Jump to content
Sköldpaddsforum
Leiding

Funderingar Om Dvalning

Recommended Posts

Leiding

Hej

våran sköldpadda ska dvala efter att ha fått en ny bostad ute(isolerat förråd med värme och lampor), förut har hon varit inne de sista 2 månaderna då vi inte haft möjlighet att haft henne ute så mycket som vi vill. I varje fall började trappa ned lyste för ungefär 4 veckor sedan och har nu de två senaste dagarna trappat ned

temperaturen på nätterna så den ligger runt 8-10 grader.

Problemet är att hon redan innan ja började trappa ned lyset mest grävde ned sig och ville sova, skulle tippa att hon inte har ätit på kanske

2-3 veckor vattnet har också varit orört dock har buren varit fuktig hela tiden. Vi har grävt upp henne med jämna mellanrum men hon går

omedelbart och gräver ned sig igen.

Nu hade ja tänkt att hon skulle i kylskåp 4-6 grader i ungefär 3 månader men ja blir väldigt osäker nu när ja vet att hon inte ätit på länge

Hon har inte grävt ned sig så här mycket förut.

Hur gör ni med era "vuxna"(hon är 11år) sköldpaddor(grekisk) när ni ska dvala dessa. Vi har dvalat henne varje år sedan födseln men då hon

var inne hade vi bättre koll på henne då, vågar vi dvala henne nu?

alternativet är att hon är kvar därute och ja ev ser till att tempen håller sig över 4 grader dock kan det ju komma varma dagar då ja inte kan

hålla tempen låg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Duransson

Vi har inte greker men det låter som hon är redan klar för att dvala.

Har du möjlighet att dvala henne i förrådet så tycker jag att det är mycket bättre alternativ än kylskåpet. I naturen går temperaturen upp och ner så det gör inget om det blir lite varmare i perioder. Vi dvalar våra i ett rum som håller ca 4 + grader och blir det varmare så brukar några vakna till lite för att sedan gå sova igen. Ryssarna är ofta lite svårare att dvala än våra Ibera.

/Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
P-A

Våra är fortfarande kvar i växthuset. Vi kör värmelampor dagtid 5-6 timmar just nu.

En ibera-hona är nergrävd sedan flera veckor, en ibera-hane sedan några dar. Grekerna är fortfarande vakna men ligger alltmer sällan under värmelamporna. Temperaturen nattid har legat på 6-7° som lägst.

Det finns Agrobs Testudo fibre tillgängligt, under veckan var det en dag soligt och varmt i växthuset. Många kom fram och tömde tarmen och några åt lite.

Vi låter dom sköta sig själva. Styr lite med successivt minskade tider för värmelamporna och lägre temperaturer för värmefläkten under natten.

Vi föredrar dvalning i kalllförråd. Tillfälliga temperaturhöjningar är snarare positivt än negativt tror jag.

Vi brukar ta in dom från växthuset i början-mitten av december och vi drar upp temperaturen i slutet av februari. Sen brukar det bli växthuset igen i slutet av mars.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leiding

ok tack för era svar då får hon nog dvala där ute. ska vi ha lamporna tända överhuvudtaget under dvalningsperioden alltså från december till första mars det finns ingen risk för ruttnande mat i magen om man låter testudo fibre stå kvar i buren?

Jag tror att vi är betydligt mer oroliga än hon är, hon styr nog det där alldeles utmärkt själv antagligen. Vad har du för temperatur i kallförådet? 4-6 grader? vårat är isolerat men det borde ju inte vara någon direkt nackdel då värmen lär bli jämnare.

Våra är fortfarande kvar i växthuset. Vi kör värmelampor dagtid 5-6 timmar just nu.

En ibera-hona är nergrävd sedan flera veckor, en ibera-hane sedan några dar. Grekerna är fortfarande vakna men ligger alltmer sällan under värmelamporna. Temperaturen nattid har legat på 6-7° som lägst.

Det finns Agrobs Testudo fibre tillgängligt, under veckan var det en dag soligt och varmt i växthuset. Många kom fram och tömde tarmen och några åt lite.

Vi låter dom sköta sig själva. Styr lite med successivt minskade tider för värmelamporna och lägre temperaturer för värmefläkten under natten.

Vi föredrar dvalning i kalllförråd. Tillfälliga temperaturhöjningar är snarare positivt än negativt tror jag.

Vi brukar ta in dom från växthuset i början-mitten av december och vi drar upp temperaturen i slutet av februari. Sen brukar det bli växthuset igen i slutet av mars.

Share this post


Link to post
Share on other sites
P-A

det finns ingen risk för ruttnande mat i magen om man låter testudo fibre stå kvar i buren?

Förr trodde man att det var bäst om matsmältningssystemet var helt tömt inför vinterdvalan. Numera vet man att det är bra om det finns mikroorganismer och bakterier kvar.

Vi har dvalat ett 20-tal sköldpaddor varje år i många år. Förr när vi badade och försökte tömma tarmar och magar hade vi ibland svårt att få igång sköldpaddorna efter dvalningen. Numera när det finns avföring kvar och dom tömmer ganska snart efter dvalning fungerar allt mycket snabbare. Detta med ruttnande mat tror jag mer och mer är ett överdrivet hot. Kanske från den tid när man i England hade sköldpaddorna antingen ute eller hibernerande under 5-6 månader.

Jag har termostaten i dvalningsrummet inställd på 5° och det kan beroende på vädret variera mellan 4-8. I början kan det innan temperaturen blir mer vinterlik ligga lite högre.

Några är nergrävda, några ligger ovanpå ytan men täcks med löv. Jag använder eklöv som jag lätt kan få tag på vid sonens skogstomt. De innehåller mycket garvsyra vilket gör att de inte möglar så lätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leiding

och lamporna släcker du dom helt under dvalningsperioden ?

Förr trodde man att det var bäst om matsmältningssystemet var helt tömt inför vinterdvalan. Numera vet man att det är bra om det finns mikroorganismer och bakterier kvar.

Vi har dvalat ett 20-tal sköldpaddor varje år i många år. Förr när vi badade och försökte tömma tarmar och magar hade vi ibland svårt att få igång sköldpaddorna efter dvalningen. Numera när det finns avföring kvar och dom tömmer ganska snart efter dvalning fungerar allt mycket snabbare. Detta med ruttnande mat tror jag mer och mer är ett överdrivet hot. Kanske från den tid när man i England hade sköldpaddorna antingen ute eller hibernerande under 5-6 månader.

Jag har termostaten i dvalningsrummet inställd på 5° och det kan beroende på vädret variera mellan 4-8. I början kan det innan temperaturen blir mer vinterlik ligga lite högre.

Några är nergrävda, några ligger ovanpå ytan men täcks med löv. Jag använder eklöv som jag lätt kan få tag på vid sonens skogstomt. De innehåller mycket garvsyra vilket gör att de inte möglar så lätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
P-A

och lamporna släcker du dom helt under dvalningsperioden ?

I förrådet med dvalningstemperatur styrs temperaturen från ett elelement av en termostat. Vinterdagar med högre temperaturer stiger temperaturen i dvalningsrummet och blir högre än den inställda minimitemperaturen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
TestudoHermanni

Ska de ha vattenskålen under dvalan, eller behöver de inte dricka om de vaknar till?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Duransson

Vi har vattenskålar till våra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
P-A

Samma här.

Om någon sköldpadda är orolig och kommer fram brukar jag tända en värmelampa några timmar per dag. De brukar efter lite solande lugna ner sig och återgå till sömnen. Kanske var de inte riktigt redo för att gå ner i djup sömn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
TestudoHermanni

Intressant, tack för tips i denna och den andra tråden :)

Bör man isolera under lådan om man dvalar utomhus i drivbänk? Planen är att isolera både drivbänk och låda med frigolit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
P-A

Jag tror att sköldpaddan har större förutsättningar att överleva en dvalning utomhus om den har möjlighet gräva ner sig till frostfritt djup än om den har frigolit som sätter stopp för ett naturligt beteende.

Share this post


Link to post
Share on other sites
TestudoHermanni

Jag tror att sköldpaddan har större förutsättningar att överleva en dvalning utomhus om den har möjlighet gräva ner sig till frostfritt djup än om den har frigolit som sätter stopp för ett naturligt beteende.

Sant. Hade dock i så fall tänkt att ha ett ganska djupt jord/sand-lager ovan frigoliten. Men det kanske är over-kill med isolering undertill. Kommer att använda värmetaket kopplat till termostat inställd på 5 grader, så substratet bör nog inte frysa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×