Jump to content
Forum Sköldpaddor

Inspiration Utehage


TestudoHermanni
 Share

Recommended Posts

Mina pallkragar och drivbänk är obehandlade, tror inte att det behövs. De håller nog i alla fall 6-7 år om inte mer. Man kan täcka över på vintern så att de står ganska torrt och har man tak överbalkongen så kommer det att vara torrt och hålla många år.

Minna

Efter att ha kollat runt så visade sig att produkterna har fått olika behandling beroende på leverantör. Köpte till slut miljövänligt svartlaserad pallkrage med värmebehandlat virke. Vissa tillverkare impregnerar med giftigt medel.

Link to comment
Share on other sites

attachicon.gif20150525_180450.jpgattachicon.gif20150525_180501.jpg

Vet att fotona är lite hur som helst men till detta behövs: 2 euro-pallar, 3 pallkragar, 1 drivbänk som passa pallkragarna, botten på "lådorna är marinplyfa sågade i passande storlek, 4 säckar jord, en massa sand, gräs på rulle 2 kvm och lite annat ogräs, stenar och annat kul, ett hus med öppningsbart tak mått huset 40 x 60.

Har värmelampa i växthuset på 60w på nattetid och när det är kalla dagar.

Gräs på rulle var en bra idé, ska inhandla lite av det på Stenbolaget i närheten! Jag har inte balkong utan bygger utan botten på en uteplats.

Link to comment
Share on other sites

Gräs på rulle var en bra idé, ska inhandla lite av det på Stenbolaget i närheten! Jag har inte balkong utan bygger utan botten på en uteplats.

Hej

Fungerar lika bra på en uteplats med rullgräs och pallkrage-hage. Ta bilder sen när du är klar!

Link to comment
Share on other sites

Varför rulla ut gräs?

Jag kämpar med att hålla gräset borta. Brukar fräsa i hagarna men gjorde tyvärr inte det i vår.

Link to comment
Share on other sites

Varför rulla ut gräs?

Jag kämpar med att hålla gräset borta. Brukar fräsa i hagarna men gjorde tyvärr inte det i vår.

Hej P-A

Jag har det av praktiska skäl i den öppna delen av lådan, har inget tak över balkongen och behöver ha "mark" som suger upp regnet, så det är rullgräs och klöver, har så klart även sand/jord områden och även en plätt med bara sand. I Drivbänksdelen är det mer jordtrampat golv.

Link to comment
Share on other sites

Gräs på rulle var en bra idé, ska inhandla lite av det på Stenbolaget i närheten! Jag har inte balkong utan bygger utan botten på en uteplats.

På en balkong kan jag förstå att man vill ha en liten del gräs men jag menade på marken. Där tror jag att gräsväxter får fäste utan att man rullar ut gräs.

Bättre i så fall att plantera någon grästuva.

Bilden visar ett naturligt habitat.

post-706-0-57722400-1433867034_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ni som använder pallkragar: går det att sätta ihop dem på något bra sätt? Det verkar smidigt, men vill gärna kunna erbjuda större yta, utan att ställa dem bredvid varandra och såga hål i dem. Eller är det någon som har bra tips på andra "moduler" man kan jobba med på liknande sätt?

Link to comment
Share on other sites

Bara på höjden. Skall man ha större yta får man skruva ihop dom och såga hål mellan kragarna.

Link to comment
Share on other sites

Svärfar min har byggt stora lådor genom att montera bort långsidorna och sen satt fast längre plankor, men känns som onödigt att göra det. Jag har själv sågat ut hål i pallkragarna för att de ska kunna byta område / låda. Bra om man ha en pilsk hane med honor. De byter låda och han får jobba på att hitta dom...

Link to comment
Share on other sites

Ni som använder pallkragar: går det att sätta ihop dem på något bra sätt? Det verkar smidigt, men vill gärna kunna erbjuda större yta, utan att ställa dem bredvid varandra och såga hål i dem. Eller är det någon som har bra tips på andra "moduler" man kan jobba med på liknande sätt?

Vi har två på höjden och tre på längden till våra ibera-ungar. När man monterar ihop långsidorna och tar bort kortsidorna är det viktigt att pallkragarna kommer från samma tillverkare för att de ska passa ihop och gå att sammanfoga.

post-706-0-64333300-1434915374_thumb.jpg

post-706-0-03115500-1434915738_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det finns i varje hörn en sprint som man får trycka ut med en sprint av samma typ. Eftersom man inte har någon till att börja med kan man ta en spik och pressa ut sprinten med hjälp av hammare sedan dra ut den med en tång. Sen sätter man ihop långsidorna genom att trycka ner en sprint.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej!

Ca 1,8 meter är sladden till värmetaken på den modell (Comfort) jag har (se bild)!

post-7721-0-36008500-1436725992_thumb.jp

Det tak jag har är dock rektangulärt 60x40cm och ej kvadratisk som på bilden - dess effekt är 62W

Effekten är ej justerbar på min modell.

Här finner du några varianter på den modell jag använder!


mvh / Peter

Edited by TrumPeter
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej P-A, Peter och andra värmtaksanvändare!

Har ni ngt tips på hur man gör för att termostatstyra dessa utomhus? Den reglerade som finns på Lantliv är tydligt konstruerad för inomhusmiljöer.

En annan fråga - grislampsarmatur för utomhusbruk? Finns det?

Tack på förhand!

Ricard

Link to comment
Share on other sites

Har ni ngt tips på hur man gör för att termostatstyra dessa utomhus? Den reglerade som finns på Lantliv är tydligt konstruerad för inomhusmiljöer.

En annan fråga - grislampsarmatur för utomhusbruk? Finns det?

Jag använder värmetaken i växthus. När jag startar igång dom kör jag med lägsta effekt och vrider på mer när det blir kallare. Alltså inte termostatstyrt hos oss.

Vad menar du med grislampsarmatur för utomhusbruk? Med eller utan tak?

Jag har kört grislampasarmatur i miniväxthus.

Link to comment
Share on other sites

Hej Ricard!

Jag använder också temperaturvakten från Clas Ohlson i mitt växthus, funkar kanon!

De grislampearmaturer jag har är från Granngården och de är IP44 så de funkar ute!

Se bilder på www.trumpeter.se/Thb.htm

Mvh / Peter

Edited by TrumPeter
Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att vi har träreglar ovanpå är p g a att jag inte har hittat lecablock med den höjd som behövs. Man måste alltid räkna med att en sköldpadda kan klättra upp på en en annan.

Vi har våra sköldpaddor i växthuset från mitten av mars till början av december. Det är framförallt tidig vår och sensommar/höst som jag sätter in UV-lampor i en del av de 13 armaturerna. Annars använder vi värmelampor med vitt sken.

Tidig vår och under hösten är värmetak en bra hjälp att hålla uppe nattemperaturen i bolådorna. Vi har använt sådana i 10 år och dom håller fortfarande. Jag sätter in dom någon gång i slutet av september.

Termostaten som styr värmefläktarna för att hålla uppe den allmänna temperaturen är inställd på 10°

Vilken sorts värmefläkt använder du? Skicka gärna länk om du har.

Link to comment
Share on other sites

Min är över tio år. Den finns nog inte att köpa längre men den är på 2000 W med samma funktioner som den hansh har.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips. Den på Biltema var riktigt billig. Men värmefläkt är kanske för varmt för en drivbänk om 80x120 cm gissar jag. Är det värmelampa man bör satsa på då för att förlänga säsongen? Hur många watt ungefär?

Link to comment
Share on other sites

En värmefläkt är lite overkill för en drivbänk. Jag hade kört med bolåda med värmetak + 60w ir värmelampa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...