Jump to content
Forum Sköldpaddor

Nybörjare Med Misskött Reeves Kärrsköldpadda


Bosse8
 Share

Recommended Posts

Vi har precis tagit över en sju år gammal Reeves kärrsköldpadda som visade sig inte ha haft det så bra som man skulle kunna önska. Med den vetskap vi skaffat oss på kort tid har vi sett till att han fått det bra mycket bättre än han haft det under sina första år, men det återstår en del att göra. Just nu har jag några frågor som jag skulle behöva lite hjälp med att besvara.

1. I akvariet är det ganska grovt rundkornigt grus, jag har för mig att jag läst någonstans men hittar det inte igen, att den storleken (ca 5 mm) är olämplig och att det passar bättre med sand. Stämmer det?

2. Jag har lite problem med att få till en bra landdel. Vi köpte en sån där färdig flytande landdel, men den blev för liten och instabil. Nu har jag gjort en plattform med en skifferplatta stadigt uppallad på stenar, men den blir inte tillräckligt hög. Har ni några tips för hur man kan palla upp en tung stenplatta? Kan man ha någon typ av metallstativ att lägga den på? Jag har sett bilder när jag googlat att man använt någon typ av plastgaller för olika konstruktioner i akvarier men hittar ingenstans att köpa något liknande. Tips på inköpsställen?

3. Våran Skalman "möblerar om" ganska ordentligt i akvariet, men det har jag förstått är helt normalt. Dock har han senast idag lyckats ha sönder doppvärmaren. Hur skyddar man de nödvändiga men lite med känsliga sakerna i akvariet? Den förre ägaren löste det genom att inte ha pump eller doppvärmare åt honom, men det känns inte som en vidare bra lösning.

4. Hans skal ser inte riktigt friskt ut. Det ser ut som han har gamla skador där skalet är skrovligt och lite "naggat i kanten" men det känns hårt och fint nu. Dessutom har skalet en grön beläggning av alger(?). Kan man försiktigt försöka skrubba skalet eller ska vi bara låta det vara?

Vi har bara haft honom hemma i några dagar och har tänkt att ta honom till veterinär för koll, men just nu fokuserar vi på att han ska få det så bra som möjligt och det har inneburit en del utgifter som vi inte riktigt räknat med, så veterinären får vänta lite om det inte blir absolut nödvändigt. Jag hoppas att jag kan få lite råd och tips här så länge. Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Hej, ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan :)

1. Det finns vissa fördelar med sand, men så länge paddan inte äter av gruset så är det inget du behöver byta ut om du inte vill. Nu vet jag inte hur det är med just denna sorten men vissa paddor gillar att gräva i botten, tex ner sig, men kan inte svara på det.

2. Ett bra tips kan var att inhandla en plastkruka i rätt höjd, som du sedan sågar/klipper upp ett hål i så det blir som en grotta, så kan du limma fast kakelplattan med silikon för akvarium uppe på, både ett gömställe och solplats :) Dock så tycker jag du ska ha någon mer naturlig landdel än en kakelplatta också, något att gräva och böka runt i kanske?

3. Hade samma problem med mina paddor som nästan hade sönder en doppvärmare i glas (fick en spricka men höll tätt) finns att köpa i plast som ska tåla mycket mer, (okrossbara enligt tillverkaren) köpte min på närmaste djuraffär :)

4. Skalets kondition kan bero på mycket, som tex dålig mat och dålig belysning mm. Se till att införskaffa en ordentlig sollampa som ger ett bra ljus och värme samt bra med UV, P-A här på forumet har en liten shop där han säljer bra utrustning, hör med honom om förslag :)

Se sedan över maten så det blir en så nyttig som möjligt med ordentligt med kalk, dåliga skal kan indikera på kalkbrist.

Hoppas detta har gett dig ett litet hum om vart du ska börja och att några som är mer inriktade på Reeves kärrsköldpaddor skriver med :)

Link to comment
Share on other sites

Våra får oxå lite alger på skalen. Jag gnuggar väldigt lätt med en mjuk barntandborste på skalet så blir det fint igen :)

Jag inbillar mig att dom gillar det-men jag vet att experterna säger att dom inte gör det. Men det är ju bättre för dom i längden att inte ha en massa beläggningar på skölden.

Edited by MentalIceage
Link to comment
Share on other sites

Glömde skriva det att skalet flagnar av när det växer fram nytt under, ungefär som när vi lossar hud/naglarna växer. Så med tiden kan skalet bli bättre/finare :)

Våra får oxå lite alger på skalen. Jag gnuggar väldigt lätt med en mjuk barntandborste på skalet så blir det fint igen :)

Jag inbillar mig att dom gillar det-men jag vet att experterna säger att dom inte gör det. Men det är ju bättre för dom i längden att inte ha en massa beläggningar på skölden.

Provade att skrubba minas skal ett tag med en tandborste.. Gillades inte så slutade med det efter att stråna på halva borsten försvann i ett argt nafs :P

Edited by Edvin-89
Link to comment
Share on other sites

Provade att skrubba minas skal ett tag med en tandborste.. Gillades inte så slutade med det efter att stråna på halva borsten försvann i ett argt nafs :P

Haha! Vilket humör! Våra verkar finna sig i det mesta..lite protester när man tar upp dom i form av paddeltag med alla ben så man blir riven. Men tack vare BTN-bakgrund och sand i karet så vässas klorna automatiskt :)

Doppvärmare rekommenderar jag en AquaEl Easyheater, i den modellen som ser ut som ett knivfodral. Okrossbar!

Borstandet funkar skitbra faktiskt. Jst nu har dom väldigt fina skal-bortsett från att Jesus har ljusbruna fläckar. Kollade upp detta med bilder på Ocadia Sinensis och dom skulle visst ha det i vuxen ålder.

Jaja sorry för OT.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar! Nu ska här köpas blomkruka och silikon och påbörja tillverkningen av en stabil platå att ligga och sola på. Tips på hur man för en ramp så sköldpaddan kommer upp?

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar! Nu ska här köpas blomkruka och silikon och påbörja tillverkningen av en stabil platå att ligga och sola på. Tips på hur man för en ramp så sköldpaddan kommer upp?

Jag gjorde så att jag tog en bit plexiglas som jag mjukade upp genom att värma över en platta på spisen, så böjde jag till den så det blev en bra vinkel och spolade med kallt vatten. Och för att dom skulle få bra grepp så silikonade jag fast en bit altan/balkongmatta som jag tagit bort pluttarna på baksidan :) kan rekommendera handskar när du håller i plexit när man värmer/bockar det ;)

Kan också rekommendera att slipa ner alla vassa kanter och hörn på plexiglasskivan.

Är något otydligt så går jag gärna igenom det lite mer noggrant :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej!

Jag har ett gäng med reeves (7st.) och i min första set-up ställde jag en plastback i vattendelen som i sin tur gjorde ett innerfilter av. Men man kan lika gärna fylla på med sandlådesand som håller eftervärme och dessutom tjänar som äggläggninsplats, om man har honor.

Ang grus, brukar jag skippa det. Jag har stora flata stenar i stället. Procentuellt är nog 50% utan grus/sten. Jag gör så här för att enkelt kunna rengöra vattendelen. De skiter massor och om man inte byter vatten och tvättar sand ofta blir det mysigt rätt fort. Min lösning blev att ta bort grus, och använda mig av kalkskifferplattor. (vanlig skiffer kan avge olja)

Eftersom det är torsdagkväll skickar med en film på hur jag gjorde den kombinerade filter- och landdelen, samt en film på ett annat upplägg. I den andra filmen ser du vad jag menar med flata stenar på botten. Hoppas du får nytta av filmerna! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Vi på Arken Zoo Lundaskog (Borås) har fått in en Reevens Kärrsköldpadda, hona, ca 24cm i skalet. Hittades på en cykelväg ca 4 mil här ifrån. Läste om skötselråd osv och hamnade här, så tänkte att jag gör en chansning om du, Ricard, som redan har 7st och verkar ha kunskapen skulle vilja ta hand om en till? Ser att inlägget är gammalt.

 

Ring oss isf på 033-254333

 

/Elin 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...