Jump to content
Forum Sköldpaddor

Regna
 Share

Recommended Posts

Förra hösten vid den här tiden, när jag flyttade in de sista paddorna från växthuset, kändes det verkligen tråkigt att behöva ta in dem. Det är ju fortfarande soliga dagar och härlig luft och de paddor som har grävt ner sig kommer ofta fram och solar och till och med badar. Idag såg jag Skrållan ta sig ett dopp i den lilla pölen i växthuset som fylls på med iskallt vatten från vår å! Det som hindrade övervintring i växthuset förra året var dels temperaturen, det är ju bara ett plastväxthus som står direkt på marken, dels risken för gnagarattacker.

I somras upptäckte jag att det finns pallkrageväxthus http://skoldpaddsforum.se/index.php?/topic/9472-tips-vaexthusdrivbaenk/ och eftersom jag har byggt en gång av pallkragar i mitt växthus kom jag på att jag kunde göra ett växthus i växthuset för att få till det rätta klimatet. Det blev inte så enkelt som det kunde ha blivit för mina pallkragar är inte standard (80x120), visade det sig, utan de är 75x115 (?!) :D. Det gick att få till det i alla fall, så nu har jag byggt någonting som jag kallar för "Arken".

post-7957-0-31800800-1414536608_thumb.jp

Det finns några bilder på bygget i mitt växthusalbum: https://onedrive.live.com/?authkey=!ALex91uXRmW-Wcc&cid=01D30736E1C12032&id=1D30736E1C12032!866&parId=1D30736E1C12032!863&o=OneUp

Jag blev klar idag och räknar med att flytta in två sköldpaddor så fort de börjar gräva ner sig i växthuset, förmodligen om ett par veckor. I väntan på det kommer jag att kolla temperaturer och jämföra klimatet i och utanför arken. Jag har inte tänkt ha någon sollampa, däremot finns det vid behov en infravärmare i taket på växthuset. Det skulle vara värdefullt med era synpunkter på det hela. Har jag missat något?

PS. Glömde säga att sköldpaddorna som ska övervintra är av arten Terrapene Carolina Carolina.

Edited by Regna
Trasig länk
Link to comment
Share on other sites

Det ser så fint ut i dina hagar och dammar!!! Och så fina sköldpaddor du har!!!

Link to comment
Share on other sites

Tack ska ni ha!

Det borde ju fungera, och jag tror att jag har tänkt på allt, men man går ändå och oroar sig. Man är ju så rädd om de små krabaterna!

Jag kollade fukthalten i jorden och den ligger på gränsen till "torr" på min mätare.

post-7957-0-73184500-1414603654_thumb.jppost-7957-0-93831200-1414603671_thumb.jp

Det är den fukt som fanns i jorden i påsen, jag har inte vattnat alls. Det kändes lagom. Jag tänker mig att det inte kommer att bli någon nämnvärd avdunstning, och att jorden håller sig varmare om den inte är för blöt.

Maxtemperaturerna idag har varit 14 grader utomhus, 19 grader i växthuset och 29,5 grader i arken, men då har det varit ganska soligt.

Jordtemperaturerna (10-15 cm djup) har varit 10,5 ute, 12 i växthuset, 14 i arken. (Känner mig som en galen forskare :D.)

Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut men.. Om du inte har någon värmekälla inne i det lilla växthuset kan det nog bli för kallt då temperaturen går under noll grader och solen inte skiner(Om du inte tänker hålla +-grader i hela tältet?). Om det var möjligt så skulle nog gräva ner lådan i marken, vara beredd påatt isolera övre-/plastdelen av det lilla växthuset med t.ex bubbelplast och dessutom lägga en frostvakt el dyl in i det. Det skulle säkert också vara bra att lägga ett ordentligt lager löv på botten.

Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut men.. Om du inte har någon värmekälla inne i det lilla växthuset kan det nog bli för kallt då temperaturen går under noll grader och solen inte skiner(Om du inte tänker hålla +-grader i hela tältet?). Om det var möjligt så skulle nog gräva ner lådan i marken, vara beredd påatt isolera övre-/plastdelen av det lilla växthuset med t.ex bubbelplast och dessutom lägga en frostvakt el dyl in i det. Det skulle säkert också vara bra att lägga ett ordentligt lager löv på botten.

Tack för synpunkterna!

Jag funderade först på att låta lådan gå ner under mark, men jag valde bort det eftersom området ibland blir vattensjukt under snösmältningen, förmodligen pga närheten till ån.

Brädgolvet i växthuset är lite upphöjt från mark, det ligger på ett par reglar som är ungefär 5 cm så det är en spalt med stillastående luft under golvet. Jag skulle kanske peta in lite isolering där?

Bubbelplast är ett bra tips, det ska jag se till att jag har på lager! Jag tänkte inte värma upp hela tältet, men infravärmaren sitter ovanför arken och den värmen är ju ganska effektiv eftersom den inte värmer luften utan materialet den strålar på.

Jag har en värmekabel med frostvakt som jag skulle kunna lägga ner i lådan - eller peta in under. Det är inte en sådan terrariekabel utan en tjockare variant för att tex skydda vattenledningar. Den går på vid 5 grader. Jag får kontrollera hur varm den blir.

Ett lager löv på botten har jag redan, en full skottkärra tippade jag i innan jag la på jorden :).

-----

Så här står det om värmekabeln jag har (från Granngården):

"Självbegränsande elvärmekabel i fast längd, utrustad med jordad stickpropp. Kabeln avger ökad effekt allteftersom temperaturen sjunker. Vid t.ex. ±0°C ger elvärmekabeln en effekt på 12W/m och vid -20°C max 18W/m. Elvärmekabeln är avsedd för tillfälliga uppvärmningsbehov, t ex upptining av fruset vattenledningsrör, för frostfria vattenkar till djuren mm. Godkänd att lägga i vattenledning. Kabeln är försedd med en armerad PVC-mantel."

Edited by Regna
Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut men.. Om du inte har någon värmekälla inne i det lilla växthuset kan det nog bli för kallt då temperaturen går under noll grader och solen inte skiner

Idag kom jag på ett sätt att skapa en värmekälla inne i arken! Jag stoppade ner mina två vattenvärmare (okrossbar modell) i vattenhinken, tillsammans med pumpen. Det blir ett varmt, nedsänkt vattenmagasin på 10 liter som sprider värme till jorden (hinkarna är tunna, sådana affärerna har snittblommor i).

Link to comment
Share on other sites

Du får pröva dig fram. Den där värmekabeln har jag också funderat på att använda i dammen ute.

Det skulle säkert vara bra att ännu ha ett backup system med en frostvakt för källarutrymmen eller lliknande, på 1000 eller 2000 watt. Se till att hella nedre delen är noggrant isolerad. Kylan hittar alla hål.

Intressant projekt. :-)

Link to comment
Share on other sites

Du får pröva dig fram. Den där värmekabeln har jag också funderat på att använda i dammen ute.

Det skulle säkert vara bra att ännu ha ett backup system med en frostvakt för källarutrymmen eller lliknande, på 1000 eller 2000 watt. Se till att hella nedre delen är noggrant isolerad. Kylan hittar alla hål.

Intressant projekt. :-)

Ja, att kylan hittar alla hål känner jag till, bor i gammalt hus :D.

Kommer absolut att ha någon backup som du föreslår. Temperaturerna brukar oftast ligga runt nollan och några enstaka minusgrader här hos oss, men det kommer ju alltid någon vecka då det dyker ner till 10 minus. Ytterst sällan lägre än så. Jag ska uppdatera hur det går med temperaturerna allt eftersom. Funderar också på att bubbelplasta det stora växthuset när jag ändå är igång. Det har jag ju glädje av till våren också, när det är dags att dra upp plantor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag fortsätter att uppdatera. Det blir ganska mycket mätvärden och sånt, men det kanske kan komma till nytta någon gång. Hojta gärna till om ni märker att jag tänker fel någonstans.

Paddorna fick flytta in i arken den 2/11 eftersom väderprognosen var dyster. När jag satte ner dem började de genast provdyka bland löven. Det var ingen tvekan om att de fattade galoppen, så att säga. De tog inte ens den sedvanliga rundturen längs kanterna utan undersökte bara växterna och rotknölen som hastigast, kommunicerade lite under timjanbusken och gick sedan och grävde ner sig i var sitt hörn. Bägge valde att gräva längst ut vid kanten av lådan, Skrållan i nordöstra hörnet och Svullo i det sydvästra. Svullo kom upp igen efter en stund och tog sig ett bad i trettio timmar (helt normalt för honom), men sedan återvände han till sin håla och jag har inte sett röken av någon av dem efter det.

post-7957-0-35654900-1415523473_thumb.jppost-7957-0-12917300-1415523516_thumb.jppost-7957-0-30387300-1415523538_thumb.jp
Utomhus har temperaturen sjunkit stadigt sedan inflyttningen och igår hade vi en rejäl dipp med som lägst -2 och som högst 6 grader. Ingen sol på hela veckan, däremot en hel del regn.

Nu är det isolerat med höbalar i mittgången på växthuset. Kortsidorna är isolerade med liggunderlag och dubbla lager bubbelplast. Hela överbyggnaden har fått bubbelplast, men ventilationen är fortfarande öppen och de två stora "luckorna" får vara öppna varje förmiddag. Lufttemperaturen i arken har legat stadigt på ungefär 10-16 grader, som högst 19 grader. Vid dippen igår natt på -2 gick temperaturen ner till 5 grader.

post-7957-0-37294700-1415523572_thumb.jppost-7957-0-60608900-1415523650_thumb.jp (finns fler bilder i albumet)

Att värma lådan via vattnet fungerar bra. Först ställde jag in värmarna på 26 grader. Efter två dygn hade jordtemperaturen stabiliserats i en jämnt fallande kurva från 20 grader närmast badet och ner till 12 grader ute vid kanten. Det var ju lite onödigt högt, det ska ju inte vara sommarvarmt därinne (jordgubbsplantan började skicka upp nya blad :D), och dessutom bildades helt absurda mängder kondens. Nu har jag sänkt vattentemperaturen till 20 grader och jordtemperaturen är från 17 grader intill badet till 11 grader vid kanten. Kondensen är mer normal, men det kommer förstås att bli problem när det blir kallare ute. (Funderar på att lägga ett sådant ampelfoder av kokosfiber som en kupol över badet.) Lådan är "trög", det tog ett dygn för temperaturen i badet att sjunka från 26 till 20 grader.

Olika källor (seriösa!) lämnar olika uppgifter om lämpliga temperaturer för dvalan av Terrapene. Någon säger 10-15 grader, andra säger 5. Om man tittar ungefär i mitten av deras naturliga utbredning förekommer perioder med åtskilliga minusgrader vilket innebär att även en nedgrävd padda utsätts för temperaturer nära nollan. De har ju också ett medfött "anti-freeze"-system, troligen av en anledning. Jag tänker dock inte ta några risker utan målet är att det alltid ska finnas en zon med minst 10-12-gradig jord. Det var ju också den temperatur de valde att gräva ner sig i nu när de flyttade in, trots att det fanns varmare jord att välja på.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har det gått en månad och jag har fått ihop lite statistik från ”Arken”. Max och min lufttemperaturer utomhus och inifrån arken samt jordtemperaturer utomhus och på två ställen i lådan, (längst ute vid kanten och intill det uppvärmda badet). Jag läser av och mäter ungefär vid 8-9-tiden på morgonen. För att ha något att jämföra med noterar jag rapporterade lufttemperaturer från en plats ungefär mitt i dessa sköldpaddors naturliga utbredningsområde, en liten ort vid Mississippifloden i Missouri, Cape Girardeau. Andra saker som finns med i statistiken är hur mycket infravärmen varit på och hur ofta sköldpaddorna har varit aktiva.

November har varit en ganska mulen månad här, med väldigt jämn temperatur. Så fort molnen lättat har det blivit rejält större skillnad, riktiga köldknäppar på nätterna men samtidigt sol på dagarna. Solskenet värmer snabbt upp den lilla arken till riktigt höga temperaturer. De är ju på sätt och vis missvisande, det går inte att jämföra dem med temperaturer som har mätts upp vid en väderstation. Däremot känns det bra att veta vad paddorna har haft för möjligheter att ”tanka” värme.

På kontrollorten i Missouri (det streckade området i diagrammet) verkar det ha varit en mycket märklig månad. Under en hel vecka låg temperaturerna mellan -13 och +4 grader Celsius, långt under det normala för området som ligger i utkanten av den subtropiska klimatzonen. Jag hoppas att alla sköldpaddor där har varit ordentligt nergrävda!

Från den 8:e november har infravärmen varit på nattetid ungefär 10-15 minuter per timme (vi hade en köldknäpp den 7:e och dessutom hade jag sänkt vattentemperaturen). Den 23:e hade jag råkat peta till omkopplaren på timern från timer-läge till på-läge så att infravärmaren var på hela natten, styrd bara av dess egen inbyggda termostat. Det var intressant, när jag kom ut nästa dag hade jord- och vattentemperaturerna i lådan stigit med fyra grader (min-temperaturen med tre grader). Det dröjde också tre-fyra dygn innan min-temperaturen sjunkit den sista graden ner till samma nivå som innan.

Den ena sköldpaddan i arken, Svullo, har varit uppe sammanlagt sju dagar, oftast i samband med klart väder. Han har badat och ätit lite och han har också valt att stanna på ytan (under löv) flera nätter istället för att gräva ner sig, trots de låga nattemperaturerna. En natt sov han i vattnet, det brukar han göra även på sommaren. Jag blev lite orolig att han skulle börja ”missbruka” det varma badvattnet istället för att gå i vila, men det har inte hänt igen så det är nog ingen fara. Under perioderna med gråväder har han varit nergrävd. Det känns som om det är ljuset snarare än temperaturen som styr hans aktivitet eftersom han varit lika aktiv under de lite kallare dagarna med soldis eller växlande molnighet, som de riktigt gassiga, varma soldagarna.

Skrållan, den andra sköldpaddan, har jag inte sett till så jag antar att hon legat nergrävd hela tiden. Nästa gång det blir soligt väder ska jag passa på att gräva fram henne för kontrollvägning.

Om någon vill fördjupa sig i statistiken finns det diagram här: post-7957-0-28728100-1417517472_thumb.jppost-7957-0-54168400-1417517507_thumb.jp

Man kan väl sammanfatta det som att temperaturen i arken haft ett medianvärde på ungefär 12 och utomhustemperaturen ett medianvärde på ungefär 5. Större delen av lådan har hållit en jordtemperatur på ungefär 13 grader (den höga temperaturen närmast badet avtar ganska snabbt med avståndet). Temperaturen längs ytterkanterna har sjunkit sakta med sjunkande utomhustemperaturer, men kylan har än så länge inte spritt sig längre in i lådan. Sedan sist har jag också lagt till lite halmisolering på kortsidorna.

Edited by Regna
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lite ny statistik från december och början av januari.

post-7957-0-36329400-1421096049_thumb.jppost-7957-0-68454300-1421096062_thumb.jp

Sedan sist har jag kontrollvägt sköldpaddorna, vikten var oförändrad och de såg fina ut. I början av december låg de med ryggskölden uppstickande, men nu är de rejält nedgrävda på någon decimeters djup, fortfarande intill kanten på lådan.

Vi har haft en riktigt kall vecka med -14 som lägsta temperatur, annars har det varit relativt varmt. Lufttemperaturen i arken har aldrig gått under nollan och jordtemperaturen aldrig under 5 grader. I det tjocka lövlagret på ytan är det något varmare än nere i jorden, jag antar att det beror på förmultningen. I mitten av december höjde jag vattenteperaturen med två grader eftersom det väntades kallare väder.

Under den kalla veckan trodde jag nästan att lufttemperaturen i arken skulle gå under noll men den höll sig precis över vare sig det var -7 eller -14 ute. Jag antar att trögheten i vatten- och jordtemperaturen och avdunstningen från det varma vattnet hjälper till att mota fryspunkten.

Nu har vi just klarat oss igenom Egon, för vår del blev det ungefär 29 m/s, växthuset står orubbat även denna gång.

Ps. När jordtemperatur utomhus är satt till noll grader i diagrammet betyder det att ytan varit för hård för att få ner termometern. Förmodligen är det ändå 1-2 grader på 15 cm djup, vi har ingen tjäle att tala om och ytskiktet har bara varit fruset enstaka dagar.

Edited by Regna
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Intressant hur du har ordnat dvalan! Jag har visserligen ett stort gäng grekiska sköldpaddor men det spelar inte så stor roll. De går också ute i växthus där de gräver ner sig själva. Vid Jul var det rejält kallt trots att jag bor söder om Oskarshamn och temperaturen kröp ner till 0 där sköldpaddorna ligger. Vid kontroll av vikten efter det märks ingen viktminskning värd namnet. De brukar ligga 5 månader i dvala som oftast i naturen och det funkar finfint. Parning och äggläggningen blir helt enligt rytmen i naturen på Balkan. Min erfarenhet är att tempererade sköldpaddor är mycket tuffare än deras hussar och mattar. För lite sedan blev det ca 9 grader på markytan i växthuset vilket ledde till att en tvåårig unge tyckte det var vår och kom upp! Har sett sådant förr hos djuren, går det upp mot drygt 10 grader i luften så börjar de vrida sig i sin håla. Vid 10-12 grader och solsken går mina djur ute och hanarna börjar bråka om honorna.

Klok idé med en värmeslinga som frostvakt, det ska jag testa. Den blir ju inte riktigt varm. Imponerad av dina arrangemang!

Link to comment
Share on other sites

Intressant hur du har ordnat dvalan! Jag har visserligen ett stort gäng grekiska sköldpaddor men det spelar inte så stor roll. De går också ute i växthus där de gräver ner sig själva. Vid Jul var det rejält kallt trots att jag bor söder om Oskarshamn och temperaturen kröp ner till 0 där sköldpaddorna ligger. Vid kontroll av vikten efter det märks ingen viktminskning värd namnet. De brukar ligga 5 månader i dvala som oftast i naturen och det funkar finfint. Parning och äggläggningen blir helt enligt rytmen i naturen på Balkan. Min erfarenhet är att tempererade sköldpaddor är mycket tuffare än deras hussar och mattar. För lite sedan blev det ca 9 grader på markytan i växthuset vilket ledde till att en tvåårig unge tyckte det var vår och kom upp! Har sett sådant förr hos djuren, går det upp mot drygt 10 grader i luften så börjar de vrida sig i sin håla. Vid 10-12 grader och solsken går mina djur ute och hanarna börjar bråka om honorna.

Klok idé med en värmeslinga som frostvakt, det ska jag testa. Den blir ju inte riktigt varm. Imponerad av dina arrangemang!

Haha, du har verkligen rätt i att sköldpaddorna säkert är tuffare än sina hussar och mattar! Roligt att höra att dina är uppe redan vid 10 grader.

Ja, jag tror det är en bra idé med värmeslingan, men när jag kom på det där med vattenbaljan så struntade jag i värmeslingan trots allt, eftersom jag redan hade fyllt jord i lådan. Nästa år ska jag lägga en sådan i botten innan jag fyller på med allt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Här kommer statistiken för januari och februari. Det fattas 10 dagar tyvärr, eftersom filen kraschade och jag inte hade gjort backup på ett tag.

post-7957-0-03587400-1426014960_thumb.jppost-7957-0-23162000-1426014974_thumb.jp

Det märks ju tydligt att solen är tillbaka. Soliga dagar går temperaturen i arken upp till över 30 grader även då taket är helt öppet. På nätterna är det bara några grader och jag har fortfarande infravärme en stund på natten.

Sköldpaddorna har varit vakna till och från sedan början av februari, men det är bara de senaste 1-2 veckorna som de varit uppe dagligen, även när det är mulet. Hannen har varit väldigt aktiv de senaste dagarna. Eftersom arken bara är 80x120 cm flyttar jag ut honom i själva växthuset dagtid, annars blir han lite jobbig för den enda honan som han delar arken med. Honan ligger mest stilla och solar. Först var jag lite orolig, men hon har badat och ätit några maskar och hon gräver ner sig i löven varje kväll. Vikten på båda är faktiskt några gram högre än i höstas, jag antar att det är en del jord som har fastnat :D.

Det är lite förvånande att följa vädret i det naturliga habitatet i Missouri. Sedan mitten av februari har de haft svinkallt, mellan ett par plusgrader och ner till minus 24 grader!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Inspirerande, Regna! Jag har redan börjat fundera på att ordna utomhusdvalning av mina greker i deras drivbänk. Kollade även in bilderna från det habitat du skapat åt dina djur. Det var bland det finaste jag sett!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tack Fredrik! Jag kom in för att uppdatera lite här med årets nyheter, trevligt att hitta dina uppmuntrande ord!

Arken-projektet var väldigt lyckat på så vis att sköldpaddorna verkar ha haft det bra. De har varit i fin form hela sommaren och jag tycker faktiskt att de har mer färg än tidigare, men det kan ju vara inbillning ;). Nu har projektet växt litegrann av flera anledningar. Dels för att jag tyckte att det var så ynkligt litet för dem när de var vakna, även om det inte var så ofta. Dels för att jag ville ge dem och flera av de andra sköldpaddorna möjlighet att välja svalare temperaturer och dvala om och när de vill, utan att tvinga dem. Dessutom började min inomhushage att bli ett problem. Gullrankan hade börjat slå rot i tapeterna och förvandlats till ett monster med 30 cm stora blad och mer än tumstjocka stjälkar fulla med luftrötter. Det var härligt i och för sig, men det är nog inte så nyttigt för ett gammalt trähus att man har så hög luftfuktighet att det växer på väggarna.

I somras köpte jag ett mycket simpelt växthus på rea. Det såldes ut eftersom kvaliteten var så dålig att det i princip inte tålde att stå utomhus :D. Växthuset har jag monterat upp inne i mitt garage (ett oisolerat trähus) och där kan jag nu hålla hög luftfuktighet utan problem! Måttet är ganska avlångt, 2 x 3,5 meter, och med en infravärmare har det gått att åstadkomma en väldigt bra gradient.
Hagen är indelad i tre delar som möts i en varm zon i mitten där infravärmaren, baden och sollamporna är samlade. En termostat som är placerad i utkanten av den varma zonen håller lufttemperaturen runt 18 grader dagtid och 10 grader natt. Det blir förstås mycket varmare direkt under infravärmen och lamporna, medan längst ut i kortändarna och hörnen är det 4-5 grader svalare eftersom ingen direktstrålning från värmaren når fram dit och det är tämligen kallt i garaget.

Jordtemperaturerna ligger nu stadigt på 6-7 grader längst ut vid kortsidorna och 15 grader i mitten, däremellan ett ganska stort område med 10-12 grader. Substratet är 50% såjord och 50% coir, 15-20 cm djupt med lite halm i botten. Badvattnet håller 18-20 grader och vattnet cirkulerar i ett gemensamt kretslopp för alla tre baden med en vattenreservoar utanför växthuset som innehåller pump och värmare.
Garaget har tre små fönster och soliga dagar har jag brukat öppna garagedörrarna som vetter mot söder (växthuset står nära innanför dörrarna) men under december har det knappt varit lönt eftersom solen står så lågt. Det blir nog aktuellt igen i februari kanske. Belysningen tänds i etapper med början vid 8, sista lampan släcks 18. Även större delen av belysningen är koncentrerad till mitten av hagen.

Jag ska inte gå in på alla detaljer här, det blir långrandigt. Om någon har frågor är det bara att hojta till.

Nu till det intressanta, nämligen sköldpaddornas val:
T.c.carolina #1 grävde ner sig längst ute i ett hörn direkt vid inflyttning (månadsskiftet sept/okt) och vaknade igår. Mycket aktiv idag.
T.c.carolina #2 har varit omväxlande vaken och nedgrävd veckovis på lite olika ställen.
T.c.carolina #3 har varit vaken hela tiden men aktivitetsnivån har gått ner de senaste 2-3 veckorna. Sovplats i mellanzonen.
T.c.triunguis #1 grävde ner sig längst ute i ett hörn direkt vid inflyttning och vaknade för två veckor sedan. Ganska låg aktivitet.
T.c.triunguis #2 grävde ner sig i mellanzonen direkt vid inflyttning och har inte setts till sedan dess. Inte orolig, hon är en mullvad.
C.flavomarginata #1 och 2 var vakna och mycket aktiva fram till början av december och ligger nu nedgrävda i den varma zonen.
Och så den stora överraskningen:
En C.galbinifrons, som var vaken fram till december och sedan bäddade ner sig i ytjorden, under löv och en grästuva, längst ute vid kortsidan, dock inte i hörnet utan närmare mitten, jordtemperatur 7-8 grader. Detta är ju en art från Hainan, med ett i högsta grad tropiskt klimat! Jag har försökt att flytta honom två gånger, men han återvänder genast till favoritplatsen. Han verkar helt nöjd och vikten är bra, men jag känner mig ändå tveksam. Det var ju valmöjligheter jag ville erbjuda, men det känns som om den här sköldpaddan borde haft vett att stanna i den varma zonen.

Idag kontrollvägde jag de fyra som var uppe och alla har ökat marginellt i vikt sedan inflyttning.

Några bilder:

post-7957-0-09114400-1452715949_thumb.jppost-7957-0-26590200-1452715963_thumb.jppost-7957-0-63821700-1452715976_thumb.jppost-7957-0-33800000-1452715995_thumb.jppost-7957-0-47368400-1452716352_thumb.jppost-7957-0-90113000-1452716128_thumb.jppost-7957-0-07145800-1452716016_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Tack! Det känns så bra att se hur sköldpaddorna verkligen använder sig av valmöjligheterna. Och så intressant hur olika de väljer. Jag har alltid våndats för det här med dvalan eftersom de flesta av mina arter har ett stort utbredningsområde med väldigt varierande klimat. Det finns inget självklart "recept" på dvalan.

I en studie av T.c.triunguis och T.o.ornata från University of Missouri konstaterar man att sköldpaddorna i Missouri verkar följa temperaturen 7 grader under dvalan genom att förflytta sig på djup av mellan 10 och 50 cm, och att de lämnar hålan efter fem dagar i följd med temperaturer över 7 grader. Studier av T.c.carolina i South Carolina visar att dvalan sker ytligt på bara 4 cm djup, och med en temperatur av 12 grader. I Wisconsin däremot gräver de ner sig mellan 47 och 178 cm och verkar följa en temperatur av ca 4 grader. Det nämns också att viloperioden ("hibernation") hos Terrapene kanske inte bör betraktas som en dvala ("dormancy") eftersom sköldpaddornas rörelser under jord verkar vara lika omfattande som på ytan, om än dämpade. Man konstaterar också att sköldpaddorna brukar stanna i närheten av sin håla fram tills vårregnen kommer, förmodligen för att kunna komma undan sena köldknäppar.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjMnP_Nh6rKAhXDFiwKHRs-De0QFgg6MAM&url=http%3A%2F%2Fhome.ntelos.net%2F~jbasi%2Ffiles%2FEffects%2520of%2520soil%2520temp%2520on%2520turtle%2520emergence.pdf&usg=AFQjCNGXhANW4SgO4ZvWz-JMSBMXL6yb-g

Edited by Regna
Link to comment
Share on other sites

Fint byggt! Om man inte hade så kalla vintrar här i nordost... Men det finns ju isolering. :-)

Har det blivit några ägg/ungar?

Link to comment
Share on other sites

Fint byggt! Om man inte hade så kalla vintrar här i nordost... Men det finns ju isolering. :-)

Har det blivit några ägg/ungar?

Inte vad jag vet ;). Det är nog bäst att det inte blir några för jag skulle inte klara att göra mig av med dem :D. Jag har ju tre honor och det förekommer absolut parningar, men enda gången jag hittat ägg är vid ett enstaka tillfälle när någon hade lagt i vattnet. Jag misstänker att det finns ägg här och där i utehagen, men den är ju ganska stor och vildvuxen och de är väldigt fina på att gräva utan att det syns efteråt. Ägg som lagts där har ju garanterat frusit.

Om någon lägger i den här nya anläggningen kommer jag nog inte heller att märka det om jag inte råkar se när det händer. Eller om det plötsligt dyker upp ungar, det vore ju kul! Jag gräver inte på djupet i substratet annat än till våren när de flyttat ut, vi får väl se om det dyker upp något då.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...