Jump to content
Forum Sköldpaddor
Sign in to follow this  
TMNT

Äta Sköldpaddsägg?

Recommended Posts

TMNT

Som trådnamnet lyder, kan man äta sköldpaddsägg eller finns det någon risk med detta?

Nu behöver ni inte oroa er för att jag ska åka utomlands å sluka i mig alla ägg jag kommer åt i naturen. Mest en filosofisk tanke som dök upp nu när man rödörade vattensköldpadda visar tecken på äggläggning inom en snar framtid. Kanske att jag skall steka till dessa ägg och lägga på mackan? ;)

Edvin-89

Tjaa, att äta sköldpaddsägg har ju folk gjort länge, så det borde inte vara någon fara. Det finns ingen vita i sköldpaddsägg bara gula, och om det är lika som hos hönsägg så borde dom vara rika på fett och protein :)

Sedan kan jag inte uttala mig om smaken då jag aldrig provat, men får du för dig att prova vill jag veta :P

P-A

Det finns ingen vita i sköldpaddsägg bara gula, och om det är lika som hos hönsägg så borde dom vara rika på fett och protein :)

Äggen från våra landsköldpaddor innehåller gula och vita.

Edvin-89

Äggen från våra landsköldpaddor innehåller gula och vita.

Ok, då har man lärt sig det :), alla de ägg från mina kart(vatten)sköldpaddor har haft enbart gula.

Vet du om det är så rent allmänt mellan vatten och land eller kan det variera i dom olika arterna?

TMNT

Tjaa, att äta sköldpaddsägg har ju folk gjort länge, så det borde inte vara någon fara. Det finns ingen vita i sköldpaddsägg bara gula, och om det är lika som hos hönsägg så borde dom vara rika på fett och protein :)

Sedan kan jag inte uttala mig om smaken då jag aldrig provat, men får du för dig att prova vill jag veta :P

Jag anade nästan det. Ägg av diverse djur äts ju som sagt redan i lite olika delar av världen, men sköldpaddsägg hade jag dock aldrig hört nått om. Men då vet man det.

Kommer definitivt uppdatera här i tråden om jag får för mig att ta ett smakprov ;)

Smulis

Våra ägg från ryska stäppsköldpaddor har också både gula och vita.

Ronnie

Har inte alla ägg både gula och vita?

/R

Ska kanske tillägga att jag menar fågel och reptilägg!

Edited by Ronnie