Jump to content
Forum Sköldpaddor

Dvala?


Tortu-skövde
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har 2 ryssar, som är 15 och 22 år gamla. Vi har de sedan februari 2014 och personen vi fick dem ifrån hade aldrig låtit dem gå i dvala för att hon var rädd att de skulle dö. Hur gör jag nu till vinter? Synpunkter?

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt nybörjare som sköldpaddsägare, har som du , 2 ryssar ( men mina är inte ett år än). Jag blir kluven inför detta med dvalning; den vi köpte ifrån sa att de inte behövde dvalas, här på forumet lutar det åt att de ska dvalas å när jag idag var i kontakt m roslagstulls djursjukhus ( för min ena verkar ha fått med sig en infektion) sa de att de inte rekommenderade dvalning. Hur vet man?! Ingen hjälp från min sida, alltså, men ett stöd i ovissheten! : )

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt nybörjare som sköldpaddsägare, har som du , 2 ryssar ( men mina är inte ett år än). Jag blir kluven inför detta med dvalning; den vi köpte ifrån sa att de inte behövde dvalas, här på forumet lutar det åt att de ska dvalas å när jag idag var i kontakt m roslagstulls djursjukhus ( för min ena verkar ha fått med sig en infektion) sa de att de inte rekommenderade dvalning. Hur vet man?! Ingen hjälp från min sida, alltså, men ett stöd i ovissheten! : )

Din uppfödare är ganska ensam i sköldpaddshobbyn om att inte dvala ryssar.

Rysk stäppsköldpadda lever naturligt i Asiens inland med typiskt inlandsklimat vilket innebär stränga vintrar och mycket varma somrar och är nog den art som bäst behöver en ordentlig vinterdvala enligt alla skötselråd och böcker som skrivits av uppfödare med lång erfarenhet.

Roslagstulls djursjukhus kommer mest i kontakt med dåligt skötta sjuka sköldpaddor p g a fel kost och/eller olämplig miljö och/eller dålig belysning. De rekommenderar definitivt dvalning för välskötta friska djur av Testudo-arter. Det mesta i deras skötselråd baserar sig på erfarenheter från svenska uppfödare. De har själva ingen erfarenhet av daglig sköldpaddsskötsel.

När Gunnel Andersson från Roslagstull höll en utbildning om reptiler för veterinärer var jag inbjuden för att hålla en lektion om skötsel av landsköldpaddor.

Eftersom dina sköldpaddor visar sjukdomstecken i början av oktober bör de definitivt inte dvalas denna vinter, de bör kureras och bli friska och belysningen bör förbättras.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har 2 ryssar, som är 15 och 22 år gamla. Vi har de sedan februari 2014 och personen vi fick dem ifrån hade aldrig låtit dem gå i dvala för att hon var rädd att de skulle dö. Hur gör jag nu till vinter? Synpunkter?

Om de är friska bör de definitivt få möjligheten till en ordentlig vintervila. Om du är osäker på om de är helt OK ta med dem till en reptilkunnig veterinär för bedömning.

Lägg gärna upp ett fotografi på dom här på forumet. Ibland kan man se på kroppshållning och blick om en sköldpadda inte verkar vara OK.

Link to comment
Share on other sites

Vi dvalar alla våra ryssar (som vi anser vara friska). Vi eftersträvar att ha djuren så naturligt som möjligt och eftersom ryssar är den art som verkar dvala längst i naturen så känns det viktigt att de får en ordentlig vila.

Skulle däremot inte dvala någon med trubbel med ögonen eller annan tveksam hälsa.

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för alla råd. Veterinären har kollat dem och tyckte att de var friska. Min fråga är mest eftersom de inte har gjort det förut och de är som sagt 15 och 22 år, om man ska börja lite försiktigt eller ska de dvala 3-4 månader som man rekommenderar?

Link to comment
Share on other sites

Om du känner dig osäker så dvala 1-2 månader istället första gången. Titta till dem varje dag. Så skulle nog jag göra. Det är lite läskigt att dvala dem, men man vänjer sig konstigt nog.

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket. Jag hade tänkt mig något åt det hållet, 1-2 månader för att vara första gång. Fick råd att väga dem innan man börjar med dvalning och kolla vikten 1 gång/vecka.

Link to comment
Share on other sites

Så gjorde vi i början, vägde dem regelbundet. Kan kännas tryggt att göra så. Lycka till :)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Bör man verkligen väga de som dvalar nedgrävda? Då väcker man ju dem. Är det en generell rekommendation att köra kortare dvala för djur som aldrig dvalat förut?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det. Tror inte att en nergrävd sköldpadda har tappat vikt.

Typexemplet en ung grek som låg under jord 9 månader utan att tappa vikt.

Vi dvalar våra greker max 3 månader. Undantag kan förekomma, t ex en hona som legat nergrävd sedan någon månad.

Om en sköldpadda som aldrig dvalat ligger nergrävd tycker jag inte att man bör förkorta tiden, annars bör man kanske ta det lite försiktigt första gången.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...