler personer med sköldpaddor lär du ju hitta i större föreningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag bor i Västerås och har varit medlem i numera nedlagda Uppsala herpetologiska förening och är nu medlem i Stockholms herpetologiska.

Avstånden gör att jag aldrig åker på några möten. Är medlem mest för att få del av eventuella nummer av tidskriften Snoken och för att stödja SHR, Sveriges herpetologiska riksförening som ibland är remissinstans när myndigheter behöver hjälp.

Självklart blir jag medlem i en eventuell sköldpaddsförening.

Det finns 7 föreningar inom SHR

Dalarna
Göteborg
Norra Norrland
Norrland
Skåne
Småland
Stockholm

http://www.shr-herp.com/

Edited by P-A
Sköldpaddsförening
Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara helt fantastiskt med en sköldpaddsförening med fysiska träffar! Sen det där med Fb får man ta med en nypa salt också. Jag är väl lite gullig gull och lägger inte bara ut fakta utan också ibland bilder på mina Ryssar när de äter, solar, patrullerar o.s.v. Och man lär sig att granska och veta vem som ger en adekvata svar, hjälp och råd. Men så klart är ju det genom detta forum som jag har lärt "känna" proffsen och sedan gått med i deras Fb grupper om landsköldpaddor för att de håller en högre klass än en del andra grupper på fb.

Och så sant som ni alla skriver att det är synd att det finns grupper där kunskaperna är låga eller få. Men som sagt har alla sitt eget ansvar att källgranska och leta svar på flera forum och hemsidor för att vara uppdaterade inom hobbyn. Jag själv letade upp hemsidor som denna och hemsidor som framstående uppfödare har med råd när vi fick vår första ryss och dom sidorna har varit ovärderliga på alla sett. Och jag tror att jag kan idag säga att jag har 4 välmående ryssar här hemma och det är tack vare all hjälp och alla råd jag har fått och kommer att kunna få.

Ang. Sköldpaddsförening, jag blev faktiskt lite förvånad att det inte fanns någon sådan i Sverige och samtidigt glad att vi inte e så galna att vi håller på med utställning och sånt tjafs...

Minna

Link to comment
Share on other sites

I dom herpetologiska föreningarna är vi precis så galna att vi blandannat håller på med utställningar och sånt tjafs ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Personligen tror jag inte att det är bra för sköldpaddor att åka runt på utställningar osv då många verkar vara ganska känsliga och trivs bäst i trygg miljö där de känner sig hemma. Det är något som vi speciellt märkt med vuxna sköldpaddor att de mår bäst i sin vanliga miljö, i samma innelåda och samma utehage år efter år. När någon vuxen sköldpadda flyttat hit så har det tagit en tid innan de "är på banan" igen. Är inte alls ovanligt med viktminskning tex.

Sen är alla sköldpaddor individer och fungerar olika. Olika arter fungerar med olika. Vi har en leopardhane som skulle fungera väldigt bra att ha med sig lite överallt, som är mer som en hund...men han är den enda av alla våra sköldpaddor som kanske ev skulle fungera att ha med. Men honom skulle jag aldrig ta men eftersom JAG anser att han har det bättre hemma :)

Tror att det ger oss människor mer att titta på dem än att det skulle ge dem något positivt att vara med. Men det är som sagt bara mina tankar :)

Link to comment
Share on other sites

Självklart är utställningar bara till för oss människor, det tillför inte djuren någonting(däremot ger det föreningarna extra inkomster och fler medlemmar). Djurens ägare brukar vara bra på att bedöma om det är stressande eller inte. Jag kan inte komma i håg att vi har haft landsköldpaddor med på någon utställning, just av den anledningen. Däremot har vi haft med olika sorters kärr/vatten sköldpaddor på våra utställningar, de tycks vara betydligt stresståligare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...