Jump to content
Forum Sköldpaddor

Jag Är Nybörjare!


Guest Magge

Recommended Posts

Hejsan!

Har precis fått en liten bebis-vattensköldpadda stor som en 5-krona. Den bor tsm med snälla fiskar i ett akvarium. Undrar hur snabbt en vattensköldpadda växer och om den anpassar sin storlek efter utrymmet? Sköldpaddan är väldigt aktiv och simmar runt mycket, den försöker att leka med fiskarna. Ska man underhålla honom på något sätt? En sista fråga: Hur länge kan en vattensköldpadda vara utan mat? Finns det veckofoder? Tacksam för svar!

Mvh Magge

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vet du vilken art din sköldpadda tillhör?

Oavsett vilken art det är så kommer den att bli bra mycket större och de anpassar sig inte efter storlek på akvariet. När den växt till sig så får du nog räkna med att ha ett akvarium på cirka 300 liter om den skall trivas, ju större desto bättre såklart. Vissa arter kan ju bli över 20 cm och då behövs en inomhusdamm till dem!

Det kommer att behövas en rejäl pump också eftersom de smutsar ner väldigt mycket när de blir större.

Att den är aktiv och simmar runt fiskarna är ju bra, det är helt normalt. När den blir lite större kommer den nog att ta en och annan fisk för det är ju deras naturliga föda.

Den behöver inte underhållas, det bästa är att låta den vara ifred så mycket som möjligt samt ge den stort utrymme.

Viktigt att tänka på nu när den är liten är att den skall ha mat varje dag och ge den också ett vitamin- och kalktillskott.

Tror inte att det finns veckofoder för en sköldpadda utan skall du resa bort kanske någon annan gå och mata sköldpaddan. En liten unge kan vara utan mat några dagar.

Lär den gärna från början att äta i t.ex. en balja med vatten så håller du vattnet fräscht längre.

Se också till att den har en torr plats att gå upp på där den kan ligga och värma sig under en spotlight som ger ungefär 35 graders värme. Även vattnet skall vara lite varmare för en så här liten, runt 27 grader ungefär.

Lycka till med den lille.

:)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för alla svar, jo jag har fixat en landdel och har ljusrör så han kan sola.

vet inte vad det är för sorts sköldpadda, han har grön och gul randiga ben och armar. Skalet är mörkgrågrönt och under är den orange och grön mönstrad.

Inga röda ögon utan gulgröna.

Ps: hur lägger jag in en bild från min dator som min personliga bild?

Mvh

magdalena

Link to comment
Share on other sites

hur lägger jag in en bild från min dator som min personliga bild?

Det går inte att lägga in bild från egna datorn.

Inställningarna hos webbhotellet tillåter inte det.

Bilden måste finnas på en internetserver och ha en http:// - adress.

Du bör nog också ha en värmespot förutom röret.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för alla svar. Jag tror nu att jag hittat namnet på den sort jag har. Det är en The Painted Turtle, Chrysemys picta. Jag har även en vanlig lampa sidan om till honom, men inget uv-ljus. Vart kan jag köpa en sådan lampa och hur kommer den att fungera, jag är tvungen att ha glas över akvariet så att han inte "flyger" över.

Är det någon som vet hur stor han kommer att bli? Kommer han att käka upp mina akvariefiskar? Vet inte heller om det är en hane, men han har lång svans, ganska långa klor på fötterna. Han har fått namnet Allgot. Så tillsvidare är det en kille.

Mvh

Magge

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för alla svar. Jag tror nu att jag hittat namnet på den sort jag har. Det är en The Painted Turtle, Chrysemys picta. Jag har även en vanlig lampa sidan om till honom, men inget uv-ljus. Vart kan jag köpa en sådan lampa och hur kommer den att fungera, jag är tvungen att ha glas över akvariet så att han inte "flyger" över. 

Är det någon som vet hur stor han kommer att bli? Kommer han att käka upp mina akvariefiskar? Vet inte heller om det är en hane, men han har lång svans, ganska långa klor på fötterna. Han har fått namnet Allgot. Så tillsvidare är det en kille.

Mvh

Magge

Han kommer antagligen inte bli spec. stor och inte heller kommer han antagligen käka upp dina firrar då han antagligen kommer dö väldigt ung ifall du inte kan fixa så att du kan ta bort glaset på ovansidan då UVB ljus inte tränger igenom glas (UVA gör, men det hjälper inte din sköldpadda).

En annan risk finns att farbror blå kommer och beslagtar alla dina djur ifall du inte löser det med UV-B ljus då det finns klara lagar för hur man skall sköta sköldpaddor.

MEN! Ha förtröstan! Du kan slippa både farbror blå och död sköldpadda (dock ej döda firrar ifall du inte flyttar på antingen sköldpaddan eller firrarna) genom att plocka bort överdelen, installera nät över toppen och:

Köpa en kombinerad UV-B och värmelampa på ex. cmtropik (ZooMed Powersun) och sätts i en keramisk lampsockel, färdig amatur finns att köpa på Granngården (gamla Lantmännen).

Alternativ till en UV-B och kombinerad värmelampa är ett uvbrör, mer info om vilka som är bra finns på P-A's hemsida. Dock inte lika bra lösning, men kombinerat med en vanlig spotlampa så duger det nog fint.

Nu ska jag deppa vidare över att Öis inte kickat Jukka ännu :(

Link to comment
Share on other sites

En annan anledning till att inte ha täckglas (förutom uv genomsläpp) är att det blir en enormt hög fuktighet med glasen på. Detta gör det svårt att skapa en torr solplats vilket kan leda till hudinfektioner orsakade av svamp och/eller bakterieangrepp. Spotlighten ger dessutom inte den punktvärme som önskas genom glas.

/A

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Gud va folk är aggresiva på detta forumet, bara för att man råkar få en vattensköldpadda och gör ALLT för att den ska må bra så får man bara skit tillbaka.

Jag kan ju inget om vattensköldpaddor och ställer därför en massa frågor så att jag vet vad jag ska göra för att han ska må bra och att jag följer lagarna.

Man blir ju helt förvirrad, i djuraffären säger de att det räcker med ljusrör och vissa sägar att det måste vara uvB ljus, konsigt om man blir förvirrad!

Så jag är tacksam för all hjälp så jag slipper att lämna tillbaka honom!

Mvh

Magge

Link to comment
Share on other sites

Min åsikt är att alla på det här forumet brukar vara väldigt vänliga och sakliga i sina inlägg.

Jag tror stefan irriterade sig lite på att du skrev att det inte går att ta bort täckglaset mellan uv-röret och sköldpaddan. Om man inte kan skapa rätt förutsättningar för djuren kanske man ska överväga att inte hålla dem.

Vilka är det som säger att man inte behöver UV-ljus till sköldpaddor? Dessa butiker bör läsa på ordentligt.

Att hålla en vattensköldpadda tillsammans med fiskar anser jag är tokigt om man inte släpper i fiskarna i syfte att bli mat. Sköldpaddsungar skall ha högre temperatur än fiskar, dessutom är avföringen från sköldpaddor relativt rik på nitrat båda dessa orsaker påverkar fiskarnas miljö negativt.

/A

Link to comment
Share on other sites

Det är väl så att omnivorer (allätare) som vattensköldpaddorna får i sig en del D3-vitamin genom den animaliska delen av födan vilket dom herbivora landsköldpaddorna inte får. Därför är kanske UVB inte riktigt lika viktigt för vattensköldpaddor som för landsköldpaddor. Men man bör nog ha det.

För inte så många år sen tyckte Highfield att landsköldpaddor klarade sig utan UV-ljus bara dom fick kosttillskott med D3.

Stefan: låt inte din besvikelse över att ÖIS misslyckas göra att du förstör stämningen på forumet!

Link to comment
Share on other sites

Stefan: låt inte din besvikelse över att ÖIS misslyckas göra att du förstör stämningen på forumet!

Lite sarkasm ska man väl kunna ha överséende med, spec. när just Öis spelat så kasst som sagt. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Överseende kan vi ha men vi är nog inte många som uppskattar sådana sarkasmer*. Speciellt inte den som ställer frågan och är ny på forumet och inte förstått att det kan komma sarkasmer från vissa.

Häcken går upp och ÖIS åker ur. Det räcker väl med två Göteborgslag ;)

*)

Sarkasm (från grek. sarkasmos) är ett yttrande, ett stickord eller en replik som innehåller skarpt ironiskt eller hånfull kritik, eller ett bitande skämt som inte är avsett att roa den som blir utsatt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...