Jump to content
Sköldpaddsforum
Sign in to follow this  
u.gul

Börjar Det Närma Sig ?

Recommended Posts

u.gul

Hej! ute är det höstrusk och själv skulle jag gärna vilja vara en sköldpadda och gå in i vinterdvala ;):D , så det jag undrar över är om ni har påbörjat nedtrappningen inför dvalan eller är det lite för tidigt ? , jag har nu fått bekanta mig med vår nya familjemedlem i några veckor , han har fått ny låda ,hid-belysning och lite annat foder ( vitaminer och( testudo herbs .. vilket går ner i liten mängd om det absolut inte går att undvikas ;) ) jag har bara dvalan kvar nu :) ,har skaffat ett litet kylskåp som håller runt 3,8-4 grader , hoppas nu att vår lille krabat är frisk och att allt går som jag hoppas , det blir första gången han dvalar . .. är det dags för nedtrappning ? :)

u.gul

inget svar ?, jag startar nedrappning på ljuset fom idag och hoppas att det varken är för tidigt eller för sent !? :unsure: känner mig inte alls trygg i den här processen , men jag hoppas att det kommer att gå bra :)

MinnaSokura

Du är tuffare än vad jag e, vi har haft vår ryss sen i våras och han ska få dvala inne i ett svalt och mörkt rum i sin stora låda i år, nästa blir det vinden om den håller bra temperatur ;) Ska hålla koll på tempen på vår kallvind i år!

Vi har fått rådet att kylen ska ligga omkring 5 +,Så tänkte om du kan kolla din kyla om det går att höja nåt... Men jag är en rookie så jag vet inget egentligen bara sånt som jag har läst till mig och fått som råd... Du kan kolla min tråd om Han har sovit i 3 dagar.... fick bra svar i den!

Sen här är nedsläcknings listan... men den har du säkert hittat redan ;)

Vi rekommenderar att sköldpaddan dvalas upp till 4 månader (ungar 2 månader) för att ge den en välbehövlig paus i tillväxten. Lämpligen från mitten på dec till början av april.

Tändnings- och släckningstid på värme och ljus inför dvalan:
Dag 1 värme, uv och ljus tänt 7-19.
Dag 3 7.15 – 18.45
Dag 5 7.30 – 18.30
Dag 7 7.45 – 18.15
Dag 9 8.00 – 18.00
Dag 11 8.15 – 17.45
Dag 13 8.30 – 17.30
Dag 15 8.45 – 17.15
Dag 17 9.00 – 17.00
Dag 19 9.15 – 16.45
Dag 21 9.30 – 16.30
Dag 23 9.45 – 16.15
Dag 25 10.00 – 16.00
Dag 27 10.15 – 15.45
Dag 29 10.30 – 15.30
Dag 31 10.45 – 15.15
Dag 33 11.00 – 15.00
Dag 37 11.15 – 14.45
Dag 41 11.30 – 14.30
Dag 45 11.45 – 14.15
Dag 49 12.00 – 14.00
Dag 50 Helt släckt.

Fr o m dag 33 minska på maten eventuellt tidigare om sköldpaddan inte äter upp all mat.
Rumsbelysningen tänd 9.00-17.00. Nattemperatur under 10 C i kallt förråd, garage eller ev. kylskåp. Nu börjar sköldpaddan bli mer och mer inaktiv.

Fr o m dag 41 sluta ge mat. Nattemperatur under 10 C

Fr o m dag 50 ska sköldpaddan placeras i kallt utrymme 4-6 C i lätt fuktat substrat grus/jord. Lägg fuktiga löv över sköldpaddan. Kontrollera djuret någon gång i vecka, fukta lätt om det börjar bli torrt i substratet. Kontrollera regelbundet temperaturen.

Efter dvalan.
Flytta sköldpaddan till ett utrymme som håller ca 10-15 C kvällen före uppvakningen. På morgonen får sköldpaddan bada och därefter flyttas över till inomhuslådan, tänd belysningen ca 10 timmar och höj sedan successivt upp till 12 timmar första veckan efter dvalan.

Smulis

Vi försöker hålla en temperatur runt 4 grader när vi dvalar ryssar eftersom de väldigt lätt vaknar om det blir varmare.

• Like 1

P-A

Vi rekommenderar att sköldpaddan dvalas upp till 4 månader (ungar 2 månader) för att ge den en välbehövlig paus i tillväxten. Lämpligen från mitten på dec till början av april.

Tändnings- och släckningstid på värme och ljus inför dvalan:

Dag 1 värme, uv och ljus tänt 7-19.

Dag 3 7.15 – 18.45

Dag 5 7.30 – 18.30

Dag 7 7.45 – 18.15

Dag 9 8.00 – 18.00

Dag 11 8.15 – 17.45

Dag 13 8.30 – 17.30

Dag 15 8.45 – 17.15

Dag 17 9.00 – 17.00

Dag 19 9.15 – 16.45

Dag 21 9.30 – 16.30

Dag 23 9.45 – 16.15

Dag 25 10.00 – 16.00

Dag 27 10.15 – 15.45

Dag 29 10.30 – 15.30

Dag 31 10.45 – 15.15

Dag 33 11.00 – 15.00

Dag 37 11.15 – 14.45

Dag 41 11.30 – 14.30

Dag 45 11.45 – 14.15

Dag 49 12.00 – 14.00

Dag 50 Helt släckt.

Fr o m dag 33 minska på maten eventuellt tidigare om sköldpaddan inte äter upp all mat.

Rumsbelysningen tänd 9.00-17.00. Nattemperatur under 10 C i kallt förråd, garage eller ev. kylskåp. Nu börjar sköldpaddan bli mer och mer inaktiv.

Fr o m dag 41 sluta ge mat. Nattemperatur under 10 C

Fr o m dag 50 ska sköldpaddan placeras i kallt utrymme 4-6 C i lätt fuktat substrat grus/jord. Lägg fuktiga löv över sköldpaddan. Kontrollera djuret någon gång i vecka, fukta lätt om det börjar bli torrt i substratet. Kontrollera regelbundet temperaturen.

Efter dvalan.

Flytta sköldpaddan till ett utrymme som håller ca 10-15 C kvällen före uppvakningen. På morgonen får sköldpaddan bada och därefter flyttas över till inomhuslådan, tänd belysningen ca 10 timmar och höj sedan successivt upp till 12 timmar första veckan efter dvalan.

Den tycker jag är onödigt krånglig. Vi kör en mycket "grövre" nertrappning för ungarna som vistas inomhus före dvalan. Alltså större steg, mer sällan och kortare tid.

Bör man ha fuktigt substrat för ryssar?

MinnaSokura

Den tycker jag är onödigt krånglig. Vi kör en mycket "grövre" nertrappning för ungarna som vistas inomhus före dvalan. Alltså större steg, mer sällan och kortare tid.

Bör man ha fuktigt substrat för ryssar?

Nä det vet jag inte, detta var bara det jag hittade, hade tänkt ställa den frågan här om fuktighet, för alla säger att de är känsliga för fukt och kyla... Så jag tror inte att de behöver fukt... Vet inte är rookie OCH tack för att du säger att man kan göra en grövre nertrappning men mer sällan... Låter mycket enklare än denna schema...

MInna

u.gul

Tack för era svar! Jag har sett schemat och tyckte det var lite "plottrigt" var inne på att trappa ner lite i större steg och det var intressant att du gör så P-A ! , 50 dagar tyckte jag lät lite mycket ? ,har nu lyset/värmen på från ca 7,45 - 16,45 så då kan man nog räkna med att det är en bit på väg ,kanske kan jag utgå från det och fortsätta trappa ner varannan var tredje dag ? .min timer håller 20 min steg , så vad rekomenderar ni , släckning tidigare från kvällen eller senare från morgon ,eller varannan gång morgon /kväll , tack för er hjälp

P-A

Ett exempel hämtat från en tysk sida (ursäkta den bristfälliga översättningen som gjorts m h a Google)

Första veckan:
Du slår på "sollampan" endast 4 timmar per dag (under lampan kan mycket väl 30 ° C uppnås). En allmänbelysning - under 8 timmar bör ändå finnas i terrariet, så att djuren kan skilja mellan dag och natt. Nattemperaturen skall vara lägre än 13 ° C. Under dagen, bör substrattemperaturen vara ungefär 20 ° C.

Andra veckan:
Reducerad utfodring. När temperaturen sänks, kan kroppen anpassa sig. Det vore idealiskt om nattemperaturen kan vara lägre än 10 ° C. Vid behov ska lådan flyttas till ett svalt utrymme t ex en källare , eller djuren flyttas till en annan behållare som står svalt. Denna "kalla" nattemperatur bör vara åtminstone tolv timmar. Nästa morgon tillbaka in i terrariet.
Övergångstiden innebär också en hormonell process i djuren.

Tredje veckan:
Ingen föda och temperaturen reduceras ytterligare (belysning nu bara 4 timmar och "solen" två timmar om dagen). Nu är det viktigt att nattetemperaturen hålls under 10 ° C.

Fjärde veckan:
Nu två gånger badning (15 min) i ljummet vatten. Bidrar till nästan tömd tarm Dessutom kan djuren dricka. Även i denna period, måste djuren ha en natt temperatur under 10 ° C. Under dagen, fortfarande fyra timmar ljus bara två timmar sol (spotlight). I slutet av den fjärde veckan kommer efter det sista badet 2 dagar under 10° och därefter i dvalningstemperatur 4-5°.

• Like 1

Duransson

Första gången vi dvalade våra ryssar så hade vi ganska fuktigt i substratet som dom låg i. Det resulterade i flera förkylda djur. Sedan dess har vi bara lätt fuktat substrat och det har fungerat mycket bättre.

/Peter

• Like 1

MinnaSokura

Första gången vi dvalade våra ryssar så hade vi ganska fuktigt i substratet som dom låg i. Det resulterade i flera förkylda djur. Sedan dess har vi bara lätt fuktat substrat och det har fungerat mycket bättre.

/Peter

TACK!!! För hjälpen! Nu vet jag att vi kan köra grövre nertrappning och ingen fukt.

TrumPeter

Hej!

Tack för tipset om en grövre nedtrappning inför dvalan - testar den nu och det verkar fungera bra! :-)

Är dock lite fundersam ang. ev. bad den fjärde veckan... är det något ni gör, eller skippar ni den biten?!

mvh / Peter

Duransson

Vi badar aldrig våra inför dvalan. Vi har dessutom slutat med nedtrappning eftersom paddorna går ute ända tills dom gått i dvala, då flyttar vi in dom i dvalningsrummet. Vår erfarenhet är att får dom bara tid på sig så sköter dom allt så bra själva.

/Peter

• Like 1