Jump to content
Forum Sköldpaddor

Lameller Till Växthus Och Bolåda


hansh
 Share

Recommended Posts

Jag letar klara pvc lameller typ "Samenkiste Lamellenstreifen 100 mm x 1 mm 1 m" att sätta för ingången till växthuset och eventuellt bolådan(med värmetak). Hittar tyvärr ingen som skickar till sverige. Ni som har lameller, var har ni köpt era?

Link to comment
Share on other sites

Min tyska är inte den bästa men de tycks inte skicka till Sverige, vad jag kan se.

Link to comment
Share on other sites

Swedol i hbg har.

Link to comment
Share on other sites

Det blev en beställning från scandistrip 1,2mm tjock. Swedol kunde ta hem en variant på 2mm.

Link to comment
Share on other sites

Det blev en beställning från scandistrip 1,2mm tjock. Swedol kunde ta hem en variant på 2mm.

Vad bra. Blev det dyrt?

Link to comment
Share on other sites

~35:-/meter (27kr+moms) +90kr/frakt. Jag beställde 10m, men då är det inte bara jag som skall ha.

Link to comment
Share on other sites

Låter som ett bra pris!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Är också på väg att köpa lameller. De här från Granngården bör väl också funka? http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/Stallinredning-%26--byggnation/%C3%96vrig-Stallbyggnation/K%C3%B6ldrid%C3%A5-Transparent-PVC%2C-200-x-2-mm/p/1034822_BASE

Vilken tjocklek på plasten behövs?

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte 1,2mm. 2mm kan nog fungera till vuxna djur. 1,2mm är inga problem för 10cm paddor.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag hade först trott att det behövdes tjockare, minst 3 mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tänkte sätta upp såna lameller på sköldpaddornas ingång till växthuset. Har 2 separata ingångar via sockeln. Tänker att man inte får vind eller drag efter golvet om man sätter för lite grann.
Kan man klippa dessa i smalare remsor? Typ klippa dem mitt itu på längden.

Har ni några bilder på hur erat ser ut? Tänkte fästa dem med en metall skena i själva sockeln på växthuset.

Link to comment
Share on other sites

Har tyvärr inga bilder på själva ingången och nu är den begravd under snö. Mina lameller är 10 cm breda, med drygt tre cm överlapp. Gör du dem för smala(för lätta) gör de liten nytta då det lättare blåser igenom. Mina är fastskruvade i en trälist då jag har en träsockel under växthuset.

Link to comment
Share on other sites

Så här har jag gjort. Ingången är på kortsidan av en 80 cm bred pallkrage, så kan du själv uppskatta måtten på lösningen. Den funkar bra.

post-9443-0-51502900-1455812528_thumb.pn

Link to comment
Share on other sites

Hade tänkt mig en list som du har Fredrik.

Då kör jag utan att klippa sönder dem :) och lappar över med ca 3 cm.
Tack för era svar!

Link to comment
Share on other sites

Hade tänkt mig en list som du har Fredrik.

Då kör jag utan att klippa sönder dem :) och lappar över med ca 3 cm.

Tack för era svar!

God idé att inte klippa sönder högst upp under listen. Blir stabilare så.

Link to comment
Share on other sites

Vi har lamellerna på insidan av växthuset och luckor för hårdare spärr på utsidan för att stänga till under vår och höst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...