Jump to content
Forum Sköldpaddor

Akut: Hjälp Att Artbestämma Upphittad Sköldpadda!

ahoj
 Share

Recommended Posts

Hej alla!

Det är så att min fru hittade en sköldpadda som gick på en grusväg när hon var på promenad.

post-9640-0-95677700-1410855771_thumb.jp

Så hon plockade med den hem. Nu hade vi behövt hjälp att artbestämma den så vi kan ta hand om den på bästa sätt! Efter massor av gogglande och tittande både här och på andra utländska sidor misstänker jag att det kan vara en Vattensköldpadda, närmare bestämt någon slags Trachemys scripta kan detta stämma?

Vi har anmält djuret som upphittat till polisen, men det fanns ingen i det aktuella området som hade förlustanmält en sköldpadda, så misstänker det är någon som tröttnat och slängt ut den. :( Så polisen undrade om dom skulle hämta den, eller om vi kunde ta hand om den, vilket vi sa vi kunde göra.

Just nu har den bara tillgång till en ugnsform toppad med vatten i den provisoriska plastlådan vi har den nu. Men tidigt i eftermiddag ska den flyttas över till ett litet akvarium om det nu är en vattensköldpadda, medan jag letar rätt på ett större akvarium eller alternativt en formpressad damm.

Förövrigt ska jag fixa armatur plus dagljuslysrör och en uv lampa under dagen.. Röd värmelampa har jag hemma, borde fungera tillsammans med uv och dagljus va? Något annat jag behöver tänka på?

post-9640-0-03689200-1410854545_thumb.jp

post-9640-0-75984700-1410854644_thumb.jp

post-9640-0-01440300-1410854671_thumb.jp

post-9640-0-94598700-1410854705_thumb.jp

post-9640-0-29356300-1410854760_thumb.jp

Tack på förhand

//Jocke

Edited by ahoj

Jag tror att det kan vara en Trachemys scripta troostii (Cumberland slider)

Tack! Då åker jag ut på lunchen och inhandlar en formpressad damm som den ska få bo i. Ska bygga en låda i ett hörn som dammen sedan försänks ned i, så den kommer ha torrområde runt om dammen, så hela baljan kan fyllas med vatten. Då borde en 250 liters (133x105x46cm) damm räcka va? Vetikatten om jag får in större i bilen.. Behövs UV filter, eller räcker det att cirkulera vattnet?

Joo, polisen verkade inte förhoppningsfulla, så tänkte det är lika bra den får stanna om polisen inte hittar ägaren.

Så där, nu har jag hämtat en formpressad damm, kit med reningsverk och pump upp till 4000 liter. Lampa hann jag med redan skaffa en nu på lunchen, men har djuraffären bara några hundra meter från jobbet, så jag kan byte den om den inte skulle vara bra. Lampan jag köpte var en sån här: http://www.exo-terra.com/en/products/reptile_uvb100.php

Är den lämplig för sköldpadda?

Tack för länktipset, tänkte mig något i stil med det på den tredje bilden!

Edited by ahoj

Lampa hann jag med redan skaffa en nu på lunchen, men har djuraffären bara några hundra meter från jobbet, så jag kan byte den om den inte skulle vara bra. Lampan jag köpte var en sån här: http://www.exo-terra.com/en/products/reptile_uvb100.php

Är den lämplig för sköldpadda?

Exoterras spirallampor ger för högt UV-index i förhållande till UVB-mängden vilket visar att fördelningen av våglängder inom UVB-området ligger med tonvikt på de kortare våglängderna.

Detta har gett ögonskador.

http://www.uvguide.co.uk/phototherapyphosphor-info.htm

Det vore bättre med en s k MV-lampa som ger UV och värme i kombination från samma lampa.

Tyvärr är även här Exoterras Solar Glo inget bra alternativ av samma orsak. Det finns också andra fabrikat som inte är bra för tillfället.

Jag hoppas får hem MV-lampor från Mega-Ray i slutet av månaden. Jag testar varje exemplar jag säljer p g a att det förekommer att ett fabrikat som är OK plötsligt i nästa leverans har andra egenskaper.

Allra bäst är en sollampa av HID-typ, men då krävs ett drivdon så kostnaden blir ganska stor initialt.

http://www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-belysning/solar-raptor-hid-70-w-flood.html

Okej, tror du det är någon fara att köra med denna lampan till att börja med, i en månad eller något sådant?

Frugan har skickat ut på sitt jobb i samhället där paddan hittades, så chansen/risken är att ägaren kanske hör av sig.

Hör ingen av sig kan jag ju köpa på mig något av det du rekommenderade. Frågade efter kombilampa i djuraffären, men dom var slut för tillfället, därav blev det den lampan som det blev.

Jag tycker att det är bättre att använda en röd värmelampa tills du vet sköldpaddans framtid. Exoterra lampa kan göra mer skada än nytta. I nuläget är värmen viktigare än uv ljuset.

/Peter

Okej, tack! Då kör jag med den röda så länge då, kan ju hänga upp en vanlig lågenergilampa på 20W oxå, har nog några liggande hemma, för den skadar väl inte iaf, även om den kanske inte gör nytta heller, så ser man ju bättre iaf.. :)

Grattis till sköldpaddan, den verkar ha dragit en riktig vinstlott när den stötte på er :).