Jump to content
Forum Sköldpaddor

Mysksköldpaddan Går Aldrig Upp På Landdelen


Skalman84
 Share

Recommended Posts

Min Mysksköldpadda vägrar gå upp på landelen jag skapat, jag vet att det är viktigt att dom får torka skalet ibland. Han har varit hemma i ca en vecka. Är det någon som har samma "bekymmer", eller ska jag vara lugn?.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade inte varit särskilt bekymrad.

För det första har du bara haft den i en vecka (som jag förstår det). Ge den lite tid att bekanta sig med sitt nya hem.

För det andra är det en mysksköldpadda (utgår ifrån att det är en S. odoratus?). Det är inte alla mysksköldpaddor som tycker om att sola, speciellt inte vuxna djur. Ungar brukar ligga uppe då och då, men även där finns det individer som håller sig i vattnet hela tiden. Det är ingen fara med skalet, mysksköldpaddor klarar sig fint även om de inte går upp och torkar.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade inte varit särskilt bekymrad.

För det första har du bara haft den i en vecka (som jag förstår det). Ge den lite tid att bekanta sig med sitt nya hem.

För det andra är det en mysksköldpadda (utgår ifrån att det är en S. odoratus?). Det är inte alla mysksköldpaddor som tycker om att sola, speciellt inte vuxna djur. Ungar brukar ligga uppe då och då, men även där finns det individer som håller sig i vattnet hela tiden. Det är ingen fara med skalet, mysksköldpaddor klarar sig fint även om de inte går upp och torkar.

Tack för svaret, du har förstått helt rätt, 8 dagar idag har hen varit hemma (vet inte könet än)...Men man blir lite orolig för i Zoo butiken förklarade man att man skulle tvinga den upp på landdelen emellanåt vilket jag inte tyckte lät som en bra idé. Det blir enligt min mening motsatt effekt. Jag är helt nybörjare med sköldpaddor och tycker dom är så häftiga. Har du också en mysk? Jag är mycket tacksam för olika tips och råd om djuret och arten.

Link to comment
Share on other sites

Det var en märklig rekommendation som bara hade inneburit onödig stress.

Jag har främst slam- och mysksköldpaddor här hemma och svarar gärna på frågor om du har några. Om du PM:at din mailadress kan jag skicka ett litet basic skötselråd.

Link to comment
Share on other sites

ett litet basic skötselråd.

Du får gärna skicka det till mig också. Jag kan lägga ut det i "Diverse tips och artiklar".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...