Jump to content
Forum Sköldpaddor

Temperatur


Inga-Karin
 Share

Recommended Posts

Hej!

Ett ägg har vi lyckats rädda!? medan fem kraschade dag två. Min fråga är. Hur håller ni jämn temperatur? Vi har ägget i en plastbytta täckt med jord/sandblandning. Byttan står på en våtduk som ligger i en plastlåda och under har vi en värmematta. digital termometer ner i substratet, vanlig termometer och hydrometer inom räckhåll. Till att börja med höll vi bara 23+ så mattan införskaffades på Granngården, liksom en våtduk men nu kring 30+ Ska vi alltid dra ur kontakten nattetid? Ute planerar honan nästa värpning genom att träna på att gräva och täcka över. Brukar de göra så? Vi har aldrig haft ägg tidigare, så många funderingar blir det. Ger ni extra mat och ljus? Jag ger i alla fall sepiaskal och Keso äter hon med förtjusning i väntan på det vi har beställt.

Vh. Inga-Karin Sundquist Kolbäck med Testudo Hermanni B.

Link to comment
Share on other sites

Keso är absolut INTE bra. Jag förstår om du inte fått ägg tidigare om det är en del av deras kost. Här är lite läsning om det:

http://ol.landskoldpaddor.se/varning.htm

Vi håller ca 30-32 grader i inkubatorn hela tiden.

/ Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att hon tränar. Hon letar efter ett bra ställe att lägga äggen. Våra brukar inte täppa igen när dom inte är nöjda, har sett det en gång.

Födan ska vara:

-fiberrik

-proteinfattig

-kalciumrik

-fosforfattig

Keso uppfyller inte mycket av detta, möjligen kalciumrikt men innehåller dubbelt så mycket fosfor som kalcium.

Balansen kalcium:fosfor bör ligga på ungefär 5:1

När man har kollat vad egyptisk landsköldpadda äter i naturen har man sett att förhållandet ligger på 14:1

Link to comment
Share on other sites

Tror nog snarare att anledningen är att jag aldrig har haft någon hona av samma kön förrän nu! sen -59 I vanliga fall har de aldrig_fått Keso P-A, men eftersom jag inte hade annat att tillgå hemma nu, så tog jag det jag hade. Har du fått min beställning!? Vh. I-K

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att hon tränar. Hon letar efter ett bra ställe att lägga äggen. Våra brukar inte täppa igen när dom inte är nöjda, har sett det en gång.

Vår Ronja grävde en grop som hon fyllde igen utan att lägga ägg.

Sedan grävde hon igen på annat ställe och la äggen där. Jag tror inte hon blev nöjd med gropen utan

ägg,men jag såg att hon fyllde igen den

Hälsningar

Annette

Edited by Annette
Link to comment
Share on other sites

Tror nog snarare att anledningen är att jag aldrig har haft någon hona av samma kön förrän nu! sen -59 I vanliga fall har de aldrig_fått Keso P-A, men eftersom jag inte hade annat att tillgå hemma nu, så tog jag det jag hade. Har du fått min beställning!? Vh. I-K

Jag förstår inte :blush:

Allt de behöver i matväg finns att få ute i naturen. Jag åker iväg och plockar ogräs, så som maskros, groblad, svartkämpe och även gräs som jag ger mina paddor (T.G Ibera).

Finns inte allt för sånt kvar hemma på tomten, men vi har kirskål i överflöd som de får lite av.

Det jag köper är kalk, vitaminer och ev. Sepia. Men plockade även det på strand utanför Venedig för några år sedan. Tullen bara skakade på huvudet då de öppnade min resväska som var näst intill fylld. Hade en hel plastkasse full :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vad är det du inte förstår Helena!? Vi har all tillgång i världen att ge vilda växter till våra och har aldrig utfodrat med "konstgjort", men här handlade det om Kalktillskottet. Äggen kom oväntat för oss. Vi hade slut på våra Sepiaskal som vi plockar i Grekland, faktum är att de finns i allt mindre antal numera mot förr. Här kostar de 25kr. styck. Fast Animail tar 9kr. styck så nu har vi beställt fler i väntan på Grekland. Jag valde därför mellan snäckskal, egna äggskal eller keso....that´s it....

Link to comment
Share on other sites

Sepia är svårt att få tag på i Sverige. Den svenska grossisten som tidigare sålt sepia har inte haft det sedan länge.

Sköldpaddsgrejer köper från en tysk webshop och dessa är stora (15-20 cm). Säljs för 20 kr st och det är förmodligen inte dyrare än sepia med hållare för burfåglar som brukar vara ganska små.

Vi köper också från Agrobs, dessa är mindre och säljs i förpackningar med två.

Link to comment
Share on other sites

Då missförstod jag dig Inga-Karin. Trodde det var maten du menade. Sorry

Jag har också plockat utomlands och tagit hem. Tullen skakade bara på huvudet när de öppnade min resväska som var full med skal :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...