Jump to content
Forum Sköldpaddor

Äggläggning


Annette
 Share

Recommended Posts

Hej

Vår Ronja har vankat omkring lite extra i lådan , och jag tänkte att hon kanske är i ålder att lägga ägg .

I morse grävde hon en perfekt grop med bakbenen under värmelampan . Jag har inte sett det förr ,så jag blev ganska säker på att hon skulle lägga ägg .

När jag kom tillbaks var gropen igenfyllt och jag kunde inte låta bli att känna efter . Ett perfekt ägg ,som väger 17 gr . Så vackert och jämt i formen .

Nu får jag se om det kommer fler . Hon har fått sallad med mycket kalk på och äter just nu med god aptit .

Är det något speciellt jag bör tänka på nu , så att Ronja mår bra ?

Vi vill inte utöka med små sköldpaddor , men det är väldigt roligt att få vara med om detta .

Hälsningar

Annette

post-7948-0-47962500-1416908537_thumb.jp

Edited by Annette
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag hittat 7 ägg . Ronja började på en ny grop, som sedan var igenfylld även den . Jag misstänker att de flesta äggen legat i en lite tidigare grop precis i närheten ,för de känns lite hårdare på skalen.

Äggen väger 17,16,17,18,20,17,15 gr . Alla är jämna .

Kan det blir fler ?

Nu har Ronja bäddat ner sig i höet , hon har ätit ordentligt , men är trött .

post-7948-0-48687800-1416919024_thumb.jp

Edited by Annette
Link to comment
Share on other sites

Mamma brukar lägga 2-4 ägg per kull så jag misstänker att det skulle kunna vara två kullar. I så fall bör det dröja till nästa gång.

Hur mycket väger hon?

Mat med mycket kalk är nog vad hon behöver.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar P-A och tack för hälsningen Duransson .

Detta är första gången för oss , så det är ju något alldeles extra .

Imorse grävde Ronja en ny grop , men fyllde igen den senare utan att ha lagt nytt ägg .

Det känns som om det är något mer och hon ser lite trött ut i blicken .

Hon går riktigt med bakbenen , men har inte ätit precis .

Substratet där hon gräver är 15 cm djupt .

Kan jag göra något , om det är så att hon har ytterligare ägg , eller är det vanligt att honan gräver och sedan inte är riktigt nöjd med sin grop ?

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som hon har fler ägg.

Gräver hon under värmelampan?

Fukta jorden där hon har grävt.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som hon har fler ägg.

Gräver hon under värmelampan?

Fukta jorden där hon har grävt.

Tack P-A .

Nu har hon lagt tre nya ägg . Gräver riktigt djup ner i botten på lådan .

Hon la försiktigt undan äggen efter hand med tassen ( säger man så ? ) , så att nästa ägg fick plats .

Sedan fyllde hon igen den gropen . Jag trodde ett tag att hon påbörjat ytterligare en grop , men nu har hon gått in i sitt hus .

post-7948-0-57613600-1417006523_thumb.jp

post-7948-0-94104300-1417006588_thumb.jp

post-7948-0-52643200-1417006615_thumb.jp

post-7948-0-75108400-1417006639_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hej

Idag lägger Ronja nya ägg .

Hon har senaste dagarna gått in mer än vanligt i minidrivhuset där det varit varmt och skönt och jag har inte riktigt förstått varför , för det har varit bra väder utan skydd också . Jag har mätt deras temperatur på skölden och den har varit bra .

I början av sommaren vattnade jag över substratet i minidrivhuset i utehagen , men sedan har jag låtit det vara för det har kommit en och annan skur så jag tänkte att det var bra med torrt substrat i minidrivhuset , så de kan välja själv vilken som är bäst dem . Torrt i minidrivhuset eller fuktigare under krukan ute . Ronja har sin favoritplats under gräskullen där hon har grävt ett krypin .

I går tog jag in både Ronja och Ceasar då vi haft regn och ingen sol , så att de skulle få sin uppvärmning . Jag vattnade igenom substratet under värmelampan kvällen innan jag tog in dem och idag lägger Ronja sina ägg .

Nu tänker jag att substratet i minidrivhuset ska vara lite mer fuktigt också ? Då hade hon kanske lagt sina ägg där ? Jag undrade varför hon gick in mer än vanligt där , men kan inte känna att hon lagt några ägg .

Hon får rikligt med Calci Dust , men tycker du P-A att jag ska beställa något annat ,ex flytande kalktillskott och ge henne nu efter äggläggningen ?

Nu har hon lagt 4 eller 5 ägg och håller på att fylla igen gropen . Får se om det blir ny grop och fler ägg .

Hälsningar

Annette

Link to comment
Share on other sites

Tillgång till sepia kanske, då kan hon knapra i sig om hon behöver mer kalcium.

Hennes mamma brukar gräva i växthuset där det är torrt och packat.

Inomhus brukar vi fukta för att det ska hålla ihop.

Var nu ut och grävde upp 5 ägg som hon la härom dagen. De låg i löst torrt substrat. Bilden visar de tre översta. Det låg två lite djupare.

post-706-0-91299600-1440512971_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar !

Sepia finns alltid till hands .

Vad väger äggen som mamman lägger hos er ?

Idag vägde Ronjas mellan 20 -22 gr . De var något lite större än förra gången .

Tack o hälsningar !

Annette

Edited by Annette
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Igår la Ronja 2 st ägg igen . Nu har hon lagt ägg i augusti( 5 st) , september ( 5 st) och i oktober .

Brukar det vara så ?

Hälsningar

Annette

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Idag lägger Ronja ägg . Jag tror hon har lagt 4 st ,så det ska bli spännande att se . Hon har grävt igen gropen och ligger och solar ovanpå den nu . Hon har hitintills alltid grävt under värmelampan . Säger det något om resten av lådan ?

Jag väntade på ägg 2016 , så därför är jag glad att de kommer nu ,för jag funderade på om något inte var lika bra som tidigare år

eftersom hela 2016 gick utan att hon la ägg .

Kan jag ta själva äggläggningen som en signal på att hon mår gott och har det bra ?

Hälsningar

Annette

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det stora antalet ägg 2015 gjorde att hon behövde vila sig från att bilda ägg 2016.

Hon har idealisk miljö i uterummet och utomhus och lägger ägg så det är ingen tvekan om att hon mår bra.

Link to comment
Share on other sites

Tack P-A för ditt svar ! Det var snällt av dig och betyder mycket för mig  , jag blev jätteglad !

De nya äggen vägde 19,19,21,21 gr.

Jag funderade om hon möjligen ville ha djupare substrat att gräva i ,för hon gräver alltid till botten trots att det är minst 15 cm både under lampan och i 

hennes lilla hus .

Nu längtar vi till våren ,så vi kan utnyttja värme och sol så mycket det bara går B)

Vårhälsningar!

Annette

Edited by Annette
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Två ägg till idag 

Igår provgrävde hon, men fyllde igen. Jag fuktade lite extra under natten under värmelampan och idag la Ronja två fina ägg. 

Hälsningar 

Annette 

Link to comment
Share on other sites

Hittade precis ett ägg till . Hoppas jag har funnit alla nu ^_^

Hälsningar

Annette

Link to comment
Share on other sites

Visst är det härligt att se dem må bra och lägga ägg.

 

Link to comment
Share on other sites

Hej Helena 

Ja, det är helt fantastiskt! Och att alla äggen får plats ?

Hälsningar 

Annette 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

5 fina ägg på förmiddagen. Alla väger 21 gr/st. Ronja har fått salladsblandning med mycket kalk?Hon ligger nu och njuter av solen som strålar in genom fönstret idag. 

Hälsningar 

Annette 

 

 

 

 

1518610231482247106589.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Idag blev det  4 st fina ägg på  20,20,21,21 gr .

Sedan 2014 har Ronja lagt ägg under 8 av årets 12 månader . Det jag undrar lite över är att hon aldrig har lagt ägg maj, juni och juli . Det är då hon är i utehagen så mycket det bara går . Det är hon i augusti också och då har hon lagt ägg men inte i utehagen .

Men är det konstigt att hon  inte har lagt några ägg under de månader som hon vistas mest i utehagen ? Finns det aspekter på utehagen som kunde varit bättre ? Jag tycker annars det ser ut som de har det bra i utehagen och hon äter rikligt av grönskan när de är ute .

December är den 4:de månaden som hon inte har lagt ägg på .

Hälsningar

Annette

Edited by Annette
Link to comment
Share on other sites

Det märkliga är nog mest att det liksom för hennes mor är så stor spridning över året.

Vår andra art av Testudo graeca (ibera) lägger nästan bara under maj och T hermanni april-maj och augusti september. I deras fall är årstiderna mer tydliga med dvalning och växthus..

När det gäller Ronja och hennes mor är kanske nattemperaturen högst under inomhusperioden vinter och vår.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Genetiska likheter ,det är intressant . Det låter mycket logiskt med nattemperaturen inomhus som en bidragande faktor .

I år ska jag hålla en mindre yta i minidrivhuset mer fuktigt i substratet . När Ronja la ägg i augusti månad hade hon varit inne där mer än vanligt , och först när jag tog in dom för en sammanhängande regnperiod la hon sina ägg . Men det är möjligt att det också har med temperaturen att göra , det är intressant .

Tack för Ditt svar P-A .

Hälsningar

Annette

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...