Jump to content
Forum Sköldpaddor

Inspiration Utehage


TestudoHermanni
 Share

Recommended Posts

Jag ska i vår anlägga en utehage och behöver inspiration. Visa gärna bilder på era utehagar :) Har ni dessutom några bra konstruktions- eller inredningsidéer är detta också välkommet. Vill gärna även ha tips på mindre växthus/drivbänkar - ca 1-1,5 kvm.

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Du har fått ihop en gedigen skara greker nu, skoj.

Jag byggde hage i våras på ungefär 6x1,5m. Med ett drivhus på mitten med värmelampa indragen.

Använde rabattkant högsta modellen, läste efteråt att om man ska använda det så bör kantbandet sitta utåt så att djuren inte kan ta hjälp att klätta över. Jag har dom på insidan men har då även ett extra lager med "hundgaller" på sidor och topp för att förhindra rymmning och intrång.

Ett mer tidskrävande och säkerligen bättre alternativ är att gräva ur och lägga nät i botten, sedan någon sten typ leca block runtom, och sedan tryckt virke som kanter. Har sett en hemsida med bra bilder på denna metod, tror det var Peter här på sidan.

Såhär ser mitt ut

post-9419-0-42957800-1409857481_thumb.jp

Edited by Joachimlofgren
Link to comment
Share on other sites

Jag avråder från kantband som yttre gräns.

Vi använder kantband för att skilja olika avdelningar i växthuset och har många gånger sett sköldpaddor i fel avdelning.

Märlor lossnar och ståltråd rostar snabbare än man kan tro. Sköldpaddorna är duktiga att hitta svaga punkter i stängslet att forcera.

Vi har prioriterat stora ytor och har inget nät eller galler över hagar med vuxna djur. Det har fungerat bra i 14 år.

horn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Så här ser min anläggning ut för min Testudo hermanni boettgeri

post-7721-0-63101300-1409899672_thumb.jp

Hagen är ca 20kvm och Växthuset ca 8kvm - växthuset kommer från Skånska byggvaror.

post-7721-0-93119700-1409895976_thumb.jp

Jag valde att gräva ur botten och lägga nät - detta för att hindra såväl ingrävning som utgrävning!

Så här i efterhand kan jag nog konstatera att det inte hade behövts då jag inte varit med om att djuren grävt ner sig så
djupt eller att utomstående djur försökt gräva sig in MEN nu är det gjort och jag sover gott om nätterna! ;)

Stolparna sitter i "metallspjut" som du kan köpa på vilken byggmarknad som helst och själva ramen är byggd av vanliga reglar som är målade - undvek tryckimpregnerat med tanke på ev. kemikalier typ kreosot - fast det kanske hade kvittat?!

Galler var absolut ett måste då jag har häckande rovfåglar i mitt närområde - ormvråk, bivråk och glada - det är vanliga kompostgaller som ligger löst på toppen, på kortsidorna är de fastmärlade och på långsidorna har jag stuckit ner ett halvt galler ca 20 cm i marken samt stagat det mot lecablocken. Lecablock är det två lager av - ett ovan jord och ett under.

Eftersom lecablocken är klättervänliga i vinklarna så valde jag att sätta kompostgallrena som jag beskrev ovan - på detta sätt är det ingen risk att djuren kan klättra ut!

De vinklade gallerna på långsidorna är fast i nederkant med ståltråd och lutar med egen tyngd mot trärammen i ovankant - de är därför öppningsbara och ger en enkel access till hagen från alla håll!

In-/utgång till växthuset sker i mitten av långsidan - här har jag tagit bort ett lecablock, detta block kan jag dock sätta tillbaka om jag så önskar - djuren börjar alltså sin utesäsong i växthuset ca 1 månad innan jag tar bort stenen på våren!

post-7721-0-62099900-1409899722_thumb.jp

I växthuset har jag numer (efter en del testande och funderande samt läsande på denna sida) en styck stor "bolåda" med värmetak samt två värmelampor Exoterra solarglo UVA-UVB 125 w. Värmetaket kommer från Högberga och är egentligen för kycklingar. Lamporna är de billigaste jag hittat som ger UVA-UVB... då de är i växthuset på utomhussäsongen så borde de räcka då djuren ändå är mest ute och kan tanka riktig UV!

Bolådan mäter ca 100x40x40 cm och är delad i ett förmak samt ett inre rum - det inre rummet har ett värmetak som styrs av en temperaturvakt (startar när tempen går under 15 grader oavsett tid på dygnet) som är inköpt hos Clas Ohlson. Här är alla djuren nattetid och alltså skyddade kalla nätter, värmer alltså inte drivhuset.

post-7721-0-57893700-1409899756_thumb.jp

Från början hade jag två bolådor men eftersom djuren alltid lägger sig i samma (bevis på att de är sociala!) så valde jag att plocka bort den ena...

Värmelamporna hänger några dm över marken och styrs av en timer - de är vanligtvis tända från ca 05-12, efter kl. 12 brukar tempen i växthuset var en bra bit över 20 grader såväl tidig vår som sen höst samt att solen värmer naturligt upp vissa platser i växthuset där djuren ändå lägger sig!

Substratet i hagen och växthuset är naturlig jord/sand från min tomt samt en del stenkross (diabas) från Sternökrossen här i Karlshamn.

Förutom gräs så växer en ros samt några hibiskusbuskar - naturligt foder/skugga - i hagen.

I växthuset har jag planterat en Phoenixpalm och ett olivträd... de har klarat sig året runt än så länge...



Du frågar också om minidrivhus...

post-7721-0-75870000-1409900424_thumb.jp

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

... samt två värmelampor Exoterra solarglo UVA-UVB 125 w. Lamporna är de billigaste jag hittat som ger UVA-UVB... då de är i växthuset på utomhussäsongen så borde de räcka då djuren ändå är mest ute och kan tanka riktig UV!

Det finns en anledning till att jag testar alla MV-lampor innan jag skickar. Det verkar vara mycket svårt att tillverka bra MV-lampor med en bra fördelning av våglängder.

Jag har testat en nyligen inköpt Solar Glo 125 W. Den ger på 35 cm höjd en UVB-mängd på 85 mikrowatt per kvadratcentimeter och ett UV-index på 8.

För att kolla om lamporna är bra räknar man fram en faktor UVB:UVI. I detta fall blir det 10,8:1

Så här skriver Frances Baines som är den stora auktoriteten när det gäller att testa Uv-lampor för reptiler:

The lower the ratio, the greater proportion of the UVB from the lamp is in the shorter wavelengths. (De längre våglängderna inom UVB-intervallet är de som påverkar D3-syntesen)

It is an interesting observation, that the only lamps that have been fairly conclusively identified as causing photo-kerato-conjunctivitis all have ratios below 12 : 1.

Lamps which people have associated with occasional cases of eye problems, especially if placed very close to a reptile, and which some people definitely believe have had a bad effect upon their reptiles (saying they have become lethargic, unwilling to bask, or even depressed) - but which in contrast, many people have not had problems with - all have ratios below 20 : 1.

And lamps that I have never heard anyone having problems with (except in some cases, "not enough UVB") all have ratios ABOVE 20 : 1.

Jag har några gamla MV-lampor från Solar Raptor och Mega-Ray som ger lite drygt 20:1 samtidigt som UV-index är inom acceptabel nivå i växthuset.

UV-index bör ligga som max 6-7 i "hotspot". Optimal och säker nivå för solning (landsköldpaddor) ligger på 2-4 över större delen av solområdet.

För tillfället säljer jag inga MV-lampor då varken Solar Raptor eller Mega-Ray kan leverera lampor som uppfyller dessa krav.

Solar Glo har jag testat flera ggr genom åren och valt att inte sälja dessa. Sålde några innan jag var tillräckligt påläst.

Inomhus använder jag alltid Solar Raptor HID-belysning som har visat sig vara överlägsen på många sätt. Våra sköldpaddor ligger hellre under dessa än under MV-lampor när dom kan välja. Tyvärr är drivdonet inte klassat för växthusmiljö.

Exempel från en äldre 50 W på 40 cm höjd:

UVB 70

UVI 2,3

UVB:UVI = 32:1

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för intressant och nyttig info P-A!

Som jag skriver så har jag dessa lampor i växthuset under den period djuren ändå mest är ute i den riktiga solen - därför ser jag lamporna mest som
värmekällor på morgonen/förmiddagen och tycker att de känns bättre än "vanliga" röda ir- värmelampor då de trots allt ger en, om än så liten, dos UV?!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla fina tips! Jag kommer säkert ha fler frågor sen när jag är på gång efter vintern. Lecablock verkar robust och vådertåligt, men varför ha träreglar ovanpå? Är det mest av estetiska skäl? Det första jag kommer att tänka på med trä utomhus är att det ofta är tryckimpregnerat. Sådant är ofta giftigt och t.o.m. förbjudet i barns sandlådor. Finns det annat trä som tål väta men utan gift?

Angående lamporna så trodde jag syftet mest var att få upp värmen i växthuset för att förlänga utesäsongen. Behöver de verkligen tillskott av UV när de går ute? Förvisso är solen svagare här än vid Medelhavet...

Peter, det var svårt att tyda fabrikat på emballaget på bilden. Vad heter och säljs det?

Edited by TestudoHermanni
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för intressant och nyttig info P-A!

Som jag skriver så har jag dessa lampor i växthuset under den period djuren ändå mest är ute i den riktiga solen - därför ser jag lamporna mest som

värmekällor på morgonen/förmiddagen och tycker att de känns bättre än "vanliga" röda ir- värmelampor då de trots allt ger en, om än så liten, dos UV?!

mvh / Peter

Jag tror inte att du förstog problemet med farliga MV-lampor. Jag var inte tillräckligt tydlig.

Det jag beskriver är inte att dina lampor ger liten dos UV, de ger farlig dos UV som kan ge ögonskador p g a olämplig fördelning av våglängder samtidigt som de inte ger så mycket nytta när det gäller UVB eftersom spektrat ligger i fel intervall. Man kan säga att de ger mer skada än nytta.

Jag skulle hellre använda en värmelampa med vitt ljus hellre än en UV-lampa som ger skadliga våglängder inom UVB-spektrat. Och hellre en vit värmelampa än en röd värmelampa eftersom vitt ljus är mer naturligt.

Jag förstår att det är svårt att förstå, detta med ljus är inte en lampa utan en process som någon klok person har beskrivit det.

Ögonskada photo-kerato-conjunctivitis hos en gulfotad skogssköldpadda orsakad av UV-lampa med olämplig fördelning av våglängder inom UVB-spektrat.

caseFC1yellowfoottort2.jpg

Lyckligtvis brukar det rätta till sig när man tar bort den dåliga UV-lampan.

http://www.uvguide.co.uk/phototherapyphosphor.htm

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla fina tips! Jag kommer säkert ha fler frågor sen när jag är på gång efter vintern. Lecablock verkar robust och vådertåligt, men varför ha träreglar ovanpå? Är det mest av estetiska skäl? Det första jag kommer att tänka på med trä utomhus är att det ofta är tryckimpregnerat. Sådant är ofta giftigt och t.o.m. förbjudet i barns sandlådor. Finns det annat trä som tål väta men utan gift?

Angående lamporna så trodde jag syftet mest var att få upp värmen i växthuset för att förlänga utesäsongen. Behöver de verkligen tillskott av UV när de går ute? Förvisso är solen svagare här än vid Medelhavet...

Anledningen till att vi har träreglar ovanpå är p g a att jag inte har hittat lecablock med den höjd som behövs. Man måste alltid räkna med att en sköldpadda kan klättra upp på en en annan.

Vi har våra sköldpaddor i växthuset från mitten av mars till början av december. Det är framförallt tidig vår och sensommar/höst som jag sätter in UV-lampor i en del av de 13 armaturerna. Annars använder vi värmelampor med vitt sken.

Tidig vår och under hösten är värmetak en bra hjälp att hålla uppe nattemperaturen i bolådorna. Vi har använt sådana i 10 år och dom håller fortfarande. Jag sätter in dom någon gång i slutet av september.

Termostaten som styr värmefläktarna för att hålla uppe den allmänna temperaturen är inställd på 10°

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tycka det vore kul ha en del växter och buskar i utehagen som finns naturligt i utbredningsområdet. Problemet är ju att de inte klarar vår vinter. Såg att du Peter har olivträd ute året runt. Är det möjligt? Har läst att de kan klara minusgrader tillfälligt. Sådana kanske är ovanliga där nere i Karlshamn förstås. Finns metoder för att skydda mot frost och kyla? Övertäckning?

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att vi har träreglar ovanpå är p g a att jag inte har hittat lecablock med den höjd som behövs. Man måste alltid räkna med att en sköldpadda kan klättra upp på en en annan.

Vi har våra sköldpaddor i växthuset från mitten av mars till början av december. Det är framförallt tidig vår och sensommar/höst som jag sätter in UV-lampor i en del av de 13 armaturerna.

Ett annat skäl till träreglar kanske är att skapa en inåtvänd kant ovanpå blocken, för att förhindra rymning?

Link to comment
Share on other sites

Ett annat skäl till träreglar kanske är att skapa en inåtvänd kant ovanpå blocken, för att förhindra rymning?

Ja, en bräda som skjuter in några centimeter in mot hagen gör det svårare med rymning även om dom klättrar på varandra.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tusen tack för klargörande P-A! Helt rätt - jag hade inte förstått vidden av det du skrev!

Fredrik: Nog har vi minusgrader även här söderöver men vintern som gick var ju otroligt mild och oliven har sina rötter djupt - blir spännande att se om den klarar även kommande vinter! Palmen skall däremot klara flera minusgrader! Hibiskus finns runt medelhavet och även här - den klarar sig fint över vintern!

Oljat lärkträd kanske är ett miljövänligare alternativ för sköldpaddorna än tryckt virke?!

Miniväxthusen köpte jag för något år sen på Clas Ohlson, vet ej om de har dem längre?!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Fina bilder, P-A. Vad har ni för mått på era lecablock? Verkar finnas en uppsjö på marknaden. Hur sammanfogar ni dem om ni har flera lager på höjden?

Link to comment
Share on other sites

Fina bilder, P-A. Vad har ni för mått på era lecablock? Verkar finnas en uppsjö på marknaden. Hur sammanfogar ni dem om ni har flera lager på höjden?

9x19x59 bxhxl

Har inte flera på höjden. Om man vill stapla ovanpå behöver man nog använda murbruk.

Höjd 19 cm + 9x9 cm tryckimpregnerat + 1,8x12 cm mm som skjuter in 3 cm. Står direkt på lerjorden.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

De lecablock jag använder är 15x19x59 och jag har dem i 2 lager.

Stenarna ligger kloss an varandra och det andra lagret ligger en halv sten förskjuten så att fogarna inte sammanfaller.

Block 1 ligger i jorden, helt eller delvis, block 2 ligger ovanpå och ligger kvar av sin egen tyngd! Blocken är rejält skrovliga så de glider inte på varandra.

På insidan blocken har jag (som jag skrev ovan) ett halvt kompostgaller nedstucket i jorden som sticker upp ca 10 cm över blockets kant.

Om man vill sammanfoga blocken (jag upplever förvisso inte att det behövs) så kan man antingen mura, eller limma (PL400) eller borra hål genom blocken och sticka ner armeringsjärn, eller liknande! Det sistnämnda gör att man kan bygga om hagen i framtiden utan att behöva slå sönder block?!

Bifogar några bilder som är tagna i somras med en kompis "helikopterkamera" - kul vuxenleksak?! ;)

post-7721-0-42949500-1410071102_thumb.jp post-7721-0-23450800-1410071117_thumb.jp post-7721-0-61592800-1410071137_thumb.jp post-7721-0-87867600-1410071153_thumb.jp post-7721-0-43463600-1410071169_thumb.jp post-7721-0-48767000-1410071183_thumb.jp post-7721-0-92045400-1410071220_thumb.jp post-7721-0-47826100-1410071205_thumb.jp

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nu har våren kommit till Stockholm och jag tänkte återuppväcka den här intressanta tråden :)

P-A - hur tänker du kring gifterna i tryckimpregnerat? Även om djurens kontakt med träet är begränsat så lär det väl läcka ner i hagen vid regn?! Har du hittat nån variant som är mindre giftig?

Trumpeter, tyvärr verkar Classe ha slutat sälja miniväxthuset. Finns andra tips? Antar att man vill ha någon variant som släpper igenom så mycket uv som möjligt, eller funkar det inte alls så?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har den största modellen av drivbänk som man har över en pallkrage. Såga ut ingång i pallkragen och ha drivbänken över. Har ingen bild då det är nerplockat nu men det som behövs är: 1 stor pallkrage och drivbänken över= Klart med växthuset / Drivbänken.

I år ska jag även ha ett litet hus där inne med värmetak över så att perioden blir längre.

Har även byggt lådan på balkongen av pallkragar och pallar. Har dubbla pallkragar på varandra och dessa ligger på euro pallar. Har botten av marinplyfa i lådorna. Varför de står på pallar är för att få bra avrinning vid regn och att de inte ska ligga direkt på betongen (Inget tak över balkongen).

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack! Du råkar inte veta vad modellen heter, eller var man kan köpa drivbänken? Vilka är måtten på denna den största pallkragen?

Link to comment
Share on other sites

Vad rekommenderar ni för värmetak till en drivbänk av pallkragestorlek? Ngn uppfattning om energiförbrukning i drift?

Link to comment
Share on other sites

Pallkragar eller odlingsbänkar fins att köpa på alla större plantskolor samma gäller drivbänken. Värmetak finns att köpa på nätet. Googla på värmetak för kycklingar. Bygg sedan en låda med ingång för paddorna och ha värmetaket som tak. Det finns många bilder på sånna. Tror att smulis här på forumet har bilder. Även p-a.

Link to comment
Share on other sites

Vad rekommenderar ni för värmetak till en drivbänk av pallkragestorlek? Ngn uppfattning om energiförbrukning i drift?

http://www.lantbutiken.se/butik/varmetak-for-kycklingar-som-haller-dem-varma/3972-varmetak-for-att-ge-kycklingar-varme.html

Vi har i växthuset sådana i olika storlekar. Bra att kunna reglera värmen beroende av årstid. Finns i tre olika storlekar.

Vi lägger dom ovanpå lådorna som sköldpaddorna tillbringar natten i.

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för alla tips och länkar! Värmetak verkar bra, det ska jag inhandla. P-A, lägger du värmetaket i stället för tak i sovlådan? Ligger det i så fall dikt an mot lådans sidor, eller har du luftspalt emellan? Om man har värmetaket ovan ett annat tak blir det ju överföringsförluster. Är det brandrisk om värmetaket ligger direkt mot trät i sovlådan? Någon kanske har bild så jag förstår grejen :)

Har ni värmetaket påslaget både kalla nätter och tidig/sen årstid? Det verkar vara ett energieffektivt alternativ till värmelampor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...