Jump to content
Forum Sköldpaddor

Jag Är Nybörjare!


Guest Magge

Recommended Posts

Hejsan!

Har precis fått en liten bebis-vattensköldpadda stor som en 5-krona. Den bor tsm med snälla fiskar i ett akvarium. Undrar hur snabbt en vattensköldpadda växer och om den anpassar sin storlek efter utrymmet? Sköldpaddan är väldigt aktiv och simmar runt mycket, den försöker att leka med fiskarna. Ska man underhålla honom på något sätt? En sista fråga: Hur länge kan en vattensköldpadda vara utan mat? Finns det veckofoder? Tacksam för svar!

Mvh Magge

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vet du vilken art din sköldpadda tillhör?

Oavsett vilken art det är så kommer den att bli bra mycket större och de anpassar sig inte efter storlek på akvariet. När den växt till sig så får du nog räkna med att ha ett akvarium på cirka 300 liter om den skall trivas, ju större desto bättre såklart. Vissa arter kan ju bli över 20 cm och då behövs en inomhusdamm till dem!

Det kommer att behövas en rejäl pump också eftersom de smutsar ner väldigt mycket när de blir större.

Att den är aktiv och simmar runt fiskarna är ju bra, det är helt normalt. När den blir lite större kommer den nog att ta en och annan fisk för det är ju deras naturliga föda.

Den behöver inte underhållas, det bästa är att låta den vara ifred så mycket som möjligt samt ge den stort utrymme.

Viktigt att tänka på nu när den är liten är att den skall ha mat varje dag och ge den också ett vitamin- och kalktillskott.

Tror inte att det finns veckofoder för en sköldpadda utan skall du resa bort kanske någon annan gå och mata sköldpaddan. En liten unge kan vara utan mat några dagar.

Lär den gärna från början att äta i t.ex. en balja med vatten så håller du vattnet fräscht längre.

Se också till att den har en torr plats att gå upp på där den kan ligga och värma sig under en spotlight som ger ungefär 35 graders värme. Även vattnet skall vara lite varmare för en så här liten, runt 27 grader ungefär.