Jump to content
Forum Sköldpaddor

Jag Har Hittat Ägg


Agge
 Share

Recommended Posts

Imorse hittade jag sex fina ägg hos mina grekiska. De låg till hälften nergrävda och stack upp ur bottenmaterialet.Ska jag ta bort dem? De ligger precis mitt i bolån och kommer förmodligen bli söndertrasade annars.kan man flytta ägg? Min dröm är ju givetvis att få se en unge komma,jag har ingen kläckare Heller. Hur tycker ni jag ska göra med dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen expert på detta, men jag vet i alla fall att man inte får vända på äggen, och att det finns trådar om kläckning om du söker här på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jo har hittat lite info.vet ju ej exakt hur de låg innan jag plockade upp dem ur bolån så jag antar att det ej går att kläcka dem då.

Link to comment
Share on other sites

Den första tiden verkar det inte vara så känsligt. Jag är aldrig noga med hur de låg när de flyttas och vägs.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag har lagt dem i en lånad hemgjord kläckare, men har väl inga större förhoppningar. Men lite kul är det och spännande.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De ligger där och jag är ju väldigt nyfiken nu! Har provat att lysa lite ett ägg ser man rätt igenom och det ser väldigt tomt ut.de andra går liksom inte att se igenom.såg igår att ett har blivit väldigt ruggligt i skalet typ små knottrigt. De har legat där sedan pingst.

Link to comment
Share on other sites

De ägg som jag lyckats kläcka har blivit lite "knottriga" dvs mer torra och lite mörkare, efter ca 30-40 dagar. Så vänta du några veckor till, mina har kläckts efter 51-57 dagar

Link to comment
Share on other sites

Nu har det gått 29 dagar. Lyste med ficklampa idag. Några går att se att de är helt tomma. Tre ägg har tjockt kritvitt skal och har liksom små bubblor. Det går ej att se någonting innanför skalet. Vad tror ni om det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...