Jump to content
Sköldpaddsforum
dornier2000

Kom Gärna Med Förslag På Bra Uv-Lampor! :)

Recommended Posts

dornier2000

Hej! Jag har bestämt mig för att köpa en Kartsköldpadda och håller på att förbereda att hem åt den innan. :) Det kommer att vara en bebis så jag vet inte riktigt vilka uv lampor som borde användas. Kom gärna med tips på lampor som både värmer och ger uvb strålning. :)Skriv även gärna vilka ni använder! :D Om ni har andra tips och råd som angår uvb och uva strålning för små sköldpaddor så är det bara att dela med sig. :)

P-A

Den bästa UV-lampan är solen. Den ger värmestrålning, Belysningsstyrka >100.000 lux, UVA UVB.

Inomhus är den lampa bäst som liknar solen mest och det är HID-lampor.

Hur stor blir landdelen?

dornier2000

Landsdelen skulle vara 12,5cmx28,5cm

dornier2000

Landdelen*

Ricard

Är det ett öppet terrarium eller är det ett med tak och väggar? Alltså öppen balja/damm eller glasbur? Det styr lite hur stark lampan kan vara utifrån värmen. Så, utan att veta hur högt upp lampan kan hänga kan du säkert ha både 35 och 70W HDI-lampor.Det ger fantastiskt mkt ljus och duktigt med UV-strålning.

dornier2000

Det skulle då vara ett akvarium med tak för att även ha ett lysrör som sitter där.Till det skulle jag ha en lampa som ger uv-strålning och värme över landdelen.Den lampan skulle sitta ca 20-30cm över landdelen. Är det inte för nära?Blir det inte för varmt och farligt för en liten sköldpadda?

dornier2000

Okej! Tack så mycket för era svar!!!! :D

• Like 1