Jump to content
Forum Sköldpaddor

Nykläckta Grekiska Ungar


Absolutepaw
 Share

Recommended Posts

Äntligen lyckades jag. :)

Det blev 2 friska grekiska ungar. De har börjat äta efter några dagar.

Jag hade redan gett upp hoppet och stängde t o m av äggkläckningsmaskin, trodde inte att det skulle bli något men hade inte hjärtat att slänga äggen men en dag så tittade jag in i lådan och där låg 2 små sköldpaddor. Den ena hade precis kommit ut. Vilken tur att jag inte slängde äggen. Nu har jag 4 okläckta ägg kvar.

Kan det bli något av de äggen? Hur lång tid kan det ta mellan första kläckning och resten av äggen?

Bör jag skaffa Cites intyg till de nyfödda? Min hona har inget intyg, bara hanen som har det. Gå det att skaffa intyg ändå?

Någon som vet?

MVH

Paw

post-9071-0-79853900-1414150253_thumb.jp

post-9071-0-41983500-1414150285_thumb.jp

post-9071-0-01244900-1414150303_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Grattis till de nya små liven, kul! :-)

Om de kvarvarande äggen lyser gula när du lyser dem med ex. en pennficklampa så är de troligen inte befruktade!
Går ljuset däremot inte igenom så är de sannolikt befruktade - du kan se bilder om lysning av ägg på min sida om dessa fascinerande djur!

Vad jag vet så beviljar Jordbruksverket endast CITES-papper till djur där båda föräldradjuren har CITES-papper - enklast är att du kontaktar dem och hör hur det ligger till?! Tänk på att om du inte skulle få papper på dina djur att du inte får bedriva handel med dem (sälja, annonsera etc)! Du kan dock då skänka bort dem fast då måste gåvobrev eller liknande medfölja djuret till den nya ägaren! Även här kan Jordbruksverket upplysa dig om hur du går till väga!

Än en gång - grattis! :-)

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Åh grattis! Vad underbart. Jag har försökt i ett år nu men bara obefruktade ägg... Kanske blir bättre nästa år när de får bättre möjlighet till utevistelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...