Jump to content
Forum Sköldpaddor

Regna
 Share

Recommended Posts

Vi har haft många soliga dagar nu, och det har varit full södersol på inne-växthuset genom de öppna garageportarna. 35,6 grader är rekordet, så här tyckte Mrs Green om det:
 

WP_20160318_009w.jpg.29da7b6d6295731c2a0


Växthuset har ju i högsta grad "skyddat läge" så man får verkligen full valuta av vårsolen även en kall och blåsig dag. Det är lite tråkigt med den rutiga plasten som säkert blockerar en stor del av UV-strålningen. Jag hoppas att få tag på Lumisol så att jag kan klä om växthuset innan hösten.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

I helgen har vi haft sköldpaddsflytt. Cuora- och T.c.triunguis-sköldpaddorna har flyttat från ute-växthuset till inne-växthuset (i garaget) och T.c.carolina-sköldpaddorna har flyttat från utehagen till ute-växthuset. Det är så bra med de här "tre stegen", både på hösten och på våren, det känns som om vi får ut maximalt av säsongen.

Trots den senaste veckans tiogradiga, mulna och blåsiga väder hade bara en av carolinorna i hagen dragit sig tillbaka under en komposthög. De andra två har varit uppe och badat och jagat sniglar precis som vanligt, in i det sista :D. Troligen kan de nu vara i ute-växthuset någon månad till.

 

Garage-växthuset fungerade väldigt bra förra vintern. Jag hade planer på att klä om det i Lumisol men det har inte blivit av, däremot har jag gjort en annan förändring. Istället för att ha infravärmaren inne i växthuset har jag nu satt den utanför växthuset på den sidan där det ska vara lite varmare. Jag hoppas vinna två fördelar med detta, dels att carolina-avdelningens gradient förskjuts åt det kallare hållet så att de tar en lite längre, sammanhängande viloperiod, dels att när infravågorna nu går igenom växthusväggen kommer de (tror jag) att frigöra en hel del kondens och återföra den till luften. (Infravågorna passerar obehindrat genom både plasten och bubbelplasten och dessa tar ingen skada så länge avståndet är tillräckligt, drygt en meter.)

Jag återkommer väl framåt vårvintern med en utvärdering av den här förändringen.

 

WP_20161008_029ww.jpg

Turturduvorna Agne och Mrs Green stämmer av läget efter flytten :).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

De senaste två veckorna har mina sköldpaddor börjat komma upp ur lövhögarna i garage-växthuset. Fyra är uppe, tre sover, två snoozar :D. Minstingen hade något konstigt i ögat när han kom fram (se Fråga veterinären) jag hoppas att det ska bli bra.

Den yttre infravärmaren har fungerat som det var tänkt under vintern, de kallaste veckorna (neråt -10 grader ute) körde jag med båda för säkerhets skull.

Nu när jag släpper in vårsolen på dagarna blir det väldigt varmt, 28,9 grader idag, samtidigt som nätterna är lika kalla som vanligt. Jag har höjt termostaten och slagit på den inre infravärmaren också för att skillnaden inte ska bli för brutal. Vid vattenpåfyllningen/delbytet på morgnarna hjälper jag vattenvärmarna lite på traven och blandar i ett par kannor från vattenkokaren. Härligt att våren är på gång!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...