Jump to content
Forum Sköldpaddor
Sign in to follow this  
MinnaSokura

Kan Någon?

Recommended Posts

MinnaSokura

Hej

Det är många som undrar hur man slipar en förvuxen näbb och hur man klipper klorna på en sköldpadda. Kan inte någon som är jätte duktig på teknik göra en film och lägga ut den på forumet eller på sin egen hemsida?

Jag är inte tekniskt lagd och har ju inte heller haft sköldpadda så länge ännu att jag skulle kunna göra en film... eller jag kan inte göra film... är helt oteknisk!

Betalade första gången Roslagens veterinärklinik 1400 för hälsokoll och näbb slipning, andra gången slipade jag själv, klorna var långa när han flyttade hem till oss och hund har jag, så det var ingen svårt alls, samma sak och lättare än på en hund :) Men de som inte har haft hund och de som behöver se en bra film om hur man kan slipa näbben vore så bra att ha!!!

God fortsättning till er alla / Minna

Duransson

Jag kan kolla ikväll om jag kan ordna nåt.

MinnaSokura

Jag kan kolla ikväll om jag kan ordna nåt.

Tackar!!! Vore så kanon bra!!!

Minna

Smulis

Slipa klor på en sköldpadda behövs väl inte så ofta? Jag har aldrig träffat på nån landsköldpadda med så långa klor att vi behöva åtgärda det. Däremot har det hänt med mer vattenlevande sköldpaddor som äter mer proteinrik mat. Har man bra substrat och ger proteinfattig mat så sköter det sig nog själv när det gäller klorna.

Vi (läs duransson) slipar näbbar med en vanlig nagelfil. De flesta av våra sköldpaddor behövs inte det göras på men vi har nån enstaka. Om man vill lära sig kan det kanske vara bra att gå till en veterinär som visar första gången så att man inte skadar sköldpaddan. Så gjorde vi och det kändes bra att veta att man gör rätt. Sen är de flesta sköldpaddor väldigt starka och det svåraste kan vara att få dem att sticka ut huvudet och orka hålla fast det :)

MinnaSokura

Slipa klor på en sköldpadda behövs väl inte så ofta? Jag har aldrig träffat på nån landsköldpadda med så långa klor att vi behöva åtgärda det. Däremot har det hänt med mer vattenlevande sköldpaddor som äter mer proteinrik mat. Har man bra substrat och ger proteinfattig mat så sköter det sig nog själv när det gäller klorna.

Vi (läs duransson) slipar näbbar med en vanlig nagelfil. De flesta av våra sköldpaddor behövs inte det göras på men vi har nån enstaka. Om man vill lära sig kan det kanske vara bra att gå till en veterinär som visar första gången så att man inte skadar sköldpaddan. Så gjorde vi och det kändes bra att veta att man gör rätt. Sen är de flesta sköldpaddor väldigt starka och det svåraste kan vara att få dem att sticka ut huvudet och orka hålla fast det :)

Klorna har jag inte behövt klippa sen vi bytte underlag, men Bolt hade levt 18 år med terrariematta som underlag och hans klor var långa. Idag är klorna fint nerslipade av all bergsklättring.

Jag gjorde just så som ni med näbben, att förstagången var jag till veterinären och de visade mig hur mycket, sen gjorde jag det själv. Det var inte så svårt, den fick jag bra hjälp och instruktioner av er proffs här på sidan. Tänkte bara att en kortfilm kan vara bra, det är ju många som undrar hur man gör...

Ha ett bra nyår nu, men tänk på djuren när ni smäller raketerna....