Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hur Viktigt Med Samma Art På Grek?


Jesse
 Share

Recommended Posts

Hej

Hur viktigt är det att jag har samma art när jag köper kompis till min grek?

självklart köper jag en grek, men spelar underarten någon roll?

Jessica

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för underart på din grek?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Antar att du menar Testudo hermanni boettgeri, Testudo hermanni hercegovinensis & Testudo hermanni hermanni ?!

Att två honor eller hanar av olika underarter kan gå ihop som kompisar ser inte jag som några problem men jag skulle inte blanda kön/ras då det ju då finns risk för befruktning!

Jag tycker att det är viktigt att i första hand hålla isär på Testudo hermanni boettgeri & Testudo hermanni hermanni !!!
Detta pga att de är så olika både vad det gäller utseende och ursprung (östlig & västlig art).

Om det sen är någon större skillnad på boettgeri och hercegovinencis... en del säger att hercegovinencis bara är en mindre variant av boettgeri... oavsett så är hercegovinencis avsevärt mindre än boettgeri... så rent generellt så kan, i vart fall, jag tycka att det är onödigt att ha dem ihop?!

Jag skulle ej heller blanda greker med turkar, ryssar eller leoparder - detta pga att de är så olika i ursprung, beteende och behov, men det är jag!

Testudo hermanni boettgeri är den vanligaste arten som föds upp på flera ställen här i Sverige, bla av mig själv, så den är inte svår att få tag i!

mvh / Peter

Edited by TrumPeter
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Jag tror jag har Hermanni Hermanni. Den är uppfödd av Lars Eriksson och Ingela Bengtsson i Tomelilla. Vet ni vilken underart dom har?

Link to comment
Share on other sites

Erikssons hade Testudo hermanni boettgeri.

Det finns två erkända underarter, T hermanni hermanni och T hermanni boettgeri.
Inom en underart kan storleken variera mellan olika områden. I Bulgarien t ex finns T h b som kan bli över tre kg medan de vid norra delen av adriatiska kusten blir runt ett kg.

Erikssons hade en större "ras" än vad som är vanligast i Sverige.

Om man ska ha olika "raser" tillsammans kan diskuteras. Man bör nog i varje fall inte ha en hane av en stor "ras" tillsammans med en hona av en mindre "ras". Två honor av olika "ras" borde inte vara problematiskt.

IMG_1624.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dom började sälja av djuren förra sommaren. Jag tror inte att dom har några kvar.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Hur vet man vad man har för för underart på sin grek?

Mina är uppfödda av Jan-Erik i Uddevalla.

Köpte dom 2012-07 (Födda 2011-12).

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Av färgen på djuren på din profilbild så skulle jag säga att du har boettgeri men kontakta Jan-Erik han vet!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Hur vet man vad man har för för underart på sin grek?

Mina är uppfödda av Jan-Erik i Uddevalla.

Köpte dom 2012-07 (Födda 2011-12).

Lägg gärna upp bilder under Artbestämning så kan vi kolla vad det är för underart.

Link to comment
Share on other sites

Hur vet man vad man har för för underart på sin grek?

Mina är uppfödda av Jan-Erik i Uddevalla.

Köpte dom 2012-07 (Födda 2011-12).

Det är Testudo hermanni boettgeri. Avelsdjuren kommer från oss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...