Jump to content
Forum Sköldpaddor

Terrapene Carolina Ägg!

vilee
 Share

Recommended Posts

Precis hittat 3st ägg hos våra amerikanska dossköldisar, och är väldigt oförberedda på detta då vi köpte honan i början på januari.

Har läst runt lite om hur man ska göra med äggen men är jätte osäker fortfarande, så tänkte lista upp några frågetecken.

Har iallafall tagit upp alla ägg vi hittat då hanen grävde upp dom, 1 av 3 var trasigt.

Hanen är förövrigt köpt nån gång runt 2004 och bott hos oss sedan dess.

1. Byggde en "äggkläckare" efter denna (http://cornsnakes.dinstudio.se/gallery_76.html) är det ok?
  2. Hur varmt & fuktigt ska det vara? vi har just nu ca 27grader och ~80% fukt.
  3. Hur lång tid tar det innan äggen kläcks? kan man se i förväg om dom är befruktade eller inte?
  4. Kan det komma fler ägg? har läst något om att dom lägger ägg i omgångar?
  5. Kan man återförena småttingarna med dom stora sen? I så fall när?
  6. Det verkar nästan som att hon letar efter äggen, kan hon må dåligt av att dom "är borta"?
  7. Att hon lägger ägg så pass tidigt, betyder det att hon trivs? hittade något om att det kan ta flera år innan dom vågar lägga ägg efter att man flyttat runt på dom.
  8. Om det blir så att man ska sälja, när kan man göra det?
  9. Behöver bebisarna sina föräldrar någonting?

Så mycket info som möjligt uppskattas, även om det är lite O.T just nu.

Tack så länge MVH Victor :)

Vet inget om detta är själv rookie men va spännande med en sån ovanlig art, hoppas att allt går bra!

Minna

Grattis! Har själv denna art men ingen erfarenhet av befruktade ägg tyvärr. Hoppas det går bra.

Hej, och grattis!

Lite korta svar:

1. Det är en basic våtkläckare och den borde fungera.

2. Låter förnuftigt. Könet på ungarna bestäms av temperaturen och om jag inte missminner mig bör du främst få hanar vid 27 grader. Luftfuktigheten blir sällan ett problem i en våtkläckare.

3. Det beror på temperaturen. Räkna med 70-90 dagar ungefär. Många sköldpaddsägg utvecklar ett vitt band ungefär på mitten om de är befruktade. Jag har aldrig kläckt Terrapene så jag vet inte om de också gör det.

Sköldpaddsägg är tjockskaliga så de sjunker inte ihop under inkubationen. Jag tycker att man brukar kunna se att det händer saker i befruktade ägg, de ändrar "färg" under inkubationen medans obefruktade bara ser likadana ut oavsett hur länge de ligger.

4. Ja, det kan komma fler ägg. I naturen lägger de flesta Terrapene-arter 2-4 kullar per år. Det brukar gå ungefär en månad mellan kullarna men det kan såklart variera.

5. Jodå, men jag hade nog inte rekommenderat att göra det förrän efter ett antal år. Terrapeneungar växer långsamt och är ganska hemliga av sig. Vuxna djur kan lätt stressa dem och det finns en klar risk att de blir smakade på.

6. Nej

7. Jag tycker inte att man bör dra slutsatsen att djuren trivs bara för att de försöker föröka sig men däremot talar det gott för din miljö.

8. När du känner att det känns bra. Ungarna bör åtminstone äta ordentligt och vara några månader gamla, gärna äldre.

9. Nej

Jag håller för övrigt med P.A om att det ser ut som T.c.triunguis (men omöjligt att säga säkert utan fler bilder).